„Je přinejmenším podivné, proč v době ekonomické krize dochází k výraznému navyšování mezd celé řady úředníků ministerstva a členů ředitelství státních podniků např. SŽDC, spadajících pod ministerstvo dopravy. Rovněž nákladnou přestavbu kuchyněk na ministerstvu vnímám jak velký luxus v tak složité finanční situaci této země,“ uvádí svůj názor k činnosti Pavla Dobeše poslanec Vít Bárta.
Ministr Dobeš zatěžuje daňové poplatníky této země, když svým jednáním podporuje stavební lobby. „Z jednání ministra a jeho náměstků je patrné, že aktivně otevírají cestu ke kartelovým dohodám a to prostřednictvím změn v interní legislativě v oblasti uzavírání veřejných zakázek, kterým po provedených změnách potřebných vyhlášek vyhoví pouze exklusivní klub vybraných firem,“ říká Bárta a dodává, že není ojedinělé, kdy úředníci ministerstva dopravy a státních společností, které ministerstvu podléhají, zapojují budoucí dodavatele do přípravy zadávacích dokumentací.
„Příkladem může být změna směrnice č. 53 ve společnosti SŽDC, kterou provedl stávající generální ředitel Jiří Kolář hned po svém nástupu do funkce a zúžil tak počet firem, které vyhoví splnění požadavkům veřejné zakázky, na maximálně 10 společností na českém trhu. Tímto svým jednáním dal prostor pro vytváření kartelových dohod, ke kterým bohužel dochází. Druhým příkladem je veřejná zakázka ŘSD na modernizaci D1, kde byla zadávací dokumentace prokazatelně připravována ve spolupráci se zájmovým sdružením Silniční společnost. Ta zadávací dokumentaci distribuovala všem svým členům, tedy potenciálním účastníkům řízení, případně i skrytým,“ komentuje situaci Vít Bárta.
Klíčová ustanovení nové směrnice č. 53 o zadávání zakázek SŽDC jsou body, které specifikují kvalifikační kritéria pro udržovací a opravné stavební práce 12.3.4. a 12.4.1., a které se týkají postupu SŽDC coby sektorového a veřejného zadavatele. Podle nezávislých specialistů v oboru tato nově stanovená kritéria bude moci splnit jen velmi omezený počet společností, reálně od 5 do 10 firem. Vzhledem k faktu, že tyto firmy působí na českém trhu dlouhodobě, hrozí nebezpečí, že dojde k dohodě o rozdělení zakázky a veřejná zakázka pak bude pouze fiktivní záležitostí. „Bohužel nejedná se o nic nového a kartelové dohody nejsou pouze doménou SŽDC. Příkladů tunelování státních zakázek a zneužívání peněz daňových poplatníků je celá řada, prokazatelně i v případě již zmíněného výběrového řízení na modernizaci D1 podniku ŘSD. Takové jednání se ve vyspělých demokratických zemích označuje jako kartelová dohoda, je zcela nepřijatelné, protiprávní a společensky mimořádně škodlivé,“ pokračuje Bárta.
„Po provedení analýzy všech dostupných informací jsem 21.6. 2012 podal Podnět k prošetření směrnice SŽDC č. 53 o zadávání veřejných zakázek státní organizace Správa železniční dopravní cesty z hlediska zákona o veřejných zakázkách a podezření na možné porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v Brně,“ uzavírá Vít Bárta.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Veciverejne.cz