Pro nové zákazníky, což by mělo být české letectvo, a věřím, že nebude, je pořizovací cena 150 milionu dolarů za kus. Servisní podpora je jednou ze slabin systému F-35. Vyšší poruchovost, než byla očekávaná, zejména poruchy pohonné jednotky, vytváří zásadní problém, proč tyto letouny nepořizovat. Podle výrobce by se měly tyto poruchy řešit buď ve Spojených státech nebo v existujících zařízeních v Evropě. Toto mi přijde postavené na hlavu, protože v případě potencionální poruchy, kterých je více, než je očekáváno, může být uzemněna nejen celá letka, ale všechny typy letounů, kterých se daná porucha týká. Příkladem je letectvo námořních sil US Navy u F-35 v minulých týdnech. Při poruše výše zmíněného typu bude muset Česká armáda najmout transportní letouny pro transport porouchaných letounů do Spojených států. A to se "vyplatí". Takže tuto předraženou hračku určitě nebrat.
JAS-39 Gripen je parťák do nepohody. Nákup Gripenu E není levný, byl koncipován jako stroj, který potřebuje minimální pozemní zabezpečení a je schopen vzlétat i z improvizovaných ploch. Je vidět, že se Švédové inspirovali tehdejší sovětskou jednoduchostí a účelností systému. Zástupce firmy Saab, pan Smith, odpovídá takto: "Záleží na více faktorech, ale běžně říkáme, že doba dodání je mezi 24 měsíci až 3 lety, když se budeme bavit o Gripenu E." Modernizace Gripenu C/D, či nákup verze E je nesporně excelentnějším řešením pro plnění úkolů českých vzdušných sil v rámci NATO a při ochraně vzdušného prostoru České republiky. Důvodem je nejenom technická, ale také ekonomická stránka (neřeším již vyškolené piloty), což by si naše nehospodárná vláda, inklinující k chaotickému zadlužování, měla rychle uvědomit, navíc firma Saab musela díky offsetovým programům zapojit podle smlouvy české firmy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: red