Zákony platí pro všechny, nebo ne?
USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 15. března 2020 č. 214 Zakazuje:
„s účinností ode dne 16. března 2020 od 6:00 hod do dne 24. března 2020 provoz taxislužby, s výjimkou taxislužby rozvážející potraviny nebo osob s oprávněním řidiče taxislužby“.
Oprávnění řidiče taxislužby musí mít každý řidič taxi a to je dle nás klíčové pro aplikaci zmíněného usnesení.
Co krize ukázala
Krize s Covid-19 ukázala, že společnosti v taxislužbě typu jako UBER, BOLT a jiné si s nařízením České vlády hlavu nelámou. Nikterak se ani nesnažily tomuto vládnímu nařízení, jakkoliv podřídit. Naopak umožňovaly svým řidičům obcházení tohoto vládního nařízení prostřednictvím mobilních aplikací, které mají ve svém vlastnictví. Vláda by každopádně měla především podporovat českého podnikatele a ne zájmy nadnárodních korporací v rámci šedé ekonomiky a levné pracovní síly z ciziny.
Jedinou opravdu dotčenou skupinou v taxislužbě je a bude hlavně klasická taxislužba. Sektor taxislužby je nejvíce ohrožen díky malému uzavřenému prostoru vozidla. Možnost nakažení je zde enormní a z tohoto důvodu se jak řidiči, tak i zákazníci právem obávají nákazy. Tyto obavy budou ještě velmi dlouho po skončení krize s Covid-19. V naši profesi nemáme bohužel žádnou jinou náhradní alternativu jako mají například restaurace prodejní okénka.
Navrhovali jsme možné řešení, ale nikdo s námi jednat nechtěl a ani nijak nereagoval.
Dopady krize na taxislužbu
Těžký až likvidační dopad pandemie zasáhl téměř 80-90% sektoru taxislužby po celé ČR a dle našeho názoru potrvá delší dobu.
Dopady krize na taxislužbu podle pana Kvasničky majitele společnosti AAAradio dispečinku působící v taxislužbě budou zcela jistě i do budoucna. Zatím je však příliš brzo na jakékoliv odhady. Společnost je dle jeho vyjádření připravena přemýšlet o případných dalších bezpečnostních opatřeních pro řidiče i zákazníky v případě druhé vlny šíření nákazy nebo jiné podobné krize. Současný stav vytíženosti je dle jeho vyjádření kolem 30-40 %. Během krize Covid-19 jeho společnost jako jedna z mála zachovává bázi klasické taxislužby.
Společnosti Taxi Praha současná situace postihla natolik, že byly nuceny k utlumení provozu na Letišti Václava Havla.
Podle Tittelbacha (mluvčí Taxi Praha), se na letišti (jehož vlastníkem je ministerstvo financí) již dva měsíce vedou složitá jednání ohledně úlevy vysokých plateb za nájem. Podle letiště snížení nájmu není dle smlouvy možné. Toto nájemné společnostem FIX a TaxiPraha (cca 200+200 vozů) činní cca 5 000 000 Kč s DPH a dále hrozí pokuta za rychlou neobslužnost zákazníka až do výše 6.násobku nájmu. Tuto volbu si zvolily společnosti samy a dobrovolně, ale v konečné fázi to odnášejí jejich řidiči a ne společnosti. Mnoho kolegů proto ukončilo spolupráci a vrací auta. Většina kolegů je v platební neschopnosti. Bohužel špatná situace byla již před krizí s Covid-19 a jen se urychlilo nevyhnutelné.
Alternativa
Liftago se zaměřilo na doručování například nákupů nebo internetového zboží. E-shop Rohlik.cz se spojil s řidiči platformy pro taxikáře Liftago, jejímž prostřednictvím doručuje suché, chlazené potraviny a hotová jídla v nové službě Rohlík Bistro.
Na alternativní zdroje obživy se v době krize přeorientoval třeba i konkurenční BOLT, který navázal spolupráci s obchodní sítí Žabka a lidem rozváží potraviny z těchto večerek, prohlásil manažer BOLTU v Česku Jakub Dvořák. Vedle toho dodává i zboží z pekáren či květinářství, spustil i aplikaci pro rozvoz jídla z restaurací.
Takto se zaměřila většina pražských dispečinků a ženou své řidiče do problémů. Na toto doručování je zapotřebí zvláštních povolení a oprávnění, což většina nemá a společnosti to po nich ani nevyžadují.
Většina dispečinků vidí, že forma této mobility je budoucnost a utíkají od klasické taxislužby. Sdružení českých taxikářů z.s. je názoru zcela opačného, centrální mobilita dopravy v městech může fungovat pouze z jedné centrály a to za účasti a podpory státu, či daného města.
Ochrana
Někteří provozovatelé začali okamžitě do svých vozů instalovat plastové přepážky, které oddělují řidiče od zákazníků a bohužel většinou bez státního atestu, což je nezbytnou povinností k provozování. Přepážky v autech včetně desinfekce, též na začátku řešil a i s reklamou pro zákazníky v Brně pan Dostál (Lido taxi Brno a City taxi Brno). Dle informací neměl státní atest a z tohoto důvodu od záměru upustil. Každopádně to vliv na zakázky nemělo, zákazníci se i přes to obávali využívat služby.
Dle reportáže ČT se konečně probudily i „korporátní společnosti“ a začaly tuto variantu také aplikovat do vozů. Sdružení českých taxikářů z.s. má zkušenosti, že všechna opatření, kterými se tyto společnosti ohánějí, dají v plné výši uhradit řidičům. Nikterak se tedy nesnaží pomoci řidičům a svým tvrzením klamou své zákazníky.
Kompenzace státu
Stát formou kompenzačního bonusu Covid I a Covid II částečně pomohl OSVČ i v našem odvětví. Bohužel v našem odvětví se tato pomoc týká cca 25–30 % našich kolegů, zbývajících cca 70 % našich kolegů je v zaměstnaneckém poměru a tudíž nemají na tuto kompenzaci nárok. Na tento nešvar se snažíme upozornit již delší dobu.
Sdružení českých taxikář,ů z. s.
Petr Polišenský, předseda
Karel Ryšánek, člen vedení
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: PV