V průmyslu, který je našim největším odvětvím, firmy pociťují slabší poptávku ze strany domácích i zahraničních odběratelů, a skepticky proto hledí i do dalších měsíců.
Horší je i nálada v obchodě, který sice vnímá současné výsledky lépe, ale výhled pro další měsíce vidí spíše jako méně příznivý.
Sentiment se naproti tomu zlepšil ve stavebnictví, kde firmy lépe hodnotí svoji současnou pozici, avšak na druhou stranu jsou pesimističtější ve svém očekávání pro další měsíce.
Pouze ve službách si podnikatelé mohou říct, dopadá to zatím lépe, než jsme čekali, a další měsíce budou snad ještě příznivější. Ve službách, na rozdíl od ostatních odvětví, dokonce rostou i inflační očekávání. Více firem věří, že bude moci ještě dále zvyšovat ceny.
Zatímco podnikatelská nálada propadla na nejnižší úroveň za poslední téměř dva roky, spotřebitelé se alespoň pozvolna zbavují svého předchozího pesimismu.
Předpokládají totiž, že se ekonomická situace v zemi i jejich vlastní finance v horizontu jednoho roku mírně zlepší.
Strach z inflace a nezaměstnanosti mají spotřebitelé nyní menší, avšak stále je z dlouhodobého pohledu nadprůměrný. Jsou to dvě rizika, která i nadále ovlivňují chování spotřebitelů. Proto nepřekvapí, že se domácnosti staví negativně k velkým nákupům i v prvních měsících letošního roku.
Celkově jsou výsledky důvěry v ekonomice nepříznivé a napovídají pokračování recese, která započala ve druhé polovině loňského roku. Zvrátit tento trend může jen rychlý ústup inflace nebo příval nových objednávek do firem. Ani jedno není pro nejbližší měsíce příliš pravděpodobné.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV