Denním tiskem, regionálním i celostátní televizním vysíláním prošla zpráva o zamítnutí žaloby obcí, spolků a občanů proti vymezení tzv. „Hitlerovy dálnice“ průtahem přes Brno, průtahem přes prakticky srostlé obce Malhostovice a Drásov a s jižním obchvatem Kuřimi vedeným v těsné blízkosti zcela nové obytné výstavby.
Veřejnost by měla být informována o tom, že v této věci byla v pondělí 1. 11. 2021 podána další podrobná žaloba spolků a občanů dotčených komunikací nevhodně trasovanou komunikací 43 a nevhodně trasovaným jižním obchvatem Kuřimi. Vybraná trasa dle AZUR jednoznačně a na rozdíl od optimalizované varianty, POŠKOZUJE tisíce obyvatel z hlediska životního prostředí. Poškození obyvatelstva lze podstatnou měrou zabránit plnohodnotnými obchvaty obcí. Tato žaloba není směřována proti výstavbě nových komunikací, naopak. Požaduje, aby základní republikové a krajské komunikace byly trasovány tak, aby dobře sloužily a přitom byl brán ohled na obytné oblasti.
Obce, spolky a občané požadují plnohodnotné obchvaty všech obcí. K tomuto účelu již v roce 2009 nechalo Ministerstvo životního prostředí vyhledat tzv. Optimalizovanou trasu pro R43, která její trasu optimalizuje jako nejkratší trasu od Brna k Boskovicím s tím, že v prostoru severně od Kuřimi bude z této transevropské komunikace (součásti evropské sítě TEN-T) oddělena tranzitní doprava nejkratším směrem k dálnici D1, tj. obchvatem celého Brna v tzv. Boskovické brázdě.
Toto řešení tvoří i severní obchvat Kuřimi vedený zde za průmyslovou zónou. Severní řešení pro Kuřim jako samostatnou silnici kraj schválil již v roce 2011 a současně odůvodněně odmítnul tzv. jižní obchvat. Obrat o 180 stupňů v AZÚR JMK, nahrazení trasy obchvatu bez obytných budov trasou v těsné blízkosti obytné zástavby v AZÚR je absurdní. Dále jsou pochybnosti a v řešení prověřování jak střet zájmů projektanta, tak i o politicky vzniklé tzv. systémové podjatosti na Krajském úřadě.
Bohužel však vybraná trasa 43 je citelně dražší a to bez započítání drahým, komplikovaných a hlavně nutných, ochranných opatření v podobě tunelů, poblíž obydlených oblastí. Zvolená varianta v AZUR je jednoznačným vědomým plýtváním veřejných prostředků krajskými zastupiteli, v situaci, kdy existuje alternativní, levnější varianta, s menším dopad negativních vlivů na obyvatele kraje.
Zamítnutí první žaloby soud odůvodnil s odkazem na preferenci „dopravní účinnosti“, tedy maximalizaci intenzity dopravy v trase průtahu Brnem. V tomto kontextu soud označil trasu Optimalizovanou s obchvaty Brna, Kuřimi, Lipůvky, a všech ostatních obcí za NEROZUMNOU. Tento směr uvažování soudu nám uniká, neboť soud takto upřednostnil průtah městem oproti obchvatu města, z důvodu, že průtah má větší „dopravní účinnost“.
To snad se mají opustit standardní dopravní řešení – obchvaty obcí – a místo nich budeme budovat průtahy obcemi?
To by jistě nepomohlo ani Kuřimi.
Za spolek „Spokojené Díly“, Ing. Květoslav Pazourek, předseda
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV