Zdeněk Hosman: Čeká rozhlasovou Vltavu úklid?

20.12.2016 17:46 | Zprávy

Novým šéfredaktorem Českého rozhlasu stanice Vltava je od 1. prosince 2016 Petr Fischer. V Magazínu Klubu Vltava č. 4 / 2016 aktuálně publikuje obsáhlejší úvahu „Objevování nové klasiky“ a stručný úvodník. Jsem dlouholetý aktivní posluchač stanice Vltava a oba zmíněné texty mne podnítily k následujícímu zamyšlení s otazníky.

Zdeněk Hosman: Čeká rozhlasovou Vltavu úklid?
Foto: pixabay.com
Popisek: Rádio, ilustrační foto

Rozhlas Vltava jako Divoká řeka?

Pan Fischer ve své úvaze vychází z etymologické metafory Vltavy jako „divoké řeky“ (germánské označení Wilth-ahwa). A píše:…„rozhlasová stanice Vltava divokou řekou dávno není …relaxace a poklidu je (v ní dnes) možná až příliš.“ Své tvrzení pisatel nekonkretizuje, což je alibismus. Jádrem autorova textu o směřování kulturního obsahu Vltavy je idea, že k „objevování budoucí klasiky je třeba, aby rozhlasová stanice Divoká řeka byla co nejotevřenější, aby se nebála mluvit o ošklivosti a úpadku, v nichž se může rodit nová nečasovost.“ Víme, že diskurs o krizi v umění a kultuře se v čase nekonečně opakuje. S jakým výsledkem? Zjednodušeně napsáno – ve 20. století umění moderny zrušilo Harmonii i Krásu a navazující postmoderna se k tomu ještě zřekla Tvoření. Umění dnes splývá s reklamou a ve strategii domnělého sebezrcadlení reklama umění zastiňuje. „Umění reklamy“ pak místo artefaktu převráceně propaguje jméno výrobce; jeho sláva teď trvá sotva pět minut. Veřejný prostor obsadila masmédii klipovitě šířená pop kultura a jí vědomě užívaný kýč. Nezapomeňme ani na obecenstvo, které v terénu kultury bloudí s nerozvinutou senzibilitou. Ustrnutí občanů na nižším vývojovém stupni estetického vnímání nazývá filosof umění Tomáš Kulka „estetickým infantilismem.“ Jde o společenský jev zaviněný nepřítomností školní estetické výchovy. O úpadku a ošklivosti čehokoli se hojně diskutuje; jakou přidanou hodnotou k tomu dodá rozhlas Vltava?

Nový šéfredaktor ve své úvaze ještě píše, že vltavští „moderátoři mohou ubrousit patos svého vystupování a všichni se můžeme zbavit nánosů kulturního snobismu, který je identifikačním znakem nepřirozeného nesebevědomého elitářství.“ Z mého poslechu Vltavy, hlavně u pořadu Mozaika zjišťuji, že mluva některých moderátorů je frázovitá a s nedbalou výslovností i s častými přeřeknutími. V uvedených rysech řečové nekulturnosti dlouhodobě vystupuje moderátor M. Luhan.

Meandry řeky Vltavy v terénu Šumavy jako analogie toku rozhlasové Vltavy. (Foto pixabay.com)

Šéfredaktorův úvodníkový bublifuk

Ve stručném úvodníku Magazínu Klubu Vltava nový pan šéfredaktor v rozsahu deseti vět zmiňuje projekt Rakouský rok, který v Českém rozhlasu Vltava v roce 2017 uvede pořady věnované umění a kultuře i historii Rakouska. Cituji polovinu z celku Fischerova úvodníku: …„marná sláva, Vídeň je Vídeň: zkažená, dekadentně smutná, ale stále jedno z evropských kulturních center, které můžeme Rakušanům závidět. (…) Rakouští umělci si nikdy nebrali servítky a do základu společnosti řezali hlava nehlava.(…) V tomto by mohl být Rakouský rok (viz rozhlasový projekt) velmi poučný. Umění se nesmí bát sáhnout do těch nejodpornějších vrstev společnosti, kde tlí stinné stránky národních povah. I my bychom si už mohli umělecky uklidit – nejlépe v rakouském stylu.“

K úvodníku se vynořují otázky: Proč mají Češi závidět Rakušanům, že mají Vídeň? Obzvláště, když ono město Fischer hodnotí jako zkažené a dekadentně smutné? Závist je běs nesnášející štěstí druhých. Že by se umění průběžně obávalo být progresivním, společensky kritickým? Když umělci někde do společnosti „řežou hlava nehlava,“ vážně se z toho rodí proměna pospolitosti? Ptám se – které nejodpornější vrstvy, patrně české společnosti, má pan Fischer konkrétně na mysli? Sousloví „národní povaha“ je neplodné. Carlo Ginzburg, historik s mezinárodním věhlasem říká: „Naučte se myslet v dimenzích příslušnosti k mnohému, nejen k jednomu. Asi takto: neexistuje italskost, stejně jako neexistuje slovanská duše nebo český duch.“ Zlozvyk domácího kárání neuspokojivé nátury všech Čechů klouže v bludném kruhu, tudíž žádné posunutí. V miniatuře šéfredaktor nabízí duté fráze.

Jak podle Petra Fischera v Čechii realizovat „umělecké uklízení – nejlépe v rakouském stylu“? Argumentujte, proč by měli tvůrci uklízet podle číchsi vzorů? Když vzor, tak Karl Kraus (1874 – 1936), brilantní komentátor a satirik spjatý s českým prostředím. Kraus vícekrát poukazoval na to, jak pokleslost jazyka deformuje lidskou mysl a ničí představivost. Nepřesnost ve vyjadřování vede k triumfu žvástu. V rozhlasové Vltavě může úklid začít okamžitě, a to v myšlení a slovníku nově instalovaného šéfredaktora. Milí příznivci a posluchači kulturní stanice Vltava, přejme našim rozhlasovým tvůrcům úspěšný rok 2017.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

NEODVOLÁM! NECHCEME TU „CHIRURGY“ Z DOVOZU!

Proč máte slovo chirurgy v uvozovkách? Co tím sloganem vlastně chcete říci? A ještě by mě zajímalo, nic osobního, ale proč, když tento slogan používáte všichni členové, tak policie chce stíhat jen Okamuru? Vím, že je předsedou, ale co.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Omluví se někdo ostouzeným?

12:26 Zdeněk Jemelík: Omluví se někdo ostouzeným?

Dne 15. ledna 2024 zamítl Krajský soud Brno odvolání proti zákazu distribuce knihy Zločiny beze zbra…