Chovanec: ČSSD protestuje proti ekonomicky nevýhodnému prodeji železničních tratí

07.03.2012 22:20 | Zprávy

Soutěže na prodej regionálních tratí, tak jak je prosazuje ministerstvo dopravy, považuje ČSSD za ekonomicky nevýhodné.

Chovanec: ČSSD protestuje proti ekonomicky nevýhodnému prodeji železničních tratí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

„Na jedné straně ministerstvo argumentuje nulovým dopravním potenciálem těchto tratí a nutností jejich prodeje, na druhé hodlá budoucí vlastníky dotovat. Ekonomická výhodnost tohoto kroku mi v tomto případě uniká,“ říká stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.

Udivuje i profesionální nedokonalost celého návrhu, který například vůbec nepočítá s možným pronájmem tratí ani s variantou koncese. Sociální demokracie je přesvědčena, že se tak ukazuje nekoncepčnost vládních rozhodnutí, které jsou připravovaná na poslední chvíli a bez jakékoli komunikace a shody s odbornou veřejností. K vypsání soutěží má navíc dojít jen několik týdnů poté, co tyto tratě slíbilo ministerstvo bezúplatně převést do majetku přilehlých obcí.

Podle Chovance jsme svědky PR ze strany ministerstva dopravy a SŽDC, které má navodit vizi, že jediným způsobem, jak lokálky zachránit, je prodej do soukromých rukou. „Doporučuji podrobnou dokumentaci tratí před případným prodejem. Jen tak budeme moci porovnat, co údajní zachránci s tratí obratem udělají. Obava, že by mohli koleje vytrhat, zpeněžit a následně zkrachovat je více než reálná. Likvidace pražců a staveb by tak zůstala opět na veřejných rozpočtech,“ tvrdí Chovanec.

Podle stínového ministra je zřetelné, že okruh zájemců o reálné provozování tratí bude malý nebo se bude limitně blížit nule. „Nevím o mnoha lidech, kteří by koupili kilometr tratě například za 1,5 milionu korun a následně by na ní provozovali ztrátovou dopravu,“ říká Chovanec. Rozhodnutí ministerstva je tak podle něho pouhým zastíracím manévrem, který míří k faktickému zrušení těchto železnic.

ČSSD vnímá jako paradoxní, že zcela chybí podrobná analýza, kolik stojí údržba konkrétních tratí. Právě vysoké náklady na údržbu jsou přitom hlavním argumentem SŽDC pro jejich budoucí privatizaci. „Vzhledem k chystanému omezování prostředků, z kterých kraje financují regionální vlaky, existuje obava, že dojde k rušení dalších takzvaně neefektivních tratí. To by v konečném důsledku znamenalo výrazné omezení veřejné dopravy na mnoha místech republiky,“ doplňuje Chovanec.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Skopeček (ODS): Místo velkých frází začneme pracovat na infrastruktuře

22:28 Skopeček (ODS): Místo velkých frází začneme pracovat na infrastruktuře

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Milovicím ve Středočeském kraji.