S lítostí a znepokojením totiž konstatujeme, že se stále nedaří zajistit financování těchto odborníků ze státního rozpočtu.
Školní psychologové a školní speciální pedagogové již více než 15 let poskytují neodmyslitelnou podporu učitelům, ředitelům škol, žákům i jejich rodičům v jejich nesnadné práci se všemi žáky, a především pak se žáky, kteří potřebují podpůrná opatření, a to na úrovni MŠ, ZŠ i SŠ. Důležitost těchto odborníků ve vzdělávání podtrhuje navíc ve své poslední zprávě také ČŠI (Kvalita vzdělávání v jednotlivých krajích ČR; 23. 9. 2020).
Přestože standardní činnosti těchto odborníků jsou již ukotveny ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších změn, tak jejich financování je od roku 2005, kdy se začali ve školách uplatňovat především, vázáno převážně na projekty ESF (VIP, RŠPP, RAMPS, Peníze do škol-Šablony) nebo na podpůrná opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami...
V důsledku stále odkládaného systémového financování ze strany státu nemají tito odborníci dosud žádné profesní jistoty. Jejich nenahraditelné služby a postavení ve školách jsou ovlivněny krátkodobostí zmíněných způsobů financování, což ve svém důsledku vede i k jejich sociální i pracovní nejistotě. Dochází tak k odlivu zkušených odborníků ze školství, kteří po více než 15 letech působení ve školách považují za nezbytné, aby se jejich postavení ve vzdělávacím systému skutečně vyřešilo a přešlo se od slov k činům. Jsme přesvědčeni o tom, že je třeba nastavit systém financování těchto odborníků ve školách tak, aby měli základní pracovní jistoty a mohli poskytovat kvalitní a stabilní poradenskou podporu všem aktérům vzdělávání ve školách.
Děkujeme.
Petici můžete podepsat ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV