Primátor na televizní obrazovce tehdy přiznal, že jeho odvolání vůbec nechápe. Přitom jde o podnik, který je de facto řízen orgány města a jeho hlavní představitel by měl být o takto závažných změnách dostatečně informován. K sesazení Liche došlo v momentu, kdy měl v ruce výsledky auditu. Na základě jejich prostudování se rozhodl podat trestní oznámení na ty zaměstnance, kteří by měli být za zjištěná pochybení zodpovědní. K napravení chyb nedostal příležitost.
Ve vedení podniku ho dočasně vystřídala Magdalena Češková. Jak dlouho na tomto postu zůstane, to záleží na tom, kdy bude z konkurzu vybrán nový ředitel. Češková se v této funkci ocitla už podruhé v relativně krátké době. Premiéru měla v momentu, kdy podnik musel opustit Martin Dvořák, kterému bylo vyčítáno uzavření některých smluv. Češková měla zjednodušeně řečeno přetnout penězovod, který měl umožňovat odčerpávání financí z dopravního podniku směrem k lidem, jejichž část byla v médiích označována jako pražští kmotři. Nakonec zaujala pozornost hlavně souhlasem s vyplacením tučného odstupného těm členům vedení, kteří museli z firmy odejít.
Po vystřídání Vladimíra Liche si zase pár okamžiků pomyslné slávy užila tím, že musela vysvětlovat zásah policie, která se snažila v dopravním podniku zajistit důkazy, které by pomohly při vyšetřování podivného hospodaření této firmy. Češková s ním nemá nic společného a zároveň nemá ambice ucházet se o uvolněný post ředitele.
Chuť naopak nechybí jednapadesáti lidem. Alespoň tolik se jich do konkurzu přihlásilo. A protože uzavírka soutěže byla v úterý, jejich počet se nezvýší. Naopak se bude redukovat. Nejprve sítem propadnou ti, kteří nesplní předepsané požadavky. Vzhledem k miliardám, se kterými dopravní podnik hospodaří, a zároveň ke snaze politiků mít na jeho chod vliv, budou hrát při výběru důležitou roli nejrůznější politické vazby. Není proto divu, že k favoritům patří Radek Šmerda. V současné době je náměstkem ministra vnitra. Předtím byl pár měsíců po Vítu Bártovi ministrem dopravy. Tyto jeho funkce a dobré kontakty v řadách ODS Šmerdovy šance na úspěch zvyšují. Byť sám popírá, že by byl kandidátem nějaké strany. Zároveň tvrdí, že by chtěl přezkoumat stávající smlouvy a dosáhnout úspor. Tváří tvář výsledkům auditu se ani jinak vyjadřovat nemůže.
Vždyť na jeho základě se dnes už bývalý ředitel Lich vyjádřil v médiích, že jen výjimečně by se našla smlouva, která není pro firmu nevýhodná. V oblasti investic prý neprobíhala tvrdá soutěž, ale pouze formální. Lepším hospodařením by se podle něj dala ušetřit víc než miliarda korun. Nakolik to je reálné, to už si Lich v praxi ověřit nemohl. Takže zbývá počkat na to, jakým způsobem vyhodnotí policisté a státní zástupci podaná trestní oznámení, která vycházejí z výsledků auditu.
Ten například zmapoval propojení mezi dodavatelem elektronických jízdenek a advokátní kanceláří, která zastupovala dopravní podnik. Nebo prodražení prodeje klasických jízdenek zhruba o sto milionů korun za rok. Bylo to zdůvodněno tím, že k němu došlo kvůli zvýšení počtu prodejních míst a zaměstnanců. Nesrovnalosti se objevily rovněž u právních, marketingových a poradenských služeb, dodávek výpočetní techniky, nákupu pohonných hmot a podobně. Takovéto smlouvy byly většinou dohodnuty tak, aby byly pro dopravní podnik nevýhodné. Řada z nich byla zároveň obtížně vypověditelná.
Nový ředitel by tak měl navázat na výsledky auditu a změnit celý systém fungování firmy, aby k finančním únikům pokud možno nedocházelo. Problém je v tom, že na jeho výběr budou mít přinejmenším zákulisní vliv také lidé, kteří nemají zájem na narušení dosavadního systému fungování pražského dopravního podniku.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu 6 Názory a argumenty
Publikováno se souhlasem vydavatele
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz