Oproti září spotřebitelé reálně utratili o 1,4 % více, meziročně pak o 7,2 %. Meziroční číslo je však poznamenané loňským nízkým srovnávacím základem, který ovlivnil nastupující lockdown v rámci podzimní covidové vlny.
Když se podíváme, za co se tentokrát utrácelo výrazně více, uvidíme podobný obrázek jako v předchozích měsících. Jsou to výrobky pro domácnost, elektronika, kosmetika a pohonné hmoty.
Navzdory tomu, že obchody zůstávají v rámci letošní podzimní vlny stále otevřené, pokračuje expanze internetových obchodů. Meziročně si tentokrát připisují jen 8,4 %, což lze jednoduše zdůvodnit vysokým srovnávacím základem, neboť loni touto dobou poskočily jejich tržby o téměř 40 %. Trend rostoucího zájmu nakupovat na internetu se nemění a podíl e-shopů na celkovém maloobchodním trhu proto dál narůstá. Nic na tom nezměnilo ani letní rozvolnění.
Ještě větší (než říjnový) skok můžeme očekávat od listopadových výsledků, kdy obchody zaznamenají v meziročním srovnání nejspíš až dvouciferný nárůst tržeb. Ale i zde půjde především o vliv loňského lockdownu a na celkových tendencích v maloobchodě se toho moc nezmění.
Už spotřebitelská důvěra v posledních měsících naznačuje obavy domácností z vysoké inflace včetně nejistoty z dalšího vývoje cen energií. Proto i růst maloobchodu po zohlednění mimořádných faktorů zůstane i nadále spíše umírněný.
V každém případě už nyní je téměř jisté, že letošní Vánoce budou pro obchodníky mnohem výnosnější než ty loňské, při kterých jim tržby propadly reálně o necelá dvě procenta. Poté nás ovšem nejspíš čeká inflace (a s ní spojený pokles reálných mezd) i ochlazení nákupního apetitu v první polovině roku 2022.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV