Petr Hartman: Změny v ČD a trafikanti

31.07.2013 19:21 | Zprávy

Náměstek v řádně fungující vládě nemá zdaleka takovou sílu jako ministr v kabinetu, který vytvořil bez konzultací s politickými stranami prezident a který ještě nestačil požádat sněmovnu o důvěru.

Petr Hartman: Změny v ČD a trafikanti
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák

Názorně se o tom přesvědčil Petr Žaluda. Ten ve vedení Českých drah vydržel pět let. Za tu dobu se vystřídalo na ministerstvu dopravy osm ministrů. Byť jeho pozice byla v minulosti několikrát ohrožena, krizi překonal a svoji funkci uhájil. Platilo to i v roce 2009. To ho chtěl sesadit náměstek ministra dopravy. Jmenoval se Zdeněk Žák a nebyl úspěšný. Po zhruba čtyřech letech svůj záměr dotáhl do zdárného konce.  

Z pozice ministra prosadil obměnu dozorčí rady a s jeho pomocí dosazení lidé dospěli k závěru, že pro fungování Českých drah bude nejlepší, když v jejich vedení Žaluda skončí. Oficiálně to zdůvodnili velkou a příliš rychlou zadlužeností. Do záporných čísel nasměroval podnik dnes už bývalý generální ředitel kvůli snaze ho modernizovat, aby v narůstající konkurenci stačil držet krok. Problém je v tom, že tomu zatím neodpovídá příliv nových zákazníků a rychle se zvyšující tržby.  

Žaludovi uškodilo rovněž to, že jeho jméno bylo spojováno s kontroverzními lidmi typu Romana Janouška nebo Ivo Rittiga. Zároveň mu nikdy nebylo prokázáno, že by podnik nějakým způsobem systematicky tuneloval. Zkrátka na působení Petra Žaludy ve vedení Českých drah se dá dívat z různých úhlů pohledu. Celkový jeho obraz není černobílý a zároveň podnik pod jeho vedením nestál na pokraji bankrotu. Proto nebylo nutné, aby byl velmi rychle odvolán.  

O změnách v čele významného státního podniku by měl rozhodovat šéf resortu v momentu, kdy se opírá o plnohodnotný mandát. Jím Zdeněk Žák nedisponuje a není vůbec jisté, zda se jím vůbec bude schopen vykázat. Novým ministrem iniciovaná rychlá výměna v dozorčí radě a následně i ve vedení Českých drah tak vyvolává dojem mocenského kroku. Jakoby si Zdeněk Žák chtěl urychleně vyřídit staré účty a zároveň dokázat veřejnosti, že „vláda odborníků“ nestrpí ve vedení státních firem žádné „trafikanty“.  

Problém je v tom, že některé činy nově dosazených ministrů mají poměrně daleko k nestrannému odbornému pohledu a mohou naopak vnášet zmatek do jasného dělení na odborníky a trafikanty.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Kde je podle vás příčina toho, že je EU opět na druhé koleji, jak píšete?

Jak to změnit nebo je to podle vás důvod, proč by měla být EU rozpuštěna? Protože co kdy politici v EU dokázali vyřešit?! A není na čase, aby lidé měli možnost volit i EK, které podle mě rozhoduje o všem, ale jako voliči ji nemáme šanci ovlivnit její složení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Spravedlnost pro prezidenta Edvarda Beneše

15:49 Jiří Paroubek: Spravedlnost pro prezidenta Edvarda Beneše

Česká politická reakce vždycky velmi nenávistně posuzovala Dr. Edvarda Beneše. Ať již byl ministrem …