Jarolím (VV): Jak kontrolovat politické strany s ohledem na jejich financování

09.01.2012 15:50 | Zprávy

Pokud původce špatného zacházení s finančním potenciálem této země je politická reprezentace a neprůhlednost jejího jednání, pak kontrolovat peníze politických stran dokonce musíme.

Jarolím (VV): Jak kontrolovat politické strany s ohledem na jejich financování
Foto: veciverejne.cz
Popisek: Tomáš Jarolím

Samotná forma vychází z tohoto pojetí. Pokud je problém neprůhlednost, pak je třeba vše zprůhlednit a uvést do zjevné a transparentní podoby. A vytvořit nezávislý orgán, který na to bude dohlížet. Nutné jsou zejména jasné a citelné  postihy za porušování stanovených  pravidel, včetně osobní zodpovědnosti politiků, kteří stranu vedou. Důsledkem by mělo být nejen možné  odejmutí  finančních dotací ze strany státu v případě porušení pravidel, ale i možnost zrušení strany a trestně právní zodpovědnost jejích členů. Takovéto pojetí zákonem stanovených pravidel by nemělo obsahovat termíny „může, či nemusí“, ale musí, nebo nesmí.

Pokud tedy mluvím o nezávislém orgánu, pak může jít jedině o koncentraci zástupců jak z politických stran, tak nezávislých organizací, ale i jednotlivců, nebo novinářů. Tito lidé, by měli mít přístup ke všem finančním operacím politických stran a také k podkladům oficiálních kontrolních institucí. Nebráním se ani proti tomu zveřejnit vše a pro všechny – po uzavření daňového období a účetní uzávěrky.

Zásadním krokem však je určit strop a možnosti financování stran. Tím jedině můžeme zamezit „motivaci“ politiků a jejich stran.  Jasně stanovme provozní náklady a zdroje jejich pokrytí. Pokud se ujednotí pravidla provozu politických stran tak, aby byl jejich chod financován ze státních peněz (bez zbytečného rozhazování), pak by bylo možné zakázat stranám majících své zástupce v zákonodárných sborech přijímat jakékoliv sponzorské dary. To by se netýkalo nových, nebo ostatních mimoparlamentních stran.  Tak, či tak, by bylo bezpodmínečné otevřít účetnictví veřejnosti formou zveřejnění daňových přiznání, včetně konkrétního seznamu dárců.

Stejně tak by byl stanoven strop na volební kampaně bez rozdílu.  Tady by bylo možné unifikovat formu prezentace stran. Nikoliv obsahem, ale produkty oslovení. Ty by bylo možné financovat ze státních peněz a vyčlenit tak spravedlivě prostor pro všechny zúčastněné.  Jedině kontaktní kampaň a osobní kontakt politiků s voliči by byl neomezen.

Tolik ve stručnosti má představa.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš Jarolím

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Proč jste na navýšení rodičovského příspěvku netlačila víc dřív?

Myslím, když jste byli ve vládě? Myslíte, že teď něco zmůžete? A můžete aspoň říci, když už nejste ve vládě, proč a kdo byl proti navýšení rodičovské pro všechny a ve větší míře, která by zohledňovala inflaci a růst cen?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Bezdomovci se stávají nejen sociální, ale hlavně bezpečnostní problém

10:02 Senátor Hraba: Bezdomovci se stávají nejen sociální, ale hlavně bezpečnostní problém

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k bezdomovectví.