Petr Holub: Praha omezuje tramvajovou dopravu

12.07.2012 16:32 | Zprávy

Překvapení čeká Pražany po návratu z prázdnin. Pražské zastupitelstvo zcela nečekaně rozhodlo, že začne rušit tramvajové linky. Hlavní město tím následuje trend, který se prosazuje v mnoha oblastech veřejného života. Veřejná správa hlásá úspory a přitom mohutně investuje. Logicky se potom omezuje provoz.

Petr Holub: Praha omezuje tramvajovou dopravu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj číslo 22

Proto se ruší nemocnice, do kterých se nakupují nové supermoderní přístroje. Proto se ruší vlakové spoje na tratích, které se právě nákladně rekonstruovaly. Proto také Praha omezuje tramvajové linky, i když nakupuje každoročně desítky nových předražených tramvají. Jednoduše řečeno: Praha omezuje tramvajové linky, protože nakupuje nové tramvaje. Úsporami na tramvajích se ušetří na šest nových vozů po osmdesáti milionech ročně.

Tím se ovšem Praha nevymyká obecnému, byť nesmyslnému trendu. Zvláštní na tom je, že likviduje svou tradici. Tramvajové linky jsou totiž tím nejstarobylejším dopravním prostředkem, který se na ulicích města udržel. Patří k tomu, co dělá město městem, tedy prostorem, kde se mohou rovnocenně pohybovat všichni jeho občané. Jde ale ještě o víc. 

„Kromě vyšší efektivity je cílem změny jednoduchost, přehlednost a menší počet linek, které by však měly kratší intervaly.“ Těmito slovy prezentují pražští radní svůj plán na omezení tramvajové dopravy a hlásí se k jednomu podstatnému principu. Tramvajové trasy zpřehledňují město. Každý prostě ví, že když se chce dostat na Žižkov, tak nastoupí na devítku, na Bílou Horu se dostane dvaadvacítkou. V některých případech jezdí tramvaje stejnou trasou už sto let. Z pohledu jednoho lidského života je trasa dvaadvacítky okolo Pražského hradu stejně starobylá, jako Hrad sám.

Ve skutečnosti ovšem pražští radní právě tento princip porušují. Devítku, dvaadvacítku a sedm dalších tramvajových linek nechávají beze změny, ovšem dvanáct tras se mění a tři ruší. Praze tedy zůstane devatenáct tramvajových linek, z toho tři budou jezdit jen ve všední do osmi hodin večer.

Počet spojů bude omezen v severozápadní části města, méně tramvají také pojede také na jih do Braníka a do Modřan.

Nejhorší na všem jsou však změny. Jejich symbolem jsou nové trasy jedenáctky a dvanáctky. Jedenáctka jezdila do Strašnic na Černokosteleckou od dob, které už málokdo pamatuje. Teď ji radní ukončí u Olšanských hřbitovů. Dvanáctka jezdila z Malé Strany vždycky po nábřeží, teď se pro ni vymyslela oklika přes Letnou. Kulturně nevzdělaní inženýři, kteří zřejmě ani nejsou z Prahy, prostě nakreslili jinou trasu a dost možná to na jejich výkresech vypadá dobře. Dalo by se pokračovat. Do Kobylis už nepojede čtrnáctka ani čtyřiadvacítka, s trojkou už se nepotkáte ve Vysočanech ani se šestkou ve Vršovicích.

Pro obyvatele jiných měst je tento tragický výčet jistě málo pochopitelný, měl by ovšem být aspoň vzdáleným varováním. Nakonec nevzdělaní radní nejsou pražskou výsadou. Praha prostě dělá ve velkém to, co v malém podnikly například České Budějovice. Tamní radní potřebovali nějak utratit evropské peníze, a proto vybavili trolejemi jednu ulici, kde nikdo nebydlí. Pak potřebovali, aby ulicí jezdil trolejbus. Proto změnili trasu nejstarší linky ve městě. Tradiční jednička spojovala nejen předměstí Čtyři Dvory s centrem města, ale zajížděla až do Rudolfova, do městečka za budějovickými hranicemi. Teď se jednička vyhýbá nejvíc obydlené oblasti Čtyř Dvorů a do Rudolfova nejezdí. Mnoha lidem tím přibyl jeden přestup navíc a některým dokonce dva přestupy, což koneckonců čeká od září také Pražany. Zároveň se zničila jedna dobrá tradice.

Města se stávají méně přehlednými a řada lidí to bude řešit tím, že se budou do jeho útrob vydávat vlastními vozy. Tím se bude ještě víc likvidovat veřejný prostor a omezovat rovnost obyvatel velkého města. V silničním provozu totiž v Česku dosud platí pravidlo, že automobilista má přednost před chodcem, a také každý ví, že velké auto má přednost před malým vozem.

Pražská tramvajová síť patří k nejdelším ve střední Evropě. Rovnat se jí může pouze Vídeň, Hamburk a Berlín. Slouží jako vzor pro mnoho západoevropských měst, které se právě v těchto letech snaží tramvaje zavádět jako jedinečnou ekologickou dopravu. Praha přistoupila k jejímu omezování a prozatím učinila první krok, odrazuje své obyvatele od toho, aby tramvaje používali. 

Spoléhat na to, že radní dostanou rozum, se asi v těchto dobách příliš nedá. Jediné, co může Pražan ještě podniknout, je tramvajový výlet jednatřicátého srpna. Toho dne pojede poslední jedenáctka na Černokosteleckou a poslední dvanáctka po nábřeží okolo Čechova mostu. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu 6 Názory a argumenty

Publikováno se souhlasem vydavatele

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Martin Exner byl položen dotaz

Zase to EURO

Žijete vůbec v realitě? Nemyslíte, že je teď přijetí Eura tak důležité? Důležitější než třeba to, jak špatně si vede naše ekonomika a jak mizerné jsou u nás mzdy? Že řada lidí žije od výplaty k výplatě a nemá šanci si něco našetřit? Jestli vám tak vadí poplatky bankách, když platíte v cizině kartou,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jaroslav Pelc: Jaroslav Vodička – sjednotitel a rozmnožitel levice?

12:16 Jaroslav Pelc: Jaroslav Vodička – sjednotitel a rozmnožitel levice?

Český svaz bojovníků za svobodu byl politicky a hospodářsky destruován svým vedením v čele s ing. Ja…