Rudolf Kučera: Je řešením mimořádně zdanit bohaté?

14.07.2012 21:25 | Zprávy

Čím víc se budou státy snažit řešit své problémy na úrok nemajetných nebo méně majetných, tím víc se bude blížit doba, kdy bude většina společnosti požadovat vyšší, nebo dokonce mimořádné finanční oběti od nejvíce majetných. Neschopnost mnoha vládních elit zajistit alespoň obecně přijatelnější míru sociální spravedlnosti nás přivede na okraj poměrů, v nichž získají větší podíl na moci komunisté nebo radikální socialisté.

Rudolf Kučera: Je řešením mimořádně zdanit bohaté?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze - ilustrační foto

Protože společnost si bude hledat dostatečně silné politické skupiny, které její požadavky prosadí. 

Patřím k těm, kteří si také myslí, že je třeba vyššího zdanění nejmajetnějších, a vůbec se nebojím, že dotčení odejdou do zahraničí do nějakých daňových rájů. Evropská unie se snaží a bude se snažit dál tyto daňové ráje pro občany Unie znepřístupnit a národní státy také mohou leccos podniknout.  

Na druhou stranu jsou v každé společnosti střední vrstvy, které zatím nesou největší zátěž dluhové a finanční krize. Střední podnikatelé, malé firmy, rodinné firmy atd. jsou přitom mnohem víc svázány s konkrétním společenským a kulturním prostředím než velké, často nadnárodní firmy. A každé do budoucnosti orientované ekonomice by mělo jít právě o tyto střední firmy, protože jsou místem inovací, vynalézavosti a schopnosti se prosazovat i za velmi obtížných poměrů. Pravda, neoplývají velkým počtem pracovních míst, ale i tady může stát pomoci. 

V poslední době se ukázalo několik základních skutečností, které už nelze obejít žádnou slovní ekvilibristikou vládních činitelů. Zaprvé, plošné zvyšování DPH nevede k ničemu. Daňové příjmy státu se tím nezvednou, v krajním případě dokonce poklesnou, a zadlužování stále roste. A pokud někde stát zoufale vydře nějaké peníze navíc, téměř nic z toho nemá, protože v zásadě neumí dobře hospodařit, není řádný hospodář, jak mu zákony velí. Peníze zpravidla někde zbytečně utratí, nebo mu je někdo šikovně ukradne.  

Stát je nepružný a neefektivní správce financí, o to víc, když má na čele rezortu financí takového ministra, jako je Miroslav Kalousek. Ten se až do krajní meze trapnosti exhibuje v médiích namísto toho, aby se zajímal o jednu základní otázku: jak je možné, že se na ministerstvu obrany po dlouhá léta dělaly obchody, při nichž stát přicházel o stamiliony? 

Nepochybně šlo o systémové vady, které ale někdo patrně schválně nastavil a nyní je třeba, aby byly rychle odstraněny a viníci odhaleni, protože je velmi pravděpodobné, že podobné systémové vady dotyční nebo jim podobní lidé nastavili i jinde. Neekonomické jednání státu nelze ospravedlňovat žádnými právními výklady, je pouze třeba najít jeho příčiny a způsoby, jakými bylo prováděno. V případě ministerstva obrany posloužila kdysi z důvodu totální neznalosti rezortu určitým lidem paní Parkanová, dosazená do funkce ministryně, ale nyní, po jejím vydání Poslaneckou sněmovnou, se mohou vyšetřovatelé hlouběji do případu ponořit a odhalit pravé viníky. 

Problém však zůstává: jak se stát může naučit řádně hospodařit? Liberální ekonomové by jistě odpověděli, že nikdy, a to z řady důvodů. Mimo jiné proto, že stát je organismus, který řidí lidé, kteří nemají osobní vztah ke státnímu majetku, nemají ani osobní odpovědnost za něj. A dělají věci, které by nikdo, kdo má svůj majetek v nějaké firmě neudělal, protože jinak by zkrachoval.  

Lze se ptát: jaký měla vztah k státnímu majetku paní Parkanová a její podřízení? Patrně žádný jako všichni státní úředníci, kteří nakupují majetek státu, který nefunguje, nedá se efektivně použít, a přitom stál zcela zbytečně obrovské peníze. Takže jediná možná odpověď je, že zatím stál nějaký soukromý, neveřejný zájem. A ten je třeba v každém jednotlivém případě identifikovat.  

Je to jako v detektivních případech, kdy se vyšetřovatel ptá: cui bono, v čí prospěch? Jestliže to není v žádném případě prospěch státu a plnění jeho funkcí, pak to není otázka politická, ale kriminální. Případy by byly politické, kdyby šlo o něšťastné, chybné rozhodnutí politických představitelů, ale tady o nic takového nešlo, a případ proto patří před soud. 

Za druhé, podstata státu je přerozdělovací, rozděluje a hospodaří s penězi, vybranými v daních a odvodech. Přehazuje peníze z jedné hromádky na druhou a zpravidla bere těm, kdo se neumí vůči státu účinně bránit, čili jedná značně nemravně. Bere vědcům, důchodcům, sociálně potřebným, zdravotně postiženým atd. A bohaté nechává v klidu.  

Jenže podívejme se na věc z pohledu bohatých. Pokud nejsme přívrženci radikální levice, předpokládáme, že ke svému majetku přišla většina z nich řádně, díky své píli, vynalézavosti a schopnosti se prosadit na trhu. A najednou přijde špatný hospodář, stát, zaměstnávající vedle poctivých a slušných také desetisíce neschopných, ale velmi potřebných nicmochů a chce si od nich nuceně vzít mimořádné odvody na řešení krize.  

Podobně jako bohatí uvažují i celé státy. V Unii jsou to například Německo nebo Finsko, kde vlády i veřejnost stále více s odporem pohlížejí na snahy problémových států dostat z nich stále vyšší finanční pomoci. 

V Německu se dokonce objevily snahy určitých vědeckých institucí vypočítat, kolik by takové nucené odvody z velkého majetku, například ve formě nucených půjček, mohly státu vynést. Postiženi by měli být lidé, jejichž individuální čistý majetek činí asi 250.000, u manželských párů pak 500.000 euro, což je například v některých částech Německa téměř většina obyvatel. A v tom je problém. Jsme pro větší zdanění nejbohatších, ale jak stanovit příslušnou hranici, aby nebyla postižena většina ekonomicky aktivních? Pak je také skutečností, že všechny výpočty výnosů z takových mimořádných daní jsou sporné, a navíc taková daň znamená také velkou a nákladnou administrativní zátěž. 

Řešení by proto mělo být jiné: spravedlivější přerozdělování, které nebude provokovat podobné levicové úvahy, a ponechání majetným na jejich úvaze, jak a kde budou chtít podporovat stát při plnění jeho úkolů. Což se ve velkém měřítku děje například ve Spojených státech nebo v Německu a dalších západních zemích. To ovšem předpokládá vyšší politickou a morální kulturu, která v mnoha zemích úplně chybí.

Publikováno se souhlasem vydavatele.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Jak přesně si to vyvlastnění představujete?

A byť je to mířeno proti Rusům, není paradox, že přesně tohle dělali oni? Fakt myslíte, že je to demokratický nástroj?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jaroslav Pelc: Jaroslav Vodička – sjednotitel a rozmnožitel levice?

12:16 Jaroslav Pelc: Jaroslav Vodička – sjednotitel a rozmnožitel levice?

Český svaz bojovníků za svobodu byl politicky a hospodářsky destruován svým vedením v čele s ing. Ja…