Petr Žantovský: Pravdu a nic než pravdu

06.01.2019 9:20 | Zprávy

Jeden politik svého času přišel s tímto bonmotem: „Neexistuje nezávislost. Je jen závislost, u níž nevíme, na čem."

Petr Žantovský: Pravdu a nic než pravdu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Žantovský

Tato věta je univerzální odpovědí na pravidelné hysterické pokřiky českých (a jistě nejen těch) novinářů o jejich domnělé nezávislosti, nestrannosti, nepodjatosti. Kdo někdy přišel do styku s českými mainstreamovými médii, ví na vlastní kůži, jak jsou ta slova nemístná a bezobsažná. Ví, že český novinář je obvykle především žoldákem nějakých zájmů, vedoucích jeho kroky a myšlenky. Zájmů, na které často ani nedohlédne. Dokonce není nemožné, že o nich ani sám neví, což ale neznamená, že neexistují. Jak pro změnu napsal Bob Dylan v jedné své próze − „to, že nejsi paranoidní, neznamená, že nejsou před domem a nejdou po tobě". To, že o něčem nevíme, či si to neuvědomujeme, neznamená, že to není. Média bez toho, aby šířila a realizovala ve veřejném prostoru zájmy za nimi stojící, by ztratila svůj smysl. Jak – citujme do třetice – píše známý britský sociolog Brian McNair, „žádné důležité sdělení se neocitá v médiích náhodou. Vždy za ním můžeme dohledat konkrétní zájem. Jde jen o to, umět hledat. Někdy se toto umění nazývá mediální gramotností a dodává se, že je vlastně stejně důležitá, jako gramotnost primární. Protože bez dostatečného porozumění mediálním obsahům a jejich souvislostem se nám může snadno stát, že budeme manipulováni kýmkoli, komu se namane. Staneme se loutkami na cizím jevišti a v cizím kuse. A bude jen na zkušenosti a schopnostech takového manipulátora, zda se mu podaří vnuknout nám přesvědčení, že je to naše jeviště, my píšeme ten kus a hrajeme v něm roli, kterou jsme si svobodně zvolili."

Ať se rozhlédneme po světě mainstreamových médií víceméně kamkoli, narazíme na manipulaci a lépe či hůře skryté zájmy. Lže se víceméně ve všem. Producenti spotřebního zboží lžou o jeho jedinečnosti, výrobci hraček lžou o jejich bezpečnosti, prodejci potravin lžou o jejich kvalitě... Generálové, zbrojící do další války, lžou o své lásce k míru. Šéfové velmocí lžou o nezištnosti vývozu svého životního stylu (rozuměj: investic a zboží) do zemí třetího světa. Náboženští fanatici lžou o své toleranci vůči jinověrcům. Novináři lžou o své nestrannosti a nezávislosti...

Ti všichni mají svůj zájem: prodat více bezcenného zboží, jedovatých hraček, zdravotně závadných potravin. Výrobci tanků a raket potřebují zvednout zisky, tedy prodávat své tanky a rakety. Jediný, kdo je od nich ale může koupit, jsou generálové a jejich političtí guruové, volající do války ve jménu míru (jen oni drží státní garance, že zboží bude do puntíku zaplaceno a pokud možno rychle v nějaké válce zničeno, aby vyvstala nová poptávka). Pravda, dobrými odběrateli tanků a raket jsou též náboženští fanatici, bojující ve jménu tolerance s každým jinověrcem na život a na smrt: jenomže tito odběratelé nejsou už zárukou uhrazení faktur za ty tanky a rakety. Proto se jim dodávají pod rukou či přes ruku a jako protiúčet se přijímají ropa nebo narkotika. Zboží za zboží. Jak za prvobytné pospolitosti. Nu a novináři mají zájem na tom, aby přesvědčili svoje publikum o tom, že mluví a píšou pravdu a nic než pravdu.

A tak všichni hrají hru zvanou „tichá dohoda". Jedni předstírají, že jsou ve svých úmyslech a hodnotách křišťálově čistí, druzí předstírají, že jim to věří. Ti i oni vědí, že je to jen hra. Jenomže žádnou hru nelze hrát donekonečna. Vždycky, dřív či později, dojde do bodu, kdy se změní na hru „vyhoďme ho z kola ven". Mluvíce o médiích, vypadá to, že z kola poslední dobou vypadávají právě ona. Čím dál větší počet těch, kdo by měli být mainstreamovými médii balamuceni a manipulováni, se zříká této pochybné, byť tak pohodlné privileje. A mění ji za nepohodlné, pracné a mnohdy ve výsledku bolestivé hledání a nacházení střípků pravdy v mozaice reality.

Svět se z podstaty mění. Ještě za studené války bylo možné nalhávat poměrně širokému publiku, že jedni jsou bílí, druzí černí, jedni hrdinové, druzí zbabělci, jedni útočníci, druzí obránci. Bylo možné počítat s poměrně značnou loajalitou vůči takové propagandě. Tato loajalita byla totiž založena na strachu jakožto produktu řízené a kontrolované neinformovanosti – z jedné i z druhé strany. To dnes možné není. Není možné vynutit si loajalitu vůči těm, kdo námi tak zjevně manipulují – a my už máme přece způsoby, jak tuto manipulaci odhalit. Máme informace a umíme si je vyhledat. To je tak zásadní změna, že každý pokus čelit jí starými metodami, vykolíkovanými „tichými dohodami" a „ministerstvy strachu", je předem odsouzen k neúspěchu. Pochopí to někdy všichni ti „závislí nezávislí"?

Petr Žantovský

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinamiPublikováno se souhlasem vydavatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Trump chce nejen Panamu, ale i Grónsko

10:17 Zbyněk Fiala: Trump chce nejen Panamu, ale i Grónsko

Připojení Kanady ke Spojeným státům jako 51. člen Unie, byl možná žertíček, ale úvahy o opětovném př…