Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dovolte mi, abych uvedený návrh podrobněji představil.
Návrh vypracovalo společně Ministerstvo zdravotnictví s Ministerstvem průmyslu a obchodu, do jehož gesce zákon o reklamě patří. Hlavním důvodem pro předložení tohoto návrhu novely zákona je zejména potřeba v souladu s programovým prohlášením vlády vytvořit účinnější mechanismy pro snížení prostoru pro korupci a neetické jednání v oblasti zdravotnictví a speciálně na úseku reklamy na humánní léčivé přípravky a pro potírání korupčního a neetického jednání ve všech jeho formách a projevech na tomto úseku. Předkládaný návrh novely zákona v této souvislosti je svým dílem součástí souhrnu připravovaných reformních opatření, vedoucích k modernizaci a vyšší efektivnosti celého zdravotnického systému, které jsou v programovém prohlášení vlády zdůrazněné jako jeden z hlavních úkolů vlády.
V návrhu novely zákona se v zájmu dosažení uvedených cílů potřebným způsobem reaguje na ty situace, kdy osoby, které jsou adresáty reklamy a zároveň předepisují nebo vydávají humánní léčivé přípravky takovým způsobem, že preferují z okruhu možných indikovaných léčebných přípravků ten, z jehož preference mají finanční či jiný přínos. Takové jednání je nepřípustné, neboť vede k ovlivnění přirozené soutěže mezi léčivými přípravky z důvodu pouhé zištnosti osoby, která má na výběr konkrétního léčivého přípravku zásadní vliv a ve svých důsledcích vede i k omezení spolurozhodování pacienta o výběru pro něj ze všech hledisek nejvhodnějšího léčivého přípravku.
Dochází tímto způsobem ve svých důsledcích k nenaplnění či výraznému pokřivení poskytování optimální zdravotní péče a v neposlední řadě i mnohdy k neekonomickému vydávání prostředků z veřejného zdravotního pojištění. Předložený návrh novely zákona proto výslovně stanoví formy takového shora popsaného jednání, které se zakazuje, a stanoví za ně sankci.
Oblast reklamy na humánní léčivé přípravky je velmi citlivou záležitostí a je nepochybně ve veřejném zájmu pro stabilizaci, efektivnost a zprůhlednění celého systému zdravotnictví, aby výskyt nezákonné reklamy na humánní léčivé přípravky byl co nejúčinněji a nejdůsledněji minimalizován. Dosavadní ustanovení zákona však na řadě míst buď postrádají přesnou dikci a nebo nejsou dotažena tak, aby úprava předmětných vztahů byla komplexní, čímž umožňují různý výklad, vytvářejí nežádoucí prostor pro obcházení zákona a pro nedosažení jeho cílů. Účelem je odstranit tyto zásadní nedostatky. Jako příklad může sloužit ta skutečnost, že dosavadní právní úprava nestanoví osobám, které léčivé přípravky předepisují nebo vydávají, povinnost pod hrozbou uložení sankce vyhovovat dotazům a dožádáním příslušného dozorového orgánu a poskytovat mu potřebnou součinnost. V důsledku toho zůstává řada protiprávních jednání neodhalena, nebo je nelze prokázat.
Návrh se dále zaměřuje i na to, aby byly ze současného znění zákona odstraněny ty prvky, které jinak posuzují a hodnotí činnost subjektů, jsou-li osobami fyzickými, a jinak, jsou-li osobami právnickými. V tomto směru se v návrhu novely zohledňuje i vývoj judikatury u Evropského soudu pro lidská práva v posuzování zásahů do práv osob fyzických a do práv osob právnických, kdy osobám právnickým je poskytována vyšší míra ochrany, než tomu bylo doposud, aby se téměř vyrovnala ochraně osob fyzických. Odlišné právní posouzení učiněných jednání jen v závislosti na tom, zda toto jednání bylo učiněno osobou fyzickou nebo osobou právnickou, vede k nestejnému přístupu, k nerovnosti a diskriminaci. Návrh novely se pokouší o nastavení pravidel zcela opačných, a to o zajištění rovného přístupu, nastolení transparentnosti v reklamních aktivitách a v odstranění všech forem diskriminace. (V sále je hluk.)
Dále musím zdůraznit, že za dobu aplikace zákona v oblasti humánních léčivých přípravků byla získána řada aplikačních poznatků, přičemž některé z nich vyvolávají potřebu změn. Tak například se zpřesňují definice reklamy, upravuje a rozšiřuje se definice sponzorování vědeckých kongresů, a to i na jiné odborné akce, zpřesňuje se definování činnosti v oblasti průzkumu trhu, nově se navrhuje upravit podmínky pro setkávání osob oprávněných humánní léčivé přípravky předepisovat a další. Reklama na registrované léčivé přípravky je mnohdy v přímé souvislosti s dalšími produkty, jako jsou doplňky stravy a jiné výrobky, a tyto souvislosti zejména v situaci, kdy řada producentů a prodejců má ve svém portfoliu jak registrované, tak neregistrované produkty, vedou ke zneužívání propagačních reklamních aktivit. Proto nově návrh zvyšuje dohled nad všemi produkty, jež mohou být zneužity.
Pokud jde o sponzorování, návrh novely reaguje na situace, kdy sponzor ke sponzorování využívá třetích osob a kdy za současného právního stavu může být právní úprava obcházena a vznikají pochybnosti o odpovědnosti jak samotného sponzora, tak prostředníka. Návrh upravuje rovněž výši sankcí za příslušná jednání. Děkuji vám za vyslechnutí tohoto úvodu k návrhu zákona.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR