Meziroční srovnání je však v tomto případě poněkud zavádějící v důsledku konce loňského jarního lockdownu. Tehdy tržby z měsíce na měsíc výrazně vzrostly a vytvořily tak vysokou srovnávací základnu.
Mnohem lépe proto o vývoji tržby vypovídají meziměsíční tempa, která jsou v posledních dvou měsících negativní. Pokles reálných útrat oproti předchozímu měsíci se navíc dotýká téměř všech druhů sortimentu s výjimkou oblečení a obuvi. Slabší byly i prodeje v internetových obchodech, avšak pokles jejich tržeb nebyl zdaleka tak výrazný jako v případě kamenných prodejen.
Reálně tržby obchodníků se začínají přibližovat úrovni roku 2019 s tím, jak ochota spotřebitelů utrácet postupně opadá. Jednak už odezněla doba odložených nákupů, jednak začala hrát podstatě větší roli rostoucí inflace, která vede k propadu reálné kupní síly domácností. Pokles reálných tržeb v obchodech koresponduje s celkově negativní náladou tuzemských spotřebitelů.
A co lze čekat dále? Vzhledem k tomu, že inflace bude teprve kulminovat a následně jen pozvolna klesat, lze předpokládat další poklesy reálného obratu v obchodech i v následujících měsících. V důsledku prudkého růstu nákladů na bydlení budou domácnosti přehodnocovat zbytné výdaje, což se odrazí i na tržbách obchodů i firem v oblasti služeb.
Vysoká inflace zafunguje jako brzda spotřeby domácností, a tedy i ekonomického růstu ČR. Pozitivní výsledky české ekonomiky v prvním kvartálu tak budou kontrastovat se slabým výkonem zbytku roku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV