Stát by tedy chtěl prokázat, že nedochází k segregaci a malí Romové nekončí ve speciálkách častěji než ty z většinové populace a zůstává zachována šance na rovné příležitosti.
Tomu sice lze rozumět, potíž je ovšem s metodikou získávání podkladů pro takový materiál. Citlivá je především definice Roma, jak je popsána v průvodním dopise, který dostali ředitelé příslušných škol: podle ní jde o ty, kdo se za Romy považují, anebo je za ně považuje „významná část jeho okolí“. Jestliže jde ovšem o děti mírně mentálně postižené, těžko se jich ptát prostřednictvím dotazníku, zda se cítí být Romy. Nemluvě o rasistickém nádechu takového šetření.
Jak říká jeden z ředitelů škol, jeho podřízení se snaží brát prostě děti jako děti a učit je bez toho, aniž by se hovořilo o jejich původu. A předseda Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař upozorňuje například na to, že není nikde řečeno co to je významná část okolí, tedy kolik lidí by to mělo být, a také jak posuzovat děti ze smíšených manželství. A Pilařovi se také nezamlouvá, že pokud ředitelé škol odmítnou takové sčítání, provede ho určený inspektor, ale odpovědnost za získaná čísla ponese přesto ředitel.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz