Z pohledu reálných tržeb bylo poslední čtvrtletí slabší pro leteckou dopravu a zejména pak skladování a kurýrní služby, tedy služby navázané na e-commerce. Dá se říct, že útlum internetových obchodů, který potvrdila data z maloobchodu, se tak odráží i na službách návazných na e-shopy.
Pozitivní kvartál má za sebou HORECA, kde se reálné tržby zvýšily jak v případě restauračních, tak ubytovacích služeb. Souvisí to nepochybně s pokračujícím postcovidovým oživením cestovního ruchu, který potvrzují i dnes zveřejněné statistiky. Z tohoto pozitivního obratu těžila především Praha, která jednoznačně dominuje zájmu zahraniční klientely.
Avšak ani díky tomuto rostoucí turistice se reálné tržby hotelů a restaurací ještě nedostaly na úroveň roku 2019. V posledním čtvrtletí dál zaostávaly tržby především ubytovacích zařízení (o 28 %), u restaurací to bylo o něco méně (15 %). Zajímavé ovšem je, že už od léta se HORECA nikam moc nahoru neposunuje, i když zahraniční turistika kvete. Důvodem je zřejmě slabší domácí poptávka, kterou ta zahraniční zatím jen kompenzuje.
Na druhou stranu pokračuje trend rostoucího zájmu o zahraniční dovolené, takže tržby cestovních kanceláří se blíží úrovni roku 2019. Češi zřejmě stále ještě dohání lockdownové sezení doma, i když za vyšší ceny, než na jaké byli dříve zvyklí.
Za celý rok 2022 se komerčním službám zvýšily tržby o 8,1 %, nicméně s blížícím se koncem roku se jejich dynamika postupně snižovala. Je to logické s ohledem na srovnávací statistické základy i situaci v domácí ekonomice. S vysokou inflací, respektive energetickou drahotou, dochází k přehodnocování nákupních priorit u firem i domácností. Podobný vývoj je přitom možné očekávat i v první polovině letošního roku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV