A nic na tom nemění ani dnes zveřejněná zářijová čísla evropských registrací nových osobních automobilů. Než totiž začneme jásat nad jejich dvojciferným meziročním růstem (+14,5 %), musíme vzít v úvahu, že toto číslo vychází z loňského super nízkého základu. Tehdy se totiž – „díky“ přípravě na nová emisní pravidla – propadly registrace o 23,5 %. Takže když letošní září porovnáme jen tak cvičně se zářím 2017, tak je trh stále o více než o 12 % v mínusu, ale to jen tak mimochodem.
Možná tedy než vytahovat výsledky za jeden měsíc, bude lepší podívat se na celé období od začátku roku. Za prvních devět měsíců se registrace nových aut v EU snížily o 1,6 %, což se samo o sobě nevymyká očekávání. Největší evropský trh, kde se realizuje téměř čtvrtina prodejů osobních automobilů (Německo), je dokonce v mírném plusu (+2,5 %). Druhý v pořadí je naproti tomu v lehkém mínusu (-2,5 %), i když je otázkou, nakolik jsou čísla z Británie ovlivněna přípravou dovozců na možnost tvrdého brexitu, a zda ještě vlastně nejsou ve skutečnosti ještě nadhodnocená. Pokles navíc prožívá i třetí, čtvrtý a pátý nejvýznamnější trh, tj. Francie, Itálie a Španělsko.
V každém případě to zatím vypadá tak, že celý trh je sice v útlumu, nicméně ten není nijak dramatický. V ročním vyjádření je zhruba 5 % pod maximem, což nevypadá vzhledem ke zpomalující evropské ekonomice až tak zle. Dvě ze tří v tuzemsku působících automobilek navíc i navzdory klesajícím trhu posilují své pozice. Nicméně pro evropské producenty nepřicházejí zatím příliš dobré zprávy z mimoevropských trhů, kam směřuje zhruba třetina produkce. Ani jeden ze šesti nejvýznamnějších importérů evropských aut nevykazuje pozitivní trend. I proto by jedno dobré číslo nemělo přemalovat nepříliš povzbudivý obrázek tohoto odvětví.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV