Nezávisle na tom, zda hejtmanství obsadí většinou ODS či ČSSD, se zde situace podobá někdejším praktikám mocností v koloniích. O granty vypisované krajem se dlouhodobě a z větší části dělí jižní část regionu. Například v poslední 17. výzvě ROP na povzbuzení turistiky neobstál žádný projekt obcí severněji od Veselí nad Lužnicí. Podělily se o ně Budějovice, Dačicko, Novohradsko, Krumlov a podobně. A to není jediný případ. Vůbec nejhorší situace je v našem regionu ve stavu komunikací. Například silnice na Vožicku, ale i leckde jinde, jsou dlouhodobě v katastrofálním stavu a náprava žádná. I když podle slibů kraje měly být v okolí Mladé Vožice již loni opraveny. Proč nejsou?
Řekněme si na rovinu, že příčinou zrušeného loňského výběrového řízení na opravu silnic II. a III. třídy i na Vožicku je nefunkční (ale velmi „funkčně“ rozhodující) krajská levopravá koalice ČSSD a ODS. Výběrová řízení, která měli dříve na starosti krajští úředníci, mohli se jich zúčastnit všichni zájemci, svého času probíhala objektivně a včas. Byla však vystřídána experimentem tehdejšího náměstka hejtmana Martina Kuby (ODS). Ten zavedl omezení počtu účastníků výběrových řízení a navrhl metodu losování. Později antimonopolním úřadem napadenou a zrušenou. Jenomže pro silnice na Vožicku to znamená po dlouholetém čekání další, minimálně roční odklad. Nové výběrové řízení má být zahájeno až letos v lednu. Kdy budou silnice opraveny?
Ne vždy se zastávám úředníků, ale když vedli na kraji výběrová řízení oni, byly peníze k dispozici stavebním firmám již v květnu, a do konce roku mohly být silnice obvykle hotovy. Poté, co Martin Kuba z ODS za souhlasu kolegů z ČSSD svěřil výběrová řízení soukromé firmě, a s ním i losování, přicházely peníze na projekty až v září či říjnu. A to ještě jen vyvoleným.
Ale zpět. Co asi vedlo pana Kubu k omezení počtu účastníků výběrových řízení? Ne nadarmo se zřejmě už při jeho jmenování ministrem průmyslu v médiích hovořilo o jeho možných vazbách na jihočeského kmotra ODS z Hluboké. Výběrová řízení se svým zúžením mohla stát předpokladem k neprůhlednosti, vyšší míře korupce a nastavení krajských penězovodů spřáteleným firmám. A v důsledku toho i určitým stranám, potažmo regionům. O metodě losování lze určitě objektivně pochybovat. A ti, co nakonec zvítězili? Policie už dnes ví, že počítače byly manipulovány k předem vybranému vítězi. Kubův návrh za ODS na metodu losování schválila rada kraje, kde měla většinu ČSSD. Co si o tom myslet? Šlo o mezistranickou výměnu něčeho za něco? Nebo levopravý krajský „kočkopes“ fungoval v tomto případě jinak? Nedělejme si iluze...
Kraj se nyní holedbá tím, že peníze ušetřené za Evropskou unií stopnuté českobudějovické letiště půjdou na opravy silnic. Můj postoj k těmto megalomanským projektům, jako je splavnění Vltavy nebo výstavba mezinárodního letiště, je dlouhodobě konzistentní a negativní. Mohu jen připomenout, že již při předvolební besedě v táborském Divadle Oskara Nedbala jsem vystoupil s tím, že podobné dopravní projekty v době, kdy jsou silnice v regionu v zoufalém stavu, nikdy nepodpořím. Se mnou i naprostá většina krajských zastupitelů za KSČM. A jak se ukazuje, podobného názoru jsou i v Bruselu.
Věřím, že po přehodnocení situace s losováním při výběrových řízení staronový způsob otevřený všem zájemcům o zakázky na rekonstrukce silnic přinese konečně ještě letos opravené silnice na Vožicku. A samozřejmě i v celé severní části Jihočeského kraje.
Václav Ebert, zastupitel Jihočeského kraje (KSČM)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kscm.cz