Přemysl Votava: Americká fronta na kuřátko v žemli

22.11.2023 15:57 | Komentář

Ta fronta u sochy sv. Václava byla nekonečná. Mladí zde stáli přes noc, ti první strávili na židličkách dokonce celý den a noc... Asi rozdávali i čísla, jakýsi pořadník.

Přemysl Votava: Americká fronta na kuřátko v žemli
Foto: Archiv autora
Popisek: Přemysl Votava

Svatý Václav zde toho viděl již hodně, vyhlašovala se tu republika, přísahala věrnost Říši, v pravidelných cyklech viděl sv. Václav jásající davy i mávání praporů různých barev, viděl velká vítězství i velké prohry. Ale proč tak dlouhá fronta, a ještě přes noc? Prý prodávají něco amerického.

V Praze otevřeli nový fastfood, prvních sto zákazníků dostalo housku s kuřecím zdarma a první tři si mohli přijít pro tu housku po celý rok. Nová značka fastfoodu americké společnosti Popeyes dorazila do České republiky. Byla z toho velká sláva, v Americe byl hrála hudba, asi jazz. Tato společnost již zakotvila v třiceti zemích světa, jak jsem se dozvěděl, její reklama je zaměřena na mladou generaci.

Fronty nejsou u nás ani ve světě nic nového, byly dříve, jsou i dnes, vidíme je na pracáku či při nové registraci u zubaře, nebo u pediatra, ale fronta přes noc na housku s kouskem kuřecího, to je něco nebývalého... Opravdu je u nás skupina občanů, kterým se vyplatí stát ve frontě na tuto obloženou housku celou noc? Mají hlad, nebo jen podléhají reklamě? Obojí je k zamyšlení. Samotná fronta pod sochou Svatého Václava před zraky turistů je trapností i varováním. Vidíme zároveň, jak snadné je ovlivnit občany cílenou reklamou. Není ještě zapomenut onen fiktivní supermarket v Letňanech, kde davy kupujících čekaly mnoho hodin na zboží za hubičku... Ti naivní důvěřivci naletěli, byli národu pro smích. Svatý Václave, oroduj za nás.

Rychlé občerstvení není nic převratného, amerického... Před jednatřiceti lety se zde zabydlela první americká společnost rychlého občerstvení, firma McDonalds. Tento trend ovládne časem naše stravování tak, jako jinde ve světě, zda to bude ku prospěchu našeho zdraví, nechávám radši odborníkům. Zde je EU slepá, trápí ji plastová brčka a lžičky... Blíží se doba spěchu, kdy budeme obědvat někde u benzínky či v obchodním centru, číšníka už neuvidíme... Bude nám stačit papírový kelímek, tácek a ubrousek...

Rychlé občerstvení není u nás neznámý pojem, byl vždy součástí stravování, máme ještě v paměti automat Koruna na Václavském náměstí či obdobný v Praze u Rozvařilů. Však i obložený chlebíček je českou specialitou a pojem bistro je nám také známý. Mnohým je asi známé, že na rozvoji rychlého občerstvení ve světě má zásluhu zejména náš krajan, Čechoameričan Raymond Kroc (1902-1984). Jeho dědeček František Kroc, hostinský ze Stupna u Zbiroha, koncem 19. století připlul do Ameriky hledat štěstí. Jeho vnuk Raymond Kroc si v roce 1961 odkoupil do té doby zcela neznámou firmu McDonalds a český karbanátek, vylovený z paměti jeho předků, ovládl Ameriku. Na cestě k zákazníkům dostal nové jméno hamburger. A tak v nadsázce, bez českých karbanátků by Američané nejspíš „umřeli hlady“. Neobjevujme proto Ameriku...

Vyšlo na Vasevec.info. Publikováno se souhlasem vydavatele

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

15:57 Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

V článku „Věrchuška a sprostý lid“ jsem uvedl, že vládnoucí vrstvy (věrchuška) se nezajímají o míněn…