Nejaktivnější ze sousedů byl pověřen, aby vůz koupil a staral se o něj. Ale ouha. Místo nového Mercedesu jezdí děti v ojeté fordce a soused odmítl ostatním předložit vyúčtování měsíčních příspěvků všech členů spolku.
Příběh nutně skončí výměnou správce nebo zánikem společného podniku.
A co čeká Dopravní podnik hlavního města Prahy, kde se dějí podobné nešvary opravdu ve velkém? K Dopravnímu podniku hlavního města se vážou hned tři nej. Je to největší zaměstnavatel v hlavním městě, práci dává 11 tisícům lidí. Je to největší příjemce veřejných peněz – ročně na jeho účet pošle každý Pražan deset tisíc korun, celkem 12 miliard. A je to největší černá díra na peníze.
Hospodaření DP totiž nepodléhá žádné nezávislé externí kontrole – nemá do něj přístup NKÚ a snad ještě nikdy nebyl v DP udělán audit, který by odpověděl na otázku, zda se v této firmě utrácejí peníze hospodárně. Argument, že podrobné informace o hospodaření přece každý najde ve výroční zprávě dopravního podniku, je minimálně směšný. Ve výroční zprávě najdeme mnoho zajímavých informací, ale odpověď na otázku, kolik stojí nákup jednoho nového autobusu nebo kolik stojí výběr jízdného či kolik vydělává dopravní podnik na pronájmu reklamních ploch, tam nenajdete.
Snaha utajovat informace jde tak daleko, že se dopravní podnik opakovaně soudil o to, zda musí poskytovat informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Připomeňme, že DP je ve stoprocentním vlastnictví města a na poskytování většiny služeb má neotřesitelný monopol.
Dobrou zprávou je, že snad poprvé bude ředitel DP vybírán v otevřeném výběrovém řízení. A hledání to nebude jednoduché. Na nového ředitele totiž čeká – kromě utěsnění děr, kterými utíkají peníze z firmy – i velmi důležité rozvojové úkoly. Trasu metra D nelze škrtnout bez náhrady a ani investice do bezbariérových úprav stanic metra v centru nelze odkládat donekonečna. Dlouho neřešeným úkolem je také chytřejší propojení s veřejnou dopravou Středočeského kraje a zcela zásadní bude jednání o zanesení strategických dopravních projektů do nového územního plánu.
Kvalitní služby dopravního podniku potřebujeme bez nadsázky všichni. Ti, kdo preferují jízdu autem, si ji budou moci dopřát jen tehdy, když bude většina Pražanů ochotna používat MHD. A tato ochota je přímo úměrná pohodlí a rychlosti, kterou je MHD schopna nabídnout.
Přejme si, aby férové výběrové řízení vyneslo do čela dopravního podniku manažera, který bude nejen umět dát do pořádku finance, ale především bude mít stále na paměti, že bez komfortní, rychlé a husté sítě MHD nemůže být Praha úspěšným městem.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zeleni.cz