V nadpisu jsem chtěl původně napsat „Setkání zaměstnanců ČT s jejich generálním ředitelem“, ale poté co jsem si pustil celý zvukový záznam, jsem zájmeno přivlastňovací „jejich“ radši nepoužil. Jednalo se totiž o klasické grilování evidentně velmi, ale velmi kontroverzní osoby, což hezky shrnul jeden mladý muž, videoeditor ČT Art: „Já bych si s váma dovolil nesouhlasit, že by to byla (Charta) jako bouře ve sklenici vody kolem jakékoliv změny. Já si myslím, že i jak jste tady řekl, že jste zahájili debatu s odbory, tak ve skutečnosti je to tak, že odbory poté, co se dozvěděli, že tady začíná vznikat nějaký dokument, který se bude týkat všech zaměstnanců a který by s nima měl být projednáván, tak se odbory museli ozvat vám, že se tady ten dokument vzniká, aby byli do té diskuze přibrání. A to je něco, co podle mě může vytvářet nějakou právě ztrátu důvěry, která podle mě tady trochu rezonuje v tom sále už od začátku. A právě ta ztráta důvěry je něco, co myslím nějakým způsobem ilustruje to, že tady byl tady Igor Němec a celé téma Igora Němce, potom je tady nějaké rušení pořadu aktuální publicistiky, teď se k tomu přidává Memorandum, Charta pracovníka, do toho je na zpravodajství třeba v domácí redakci podstav, kde tam, kde pracovalo 30 lidí, jich teď pracuje 14, navíc ve
Švarcsystému, takže se přesně bojí některých věcí, že jim nebude prodloužena smlouva, když budou psát články o někom. A do toho teď máme nějaké rušení tří kanálů…“ A já bych doplnil – trapas s jmenováním manažerů jednotlivých programů, výroční zpráva o hospodaření ČT za rok 2023, diskutabilní Memorandum a tance kolem něj a zlatý hřeb - Charta pracovníka ČT.
Entrée generálního ředitele Součka bylo ve velkém stylu přes půlhodiny chvály (a také vaty), jak jsme skvělí za peníze televizních poplatníků. Evidentně nejveřejnoprávnějším pořadem všech dob je StarDance. Nic nestojí, baví a tím spojuje diváky napříč sociálním spektrem, a ještě vydělá na charitu a na tour po regionech. Finále proběhne v O2 Aréně v Praze! Tedy proti gustu… Ale nemůžu se zbavit pocitu, že tohle je prostě úplně mimo veřejnoprávní službu a že stejně kvalitně, včetně propojování těch tancem a lokálními celebritami uchvácených lidiček, a charitativních aktivit by zvládli komerční televize levou zadní. Navíc nevím, jak veřejnoprávně ospravedlnit, kromě smlouvy o PR partnerství s Bleskem ale i iDnes, neveřejnoprávní a často nechutné denní výstupy v bulváru.
A pak už to přišlo. Souček: „Pravděpodobně nejcitlivější téma letošního podzimu je finále sněmovního jednání o novele zákona o České televizi, a především novele zákona o rozhlasových a televizních poplatcích. Je to téma, které tady rezonuje už téměř rok a půl v té horké fázi. Podle informací, které máme k dispozici v tom týmu, který se podílel na vyjednávání o té novele, ten stejný tým se podílel na jednání s našimi kolegy z mediálního světa v České republice. Vypadá to, že ty negativní informace, které zaznívaly v uplynutých dvou týdnech, by se nemuseli naplnit.“ Dovolím si nesouhlasit. Ano, takto si to pan generální dohodl s Fialou a spol. Jednoznačně to měl předjednáno už bývalý GŘ Dvořák, kterému ale do červenolícího úsměvu hodila vidle Rada ČT. Prostě od Nového roku 2025 se poplatky zvednou a také, kvůli „zachování veřejnoprávnosti“, se budou pravidelně navyšovat. Jenže tady se pan ředitel i vládní politici přepočítali. Lidé už nechtějí platit další poplatky za něco co nechtějí a co navíc nemůžou, jako faktičtí akcionáři, ani ovlivnit. Ale jak je vidno, schvalování čehokoliv nepopulárního v momentu, kdy se to řádně vysvětlí, a především vyfutruje argumenty, dokáže i horou pohnout. I stalo se. A bagatelizovat relevantní argumenty jako „negativní informace“ chce skutečně notnou dávku cynismu. V projevu k zaměstnancům následovala litanie „co všechno nebude a kolik programů skončí, když se nezvýší poplatky“. Většinu tohoto lkaní lze velmi snadno vyvrátit. Stačí k tomu jen Výroční zpráva o hospodaření ČT za rok 2023, profesionální vhled a kalkulačka. Pro ilustraci pár perel GŘ Součka: „Proto jsme se rozhodli s těmi našimi kolegy z komerční sféry, tím myslím komerční televize, ale i z některých profesních organizací, jako je Asociace producentů v audiovizi, jako je Unie vydavatelů nebo SPIR, jednat, vysvětlovat jim, že ta navržená novela poplatků, která zvyšuje poplatek o 15 korun, rozhodně nebude znamenat žádné drastické navýšení poplatků, a už vůbec ne takové, které by mělo potenciál převálcovat mediální trh v České republice. Memorandum je důležité z toho důvodu, že ti naši konkurenti v tom boji o poplatky se snažili některé parametry omezení nebo definice té veřejné služby rovnou vtělit do toho zákona. Jak ale víte, zákon o rozhlasových a televizních poplatcích se neměnil posledních 17 let. Naposledy v roce 2008. A pokud by omezení nebo konkrétní definice veřejné služby byla vtělena do té novely, mohlo by se stát, že dalších 15, 17 let na ten zákon nikdo nesáhne a Českou televizi by to definitivně uškrtilo. No, aniž bych chtěl být hrubý, myslím si že jestli tohle lhaní někoho „uškrtí“, rozhodně to nebude Česká televize jako firma, ale její statutární zástupce.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV