Vážený pane ministře,
obracíme se na Vás tímto otevřeným dopisem jako autoři Zákona o svobodném přístupu k informacím č. 106/1999 Sb., neboť Vám podřízené instituce odmítají žádosti o anonymizovaná epidemiologická data o průběhu pandemie Covid-19 v České republice. Ústav zdravotnických informací a statistiky a Ministerstvo zdravotnictví jako odvolací instance tyto informace žadatelům odepírají s odkazem na § 73, odst. (7) Zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování č. 372/2011 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
Považujeme za svou povinnost Vás, vážený pane ministře, upozornit, že výše zmíněný postup je dle našeho názoru nejen neústavní, nezákonný a nepřípustný, ale též nanejvýš škodlivý s ohledem na jeho sociálně psychologické, ekonomické a politické důsledky. Rozhodnutí správních orgánů se odvolává na citovaný odstavec zákona, který údajně zakládá výjimku z aplikace Zákona o svobodném přístupu k informacím a omezuje zákonnou povinnost ÚZIS poskytovat informace na pouhé vydání informací o struktuře dat. Citovaný odstavec zákona č. 372/2011 Sb. je příkladnou ukázkou nepřímé novelizace zákona, která je podle Legislativních pravidel vlády ČR nepřípustná. Neprošel řádným připomínkovým řízením a byl poslancům kýmsi podsunutý a přijatý příslušným parlamentním výborem za nejasných a nedostatečně dokumentovaných okolností. Vznikla tak spolu se souvisejícími odstavci § 73 nejasná formulace, která by se však měla podle kontextu i Listiny interpretovat pouze jako ochrana individualizovaných osobních údajů, nikoli jako utajení neosobních, statistických dat.
Úprava přístupu k informacím v celém § 73 navíc postrádá ústavní oporu, když dalece překračuje nutnou ochranu osobních údajů. Podle odstavce (4) čl. 17 Listiny základních práv a svobod “Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti.” Pro legislativně závadný odstavec Zákona č. 372/2011 však chybí jakýkoli podobný věcný důvod. Je tedy v rozporu s odst. (4) čl. 4 Listiny, podle kterého “při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu”. Odůvodnění, kterým se zaštítil navrhovatel zmíněného odstavce, že zveřejňování podobných informací by mohlo “vyvolávat u laického občana zbytečné obavy”, je navíc vyjádřením nedůvěry v nejen laickou veřejnost a snahou omezit ústavně zaručený přístup k informacím na kastu vyvolených odborníků, určených Ministerstvem zdravotnictví a ÚZISem.
Neobstojí ani odvolávání se na ochranu osobních údajů v souvislosti s aplikací Nařízení EU o ochraně osobních údajů (GDPR) v našem právním systému. Samotný Zákon o svobodném přístupu k informacím totiž neumožňuje poskytovat osobní údaje zdravotního typu. Odmítnuté žádosti se týkaly souhrnných a anonymizovaných informací, z nichž nelze odvodit závěry o zdravotním stavu konkrétních osob. Bylo by z nich nanejvýš možné vyvodit závěry o činnosti a efektivitě státního systému zdravotnických informací a statistik.
Vážený pane ministře, oceňujeme Vaši snahu o soustavnou komunikaci s veřejností jako jeden z klíčových nástrojů k úspěšnému zvládnutí koronavirové krize. Obáváme se však, že tuto snahu znehodnocuje a podrývá postup Vám podřízených institucí v případech žádostí o detailnější informace o epidemiologické situaci v ČR. Tyto instituce se dlouhodobě pokoušejí zajistit výhradně pro sebe plný přístup k informacím o zdraví, zdravotním systému ČR a jeho efektivitě. Ochrana osobních údajů v tom nehraje žádnou roli. Smutné je srovnání se zahraničím, například Norskem nebo Velkou Británií, kde se veřejnosti nebojí a poskytují jí i informace o jednotlivých nemocnicích. Argumentace, že je třeba veřejnost chránit před nesprávnou interpretací dat, je v informační éře lidské společnosti neudržitelná. Stát nemá patent na rozum. Naopak utajování není správnou cestou. Spolu s neurčitými či vzájemně si protiřečícími formulacemi nevyhnutelně u občanů zvyšuje nejistotu, obavy a dokonce šíření nepodložených dohadů a konspiračních teorií. Právě svobodný přístup k informacím je proti nim tou nejúčinnější zbraní.
Věříme, že náš dopis pochopíte jako adresovaný Vám v dobré víře a se snahou přispět alespoň malým dílem k úspěšnému překonání současné situace.
Se srdečnými pozdravy,
Oldřich Kužílek
poradce pro otevřenost veřejné správy a ochranu soukromí, Otevřená společnost
Michael Žantovský
ředitel Knihovny Václava Havla
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: PV