Ty jsou nyní trestány podobně přísně, jako ty nejzávažnější delikty, kterými jsou kartely či zneužití dominance. Současná pravidla pro výpočet pokuty by měla být změněna tak, aby platilo, že za méně závažné prohřešky budou ukládány relativně nižší pokuty.
Svým 22. stanoviskem se názorová platforma Rozumné právo vydala do oblasti soutěžního (antimonopolního) práva a všímá si nové sankční politiky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten totiž před časem, ještě pod vedením Petra Rafaje, změnil pravidla pro výpočet pokuty za protisoutěžní jednání. Jak se ukazuje, tato pravidla vedla ke skokovému zvýšení pokut za prohřešky v oblasti distribuce (zejména určování cen pro další prodej).
Toto jednání je méně nebezpečné než kartely či zneužití dominance. Přesto jsou za tato jednání nyní ukládány pokuty 10krát až 30krát vyšší než dříve. Takto vypočítané pokuty často narážejí na strop 10 % obratu, který stanoví nejvyšší pokutu, kterou může ÚOHS ze zákona uložit za jakkoli závažné či dlouhé porušení soutěžního práva.
„Souhlasíme, že sankce za protisoutěžní jednání musejí být přísné. Nerozporujeme ani, že soutěžní úřad může ukládat vyšší sankce než v minulosti,“ uvedl advokát Robert Neruda. Dodává však, že: „Členové platformy Rozumné právo považují za absurdní, když méně závažné prohřešky v distribučních smlouvách mají být postihovány přísněji než nejzávažnější protisoutěžní delikty, jako jsou cenové kartely, rozdělení trhu nebo bid rigging.“
Názorová platforma Rozumné právo proto doporučuje ÚOHS, aby do budoucna znovu změnil svá pravidla pro ukládání pokut. Ta by měla v souladu s ústavními principy zohledňovat situace, v nichž se protiprávní jednání uskutečnilo z podstatné části za doby aplikace mírnějších pravidel pro ukládání pokut. Poměrně přísnější tresty by měly být ukládány za nejzávažnější delikty, jako jsou kartely nebo zneužití dominance, kdežto za méně závažná protisoutěžní jednání, mezi něž patří určování cen pro další prodej, by měly být ukládány mírnější sankce. Je rovněž vhodné, aby pravidla vedla k různě vysokým trestům v případě jednorázových porušení soutěžního práva, na straně jedné, a déletrvajícím jednáním, na straně druhé. Úprava těchto pravidel může chvíli trvat.
Názorová platforma Rozumné právo tedy doporučuje, aby ÚOHS upravil svou sankční politiku již nyní. Názorová platforma Rozumné právo je nezávislá expertní skupina právníků působících v nejrůznějších oborech práva v praxi i v akademii. Jejím cílem je poskytnout vládě, parlamentu a dalším veřejným institucím odbornou oponenturu návrhů zákonů a dalších regulatorních opatření a zároveň sloužit jako rezervoár podnětů pro jejich racionální implementaci v tuzemských podmínkách. Platforma Rozumné právo není spojena s žádnou politickou stranou nebo hnutím, obchodní společností nebo jinou institucí a všichni její členové vykonávají svou činnost bez nároku na honorář nebo jinou odměnu. Stanoviska publikovaná na platformě Rozumné právo nejsou stanovisky organizací, v nichž členové názorové platformy působí.
Názorová platforma Rozumné právo je nezávislá expertní skupina právníků působících v nejrůznějších oborech práva v praxi i v akademii. Jejím cílem je poskytnout vládě, parlamentu a dalším veřejným institucím odbornou oponenturu návrhů zákonů a dalších regulatorních opatření a zároveň sloužit jako rezervoár podnětů pro jejich racionální implementaci v tuzemských podmínkách. Platforma Rozumné právo není spojena s žádnou politickou stranou nebo hnutím, obchodní společností nebo jinou institucí a všichni její členové vykonávají svou činnost bez nároku na honorář nebo jinou odměnu. Stanoviska publikovaná na platformě Rozumné právo nejsou stanovisky organizací, v nichž členové názorové platformy působí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV