Petr Brandtner: Studie jednoho pokrytectví

14.09.2016 10:53 | Zprávy

Národní divadlo zahalené do smuteční nálady. Na Piazzetě ND kondolenční knihy a zapisující se lidé. V pořadu Dobré ráno s českou televizí vystupuje v přímem vstupu ředitel ND Jan Burian se vzpomínkou na Věru Čáslavskou.

Petr Brandtner: Studie jednoho pokrytectví
Foto: Wikipedia/CC
Popisek: Věra Čáslavská, sestava na bradlech, Mistrovství Evropy 1967

Na otázku redaktorky, jestli se Jan Burian znal se zesnulou Věrou Čáslavskou, odpověděl: „Tak setkal jsem se s ní, nijak zvlášt jsme se neznali, ale chci říct jednu věc, já jsem ji samozřejmě znal velmi dobře, protože já jsem největší její uspěchy prožíval jako malý chlapec a velmi dobře si pamatuji, že ona tehdy spoluvytvářela ve společnosti atmosféru ohromné naděje. Naděje v to, že člověk když je schopen se chovat charakterně a při tom je vysoký profesionál má možnost změnit svět. V tomto směru Věra Čáslavská, věřím, že bude vzorem i příštím generacím a také proto si myslím, že je správně že se s ní loučíme tady v Narodním divadle které je symbolem národní integrity a toho lepšího v nás.“

Abychom lépe porozuměli těmto věru ccharakterím slovům, stoojí za to si připomenout život a dílo Jana Buriana. Narodil se v březnu roku 1959 v Moskvě. Vstoupil do SSM a do KSČ. Dokončil DAMU v roce 1984. Na svou obhajobu říká: „Do KSČ jsem vstoupil, abych mohl studovat. Byla to chyba, kterou se snažím napravit tím, že se věnuji profesi, kterou jsem vystudoval…“ Jak sám říkal, choval se charakterně a měl touhu změnit svět. Jako další omluvenku na svou normalizační činnost uvádí, že rozvracel komunistickou stranu zevnitř. Další paradox, jako když zloděj, co za komunismu kradl, a u soudu se dožadoval shovívavosti, jelikož svými skutky pomáhal likvidovat socialismus a režim jedné strany.

Před listopadem 1989 také byl dramaturgem AUS VN ministerstva obrany, kde vytvářel programy k propagaci a ideové oslavy komunistické strany. Trochu paradox se vzpomínkou na Věru Čáslavskou ...

Národní divadlo jako symbol toho lepšího v nás

Během listopadu 1989 Burian pro jistotu onemocněl a vyčkával, jak to dopadne, aby pak hned snaživě mezi prvními inscenoval hru Václava Havla. Poté jako vedoucí katedry činoherního herectví DAMU v Praze pohostinsky režíroval v roce 2002 v Moskevském uměleckém akademickém divadle (MCHAT) hru vysokého svazáckého funkcionáře Pavla Kohouta „Nuly“. Dostával tam honorář, ale zároveň mu běžel plat v domovském divadle J. K. Tyla v Plzni, od nějž si nechal vyplácet i diety. Údajně bylo takto vše v pořádku.

V této optice se nám naskýtá otázka pro bývalého ředitele Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) a dnešního ministra kultury ČR Daniela Hermana (KDU-ČSL):

Je normální a morální mít pro reprezentaci Národního divadla, které je symbolem národní integrity, takovouto zapomenutými skutky ověnčenou „osobnost“?

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Trump chce nejen Panamu, ale i Grónsko

10:17 Zbyněk Fiala: Trump chce nejen Panamu, ale i Grónsko

Připojení Kanady ke Spojeným státům jako 51. člen Unie, byl možná žertíček, ale úvahy o opětovném př…