Jiní připomínají, že Vánoce jsou především náboženským svátkem a člověk by se měl obrátit k duchovním hodnotám místo obžerství, kterému koncem prosince propadá značná část populace.
Zmíněné úvahy v sobě mají leccos povznášejícího, to je pravda, přesto vánoční fenomén konzumu vystihují jen velmi slabě. Nejde přece o to, že by se obyčejný člověk chtěl opíjet, přejídat a zavalit všechny své příbuzné hromadami často úplně zbytečných věcí. Protagonisty všemožných adventních trhů a nevyčerpatelné nabídky zboží jsou obchodníci, to je třeba si uvědomit.
Je to úplně jednoduché. Velké i malé obchody jsou vystaveny velkému konkurenčnímu tlaku po celý rok. Proto většina z nich žije celý rok tak říkajíc z ruky od úst. Tržby stačí sotva na platy, provozní náklady a nákup zboží. Většinu zisku za celý rok dosáhnou obchody v tom šťastném adventním období, případě ještě v listopadu, kdy lidé najednou utrácejí víc, protože shromaždují zásoby na Vánoce.
Ve skutečnosti nejde o žádné nákupní šílenství. Konkrétně čeští spotřebitelé nakupují v listopadu o desetinu víc, než utratí v průměrném měsíci celého roku, v prosinci o pětinu. Objem vánočních nákupů tak dosahuje dvou až tří procent celkového ročního obratu v maloobchodech.
Z pohledu spotřebitelů nejde o nic velkého, pro obchodníky jde o rozhodující zisk z celého roku. Ohromující reklama a výzdoba, která zaplavuje televize i městské ulice, nadsazená líčení, jak právě letos lidé rekordně utrácejí, je tedy zcela přirozeným ekonomickým fenoménem, nad kterým není nejmenší důvod se rozčilovat. Vždyť obchodníci mají zcela seriózní zájem inkasovat zisk za celoroční námahu.
Když se Vánocům říká svátky hojnosti, tak to neznamená rekordní konzum. Spíše jde o to, že si rodiny odváží koupit něco navíc a že si tak samy před sebou demonstrují svůj uměřený blahobyt.
Vypravit se na trhy, do nákupních galerií, anebo třeba speciálních obchodů s módou či uměleckými předměty, tak může úplně klidně posloužit k tomu, aby si člověk uvědomil vánoční atmosféru, protože se obchodníci snaží, jak jen mohou, aby učinili svou nabídku co nejpoutavější.
Samozřejmě se to přehání a samozřejmě v některých obchodech překáží příliš mnoho lidí, na tom však není nic, s čím by se člověk nedokázal vyrovnat.
Na místě je ovšem apelovat na správy měst a obcí, aby zlepšily vánoční atmosféru pořádáním dobročinných a řemeslných trhů i nabídkou dalších atrakcí, kde se mohou lidé scházet, aniž by při tom nutně museli nakupovat víc než punč nebo svařené víno. Pokud by chtěl člověk hledat nějaké rezervy v tuzemském slavení adventu a Vánoc, pak by je našel zřejmě tady.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz