Když se nebudeme dívat jen na celková čísla za druhý kvartál, ale přímo na červnové výsledky, je vidět, že nahoru táhne služby především doprava, cestovní ruch a administrativa.
Zejména HORECA těží z oživeného zájmu domácích i zahraničních hostů. Reálně však ještě cestovní ruch stále výrazně zaostává za předcovidovými výsledky, i když nominálně jsou jeho tržby v důsledku vyšších cen už výrazně vyšší (zejména pokud jde o restaurace). Zjednodušeně řečeno, prodá méně za více peněz. Pozadu za dobou předcovidou zaostává i cestovní kanceláře.
Službám pomáhá restart cestovního ruchu, který se po pandemii odráží ode dna. Přijíždí násobně více turistů, avšak stále příjezdová turistika nedosahuje úrovně, na kterou byla česká ekonomika zvyklá před rokem 2020. Na druhou stranu přetrvávající výpadek zahraničních návštěvníků nahradili ti domácí.
Cestovní ruch má velkou šanci vykrývat případná slabší čísla z průmyslu a stavebnictví i ve třetím čtvrtletí. Velkou neznámou však je, jak dlouho to vydrží, než tuzemské domácnosti a firmy nezmění pod tlakem extrémní inflace své dosavadní chování. Je totiž docela pravděpodobné, že na podzim s přicházejícími novými zálohami za energie část spotřebitelů zreviduje své výdaje na volný čas a jiné zbytné aktivity. Po relativně bezstarostném dovolenkovém létě může přijít úsporný podzim.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV