Vysoká důvěra spotřebitelů v další vývoj ekonomiky odráží nízké obavy z budoucnosti a vytváří i menší zábrany v utrácení. Samozřejmě primárním důvodem k vyšší spotřebě zůstávají nízká nezaměstnanost (respektive rekordní zaměstnanost) a rostoucí reálné mzdy ve většině odvětví.
Není překvapivé, že největší zvýšení tržeb zaznamenaly internetové obchody, které stále procházejí obdobím masívní expanze. Tentokrát se jejich tržby meziročně zvýšily o téměř třetinu a je tedy zřejmé, že stále více spotřebitelů přesměrovávalo svoje nákupy vánočních dárků z kamenných obchodů na síť. Zvýšený zájem o IT produkty, oblečení a vybavení domácnosti jsou v tomto směru rovněž v souladu s trendem. Realitní boom s sebou nakonec přináší i potřebu nové bydlení vybavit.
Rostoucí poptávka spotřebitelů se začala promítat i do cen, a tak po delším čase ceny v obchodech začaly podle údajů statistického úřadu zase růst. Šlo především o potraviny a výrobky pro volný čas. Rekordní spotřebitelská poptávka navíc zmírňuje i konkurenční boj mezi obchodníky, který byl silným protiinflačním faktorem v posledních dvou letech.
Vyšší ceny v obchodech ovšem nelze zdůvodnit jen rekordní poptávkou, ale i dražším dolarem, kterým se platí za dovoz spotřebního zboží z Asie.
Předposlední výsledky maloobchodu za loňský rok znovu potvrzují, že poptávkovou stranu české ekonomiky táhne nahoru především spotřeba domácností. Nepředpokládáme, že v úplném závěru roku tomu bylo jinak. Nakonec i letos, kdy se růst mezd ještě dále zrychlí (nicméně zvýší se i inflace), bude spotřeba jedním z hlavních motorů české ekonomiky. Růst reálných tržeb obchodníků však už nebude tak silný jako v loňském roce (3,8 % vs. cca 6 % v roce 2016), v důsledku nasycení části poptávky i s ohledem na výrazně vyšší růst cen.
Autor je finanční analytik.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV