Petr Hartman: Prezidenti a středoevropská doprava

12.12.2014 12:30 | Zprávy

Chcete-li jet nejkratší cestou vlakem z Vídně do Hamburku, měli byste cestovat přes Českou republiku. Na vlastní oči se budete moci přesvědčit o tom, že kratší automaticky neznamená rychlejší. Tato zkušenost vás bude stát minimálně tři hodiny.

Petr Hartman: Prezidenti a středoevropská doprava
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

To v případě, že koridor přes Česko bude hladce průjezdný a nebude nějaká výluka. Vážíte-li si svého času, potom se z hlavního města Rakouska na sever Německa vypravíte vlakem raději oklikou přes Bavorsko. K našim jižním sousedům se rovněž jednoduše nedostanete autem po dálnici. Takovéto propojení mezi Prahou a Vídní dosud neexistuje.

Ve výčtu dopravních komplikací, které mimo jiné negativně ovlivňují tuzemskou ekonomiku, by se dalo ještě pokračovat. Například tím, že když se v jedné zemi buduje dálnice, která by měla navazovat na podobnou komunikaci v sousedním státu, měla by být jejich výstavba koordinovaná. Jinak to postrádá smysl a dálnice z ničeho nic končí někde v polích.

Z tohoto úhlu pohledu je snaha Miloše Zemana koordinovat budování dopravní infrastruktury s kolegy z Polska, Slovenska, Maďarska, Rakouska a Slovinska chvályhodná. Zároveň jde spíše o rovinu symbolickou. Má-li se zlepšit vzájemné dopravní propojení těchto států, je to věc, kterou musí vyřešit vlády zmiňovaných zemí.

Kabinetu v České republice nikdo nenařizuje, jakým způsobem bude vynakládat finance na budování silnic, dálnic či železničních koridorů. Na úvaze politiků záleží, zda budou miliardy investovány do regionálních silnic a železnic, nebo do tahů, které mají napojení na okolní státy. Rovněž vznik společného evropského fondu pro dopravní investice, který chtějí prezidenti podporovat, by mohl pomoci k lepší středoevropské infrastruktuře.

Bez dobře připravených projektů by šlo spíše o další příklad špatného nakládání s evropskými fondy. Zkrátka představy prezidentů, byť sebelepší, zdaleka nezaručují, že se dopravní infrastruktura ve středoevropském regionu v budoucnosti zkvalitní.

Vzhledem k velké náklonnosti Miloše Zemana k diskutabilnímu projektu budování kanálu Dunaj-Odra-Labe snad nebude jediným výsledkem této schůzky připomenutí, že takovýto projekt existuje. Byť prezident České republiky popírá, že ho vnucuje, rád by prosadil jeho výstavbu, proto za něj nejrůznějším způsobem lobuje. Nejnověji při příležitosti setkání s kolegy z Rakouska, Polska, Maďarska, Slovenska a Slovinska.

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Český rozhlas

Ing. Jiří Strýček byl položen dotaz

Důchodová reforma

Jak vysvětlíte, že SPD je schopné s vládou jednat o důchodech a prý i nějaké jejich návrhy připouští, ale vy se s vládou nedomluvíte? Není problém u vás? A chápu správně, že pokud vyhrajete volby, tak celou reformu, kterou tato vláda schválí zrušíte? A máte za ni už náhradu? Protože když jste byli v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Buráň: Darebák třeba i v taláru je pořád jen darebákem

17:17 Pavel Buráň: Darebák třeba i v taláru je pořád jen darebákem

Kolem soudců, státních zástupců, špiček policie a vůbec celé justice se v naší společnosti našlapuje…