Petr Dufek: Předvánoční nákupy už v říjnu

06.12.2021 18:08 | Komentář

V říjnu, kdy už z pohledu pandemické situace začalo v ČR pomalu přituhovat, se tržby v obchodech začaly opět zvyšovat. Svoji roli nejspíše sehrávaly obavy z rostoucích cen a nedostatku některého zboží na předvánočním trhu, a tak se zřejmě s přípravami na svátky letos začalo o něco dříve.

Petr Dufek: Předvánoční nákupy už v říjnu
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Oproti září spotřebitelé reálně utratili o 1,4 % více, meziročně pak o 7,2 %. Meziroční číslo je však poznamenané loňským nízkým srovnávacím základem, který ovlivnil nastupující lockdown v rámci podzimní covidové vlny.

Když se podíváme, za co se tentokrát utrácelo výrazně více, uvidíme podobný obrázek jako v předchozích měsících. Jsou to výrobky pro domácnost, elektronika, kosmetika a pohonné hmoty.

Navzdory tomu, že obchody zůstávají v rámci letošní podzimní vlny stále otevřené, pokračuje expanze internetových obchodů. Meziročně si tentokrát připisují jen 8,4 %, což lze jednoduše zdůvodnit vysokým srovnávacím základem, neboť loni touto dobou poskočily jejich tržby o téměř 40 %. Trend rostoucího zájmu nakupovat na internetu se nemění a podíl e-shopů na celkovém maloobchodním trhu proto dál narůstá. Nic na tom nezměnilo ani letní rozvolnění.

Ještě větší (než říjnový) skok můžeme očekávat od listopadových výsledků, kdy obchody zaznamenají v meziročním srovnání nejspíš až dvouciferný nárůst tržeb. Ale i zde půjde především o vliv loňského lockdownu a na celkových tendencích v maloobchodě se toho moc nezmění.

Už spotřebitelská důvěra v posledních měsících naznačuje obavy domácností z vysoké inflace včetně nejistoty z dalšího vývoje cen energií. Proto i růst maloobchodu po zohlednění mimořádných faktorů zůstane i nadále spíše umírněný.

V každém případě už nyní je téměř jisté, že letošní Vánoce budou pro obchodníky mnohem výnosnější než ty loňské, při kterých jim tržby propadly reálně o necelá dvě procenta. Poté nás ovšem nejspíš čeká inflace (a s ní spojený pokles reálných mezd) i ochlazení nákupního apetitu v první polovině roku 2022.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vlastimil Podracký: Listopadový převrat jako předmět propagandy

11:24 Vlastimil Podracký: Listopadový převrat jako předmět propagandy

Převrat v listopadu roku 1989 vnímáme jako změnu totalitního komunistického režimu na demokratický, …