Petr Bahník: Zuřivý antiklausista Halík skandálně zneužívá kněžského povolání k dělání politiky

30.09.2011 11:51 | Zprávy

Postmoderní teolog Tomáš Halík, známý mimo jiné svým zuřivým „antiklausismem“, nedávno neodolal pokušení zapojit se do aktuálních mediálních show a svěřil deníku Právo své obavy z „hnutí D.O.S.T.“ a „pana Bátory“, kteří se prý „velmi blíží druhorepublikovému fašismu“ (Halík: Je skandální, že Klaus podporuje fašizujícího Bátoru, Právo 25.8. 2011).

Petr Bahník: Zuřivý antiklausista Halík skandálně zneužívá kněžského povolání k dělání politiky
Foto: halik.cz
Popisek: Filozof a katolický kněz Tomáš Halík

V nedlouhém vyjádření Halík zopakoval poněkud již obehranou písničku o hradním extrémistickém nebezpečí, mimoděk však přitom odhalil typické vzorce (a slabiny) „pravdoláskového" uvažování a jednání, a stojí proto za pozornost.

V prvé řadě předvádí čtenářům neuvěřitelnou bohorovnost, s níž hodnotí osoby a ideje, bez sebemenší snahy nějak prokázat objektivitu těchto svých, často velmi příkrých, soudů. V citovaném textu např. chválí jakýsi „inteligentní konzervatismus", jímž patrně myslí své vlastní konzervativní zvyky, nebo universitní sako Harryho Pottera, a naopak razantně zatracuje hodnoty hájené iniciativou D.O.S.T., které šmahem označuje za „soubor extrémních, provokativních a hloupých výkřiků". Zdůvodnění nemá potřebu dodat. Stačí přece, že to říká on.

Jiným nepřehlédnutelným rysem Halíkových postupů jsou laciné, avšak o to emotivnější paralely. V citovaném textu Práva například tvrdí, že „tito lidé" (rozuměj lidé z D.O.S.T.) chystají „protievropskou, nacionalistickou a šovinistickou frontu", varuje před oživením „druhorepublikového fašismu" a poučuje, jak nebezpečné je to v době, kdy „svět prochází krizí"! S využitím bajky o nástupu fašismu tak jaksi mobilizuje a získává si sympatie i u těch, kteří by ho jinak těžko přijali. Stavební kameny jeho konstrukce jsou přitom značně problematické. Co přesně myslí termínem „druhorepublikový fašismus"? Gajdovu Národní obec fašistickou s její ideou korporativního státu? Nebo tehdejší česko-slovenskou vládu? Nebo nacisující skupinky českých germanofilů, které volaly po jednotné německé Evropě? Nebo jsou pro Halíka „fašisty" všichni, kteří tehdy kritizovali První republiku zprava? Je fakt, že u některých těchto kritiků se projevily různé antisemitské úlety, u mnohých ovšem naprosto ne (připomeňme třeba známého tomistu Braita či K. Schwarzenberga staršího). Bylo by proto na místě rozlišovat postoje tehdejších osobností a upustit od glajšachtující démonizace. Jenže takhle Halík vůbec neuvažuje. On hledá klacek a „druhorepublikový fašismus" se mu teď na české konzervativce hodí. (Asi ho přitom ani nenapadne, že by někdo mohl snadno vznést otázku, zda nemají k modelu korporativního státu ve skutečnosti nejblíž vize tzv. „občanské společnosti" a k německé Neue Europe projekt superstátu EU).

Lidem z iniciativy D.O.S.T. Halík také vyčítá, že prý „nemyslí a nedomýšlejí to, co by se stalo, kdybychom opustili Evropskou unii". Pravdou je opak. Právě tito lidé o unii přemýšlejí. A právě to přemýšlení vzbuzuje jejich skepsi a vyostřuje kritiku. Propagátoři vstupu ČR do unie okřikovali kdysi všechny odpůrce tvrzením, že chceme-li ovlivňovat podobu EU, musíme do ní nejdřív vstoupit. Brzy po vstupu je ale začali okřikovat zase, tentokrát s tím, že prý, když už v EU jednou jsme, tak máme „držet basu". Halíkova „logika" v této věci je podobná. Lidem, kteří dlouhodobě varovali před přílišnou závislostí na EU, nyní vyčítá, že prý si neuvědomují, jak moc jsme na EU závislí. A jako by to nestačilo, ještě je kopne „vtipným" označením za nemyslící.

Tím se dostáváme k dalším rysům Halíkova uvažování a vystupování, totiž ke vnímání oponentů jako nepřátel a k inkvisitorské rétorice. Halík odmítá vést s odpůrci normální souboj idejí. V jeho očích je diskvalifikuje již to, že se odvažují s ním nesouhlasit. Osobně jsem jej vyzval k veřejné diskusi o hodnotách, které D.O.S.T. hájí. Odmítl. Přijetím diskuse by totiž připustil, že nejsme nějací podivní „droidi" z filmové série Star Wars, ale prostě jen lidé s jinými názory než on. A to nehodlá riskovat. Co kdyby se mu pak nepodařilo obstát v argumentací? Raději se zahaluje majestátem akademických titulů a mezinárodních trofejí a naznačuje, že přijetím diskuse by se snížil na úroveň oponentů. Ty pak ovšem nenechá plavat, nýbrž z médií je zasypává kulometnou palbou stigmatizujících urážek. Zdůrazňuje apokalyptické hrozby, které by na společnost dopadly, kdyby sešla z jeho „pravé cesty" (například ve vztahu k EU) a odpůrce exkomunikuje ze „slušné společnosti" takovým způsobem, že by si od nich pes kůrku nevzal. Naposled to potkalo hradního vicekancléře Petra Hájka a předsedu Akce D.O.S.T. Ladislava Bátoru, o nichž Halík prohlásil, že „svými odkazy na křesťanství toto náboženství diskreditují"!

V rozporu s uvedeným Halík tuze rád z pozice kněze zdůrazňuje svou tolerantnost. Nedávno kdesi hovořil o dělící čáře mezi lidmi otevřenými, k nimž se hlásí, a uzavřenými dogmatiky, lhostejno zda křesťany či atheisty. Taková jednoduchá bipolarita ovšem existuje jen v Halíkových sentencích. Zmínky o hledání znějí sympaticky, neboť hledajícím je v jistém smyslu každý člověk, ovšem snadno se za nimi může schovávat obhajoba názorové laxnosti, ba cynismu. A naopak, lidé, kteří se snaží stát za svými ideály, nemusí ještě být uzavřenými „fundamentalisty". Tohle jsou ale věci, které Halík jistě tuší. Proč tedy tak jednostranně zjednodušuje?

Hledání odpovědi nás dovede k nejsmutnější stránce Halíkova světa. Totiž k tomu, že dlouhodobě zneužívá kněžského povolání k dělání politiky. Nejde o jeho někdejší nezdařenou prezidentskou „skorokandidaturu", a vlastně ani o to, že svá nedělní kázání mění v projevy, v nichž kritizuje vybrané politiky, (což kdesi alibisticky obhajoval tím, že prý v kázáních nikoho konkrétního nejmenuje). O tyto věci opravdu tolik nejde. Jde o to, že prosazováním své vyhraněné politické orientace v Církvi i popsanou autoritativní formou svého vyjadřování, vystavuje ty věřící, kteří s jeho politickými názory nesouhlasí, neúnosnému nátlaku a vyvolává v nich pocit dlouhodobé názorové diskriminace. A to by kněz neměl. To je ve skutečnosti opravdu skandální!

Petr Bahník
autor je místopředsedou Akce D.O.S.T.

Vyšlo v Newsletteru Centra pro ekonomiku a politiku září 2011

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: akce-dost.cz

JUDr. Pavel Staněk, MBA byl položen dotaz

Nepřijde vám ten váš návrh na výpověď bez důvodu úplně asociální?

Neměli byste spíš navrhovat věci, které by lidem pomohli a co se týká práce třeba řešit rostoucí nezaměstnanost nebo mzdy, které jsou u nás v porovnání s dalšími státy dost podprůměrné? Já mám čím dál víc dojem, že vy tu nejste vůbec od toho, abyste lidem pomáhali, spíš naopak. Nebo máte dojem, že s...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štěpán Čábelka: Toxická feminita. 40 % žen je agresivnějších než průměrný muž

20:22 Štěpán Čábelka: Toxická feminita. 40 % žen je agresivnějších než průměrný muž

„Nemyslím si, že nám jako společnosti příliš prospívá jednostranné vykreslování mužů jako příčin vše…