Odboráři: Vychovat řidiče autobusu není jako zaučit pracovníka k výrobnímu pásu

03.01.2017 18:36 | Zprávy

Otevřený dopis zástupců odborů z Ústeckého kraje týkající se problematiky zvýšení mezd řidičů autobusů:

Odboráři: Vychovat řidiče autobusu není jako zaučit pracovníka k výrobnímu pásu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Autobusové nádraží, ilustrační foto

Vážený pane hejtmane, vážení zastupitelé Ústeckého kraje,

my zástupci dopravních odborů v Ústeckém kraji se na Vás obracíme ve snaze uvést Vás do problematiky navýšení mezd řidičů autobusů platného od 1. 1. 2017. Na podzim loňského roku Vláda ČR ve svém Nařízení schválila předvedení řidičů autobusů ze 3. do 5. skupiny prací. Tuto změnu vláda neučinila s pocitem toho, že jsou řidiči málo zaplaceni a že jim je potřeba tímto krokem zvýšit mzdy. Vláda si byla v prvé řadě vědoma obrovského nedostatku řidičů, který nastává na trhu práce a nutností tento nouzový stav zvrátit. Je potřeba si připomenout, že skončila doba základní vojenské služby, která ročně doslova chrlila tisíce nových řidičů velkých automobilů s praxí. Vzhledem k tomu, že poslední absolventi ZVS dosahují již předdůchodového věku a díky nízkým mzdám ještě hromadně opouštějí tento segment dopravy, bylo potřeba tuto profesi zatraktivnit a přitáhnout nové zájemce. Avšak vychovat řidiče autobusu není jako zaučit pracovníka k výrobnímu pásu, kde se takový pracovník zaučuje v řádech dnů za finančních nákladů v řádech tisíců. Ale naopak na vychování řidiče autobusu je potřeba několik měsíců, v nákladech statisíců korun. Pokud ale budoucí zaměstnanec na konci tohoto dlouhého a náročného zaškolování vidí pouze spousty hodin strávených v práci za mzdy, za které by už dnes nepracoval ani cizinec na stavbě, lze pak těžko očekávat masivní zájem o tuto profesi.

Zatímco politici v jiných krajích nutnost navýšení CDV pro dopravní firmy, které ponesou tyto mzdové náklady na svých bedrech, pochopili, Ústecký kraj ústy svého hejtmana dává jasně najevo neochotu navýšit finanční prostředky směrem k dopravním firmám (viz dopis ze dne 18. 12. 2016). My odboráři očekáváme od našich zaměstnavatelů, že budou do posledního halíře plnit Nařízení vlády, a neslevíme jim ani korunu. Přesto jsme nuceni se ptát, jak dlouho to naši zaměstnavatelé vydrží, než je takto brutálně zvýšené náklady položí a my přijdeme o práci?! Díky této nejasné situaci nejsme ani schopni s našimi zaměstnavateli uzavírat kolektivní smlouvy, neboť oni netuší, jak dlouho vůbec vydrží vyplácet mzdy svým řidičům (odhad 1 – 2 měsíce). Vláda jasně deklarovala ochotou pomoci krajům financovat zvýšené náklady na dopravu až do výše 50 %, proto nechápeme tuto neochotu některých politiků v Ústeckém kraji.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Pavel Fischer byl položen dotaz

,,Není moudré dávat stranou možnost členství Ukrajiny v NATO" - tvrdíte Vy.

A slibovat Ukrajině něco, co je nereálné, je podle vás v pořádku a fér i vůči Ukrajině? Nebo fakt věříte tomu, že by se vstupem Ukrajiny do NATO všichni souhlasili? Pokud vím, tak je souhlas všech členských států podmínkou pro vstup. Nebo ne?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Foltán: Karel Kryl: „… válka je holka moje …“

17:58 Pavel Foltán: Karel Kryl: „… válka je holka moje …“

Kdo by neznal Karla Kryla: „Lásko, zavři se do pokoje / lásko, válka je holka moje / s ní se miluji.…