Ministr dopravy Pavel Dobeš předloží vládě ke schválení novelu zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Stěžejní částí návrhu je zásadní přepracování úpravy provozování taxislužby. Nová úprava reaguje na požadavky praxe, kontrolních orgánů i samotných uživatelů taxislužby a klade si za cíl přinést zjednodušení a zpřehlednění práv a povinností při podnikatelské přepravě osob malými vozidly, ztížení obcházení zákonných povinností a páchání protiprávní činnosti.
K omezení protiprávní činnosti při provozování taxislužby by mělo dojít pomocí přesného vymezení povinností dopravců a řidičů taxislužby a návazných sankcí. Nové vymezení samotného obsahu pojmu taxislužba ztíží obcházení stanovených povinností prostřednictvím dosud nedostatečně upravené tzv. smluvní přepravy a navíc dojde k upřesnění provozování služby tzv. „drink servisů“ (odvozu podnapilého řidiče jeho vozidlem). „Nová úprava taxislužby by ve svém důsledku měla přinést zkvalitnění služby pro zákazníky, sjednocení povinností pro všechny provozovatele a jednodušší situaci při kontrolní činnosti a následném postihu,“ říká ministr dopravy Pavel Dobeš. „Mohl by to být krok pro zlepšení a ztransparentnění provozování taxislužeb, z nichž některé v minulosti ke svým zákazníkům nepřistupovaly zrovna nejlépe,“ dodává.
Cílovým stavem v oblasti taxislužby a příležitostné osobní silniční dopravy je narovnání podmínek pro podnikání v silniční dopravě provozované vozidly s obsaditelností do 9 osob včetně řidiče. Sjednocení se týká vstupních podmínek pro vstup do podnikatelského prostředí (požadavky na podnikatele, vozidla a řidiče) i následných povinností dopravců při realizaci svého podnikání se zřetelem na specifika provozování silniční motorové dopravy pro různé účely (jiné podmínky a požadavky jsou na klasickou, operativní přepravu osob z místa na místo v určitém čase, jiné na přepravu osob na předem plánované svatbě nebo pohřbu, zcela jiné podmínky panují u „drink servisů“).
„Povinností podnikatelů v uvedeném typu dopravy bude evidovat všechna vozidla stejným způsobem a sjednotit označení i vybavení vozidel, až na vymezené výjimky, a to zejména povinností vybavit vozidlo taxametrem včetně povinnosti taxametr používat,“ uvedl jeden z cílů návrhu ministr Pavel Dobeš. Dosud totiž taxametr velká část vozidel mít nemusela, na čemž zákazníci mohli tratit. Mezi další cíle návrhu patří také posílení vztahu dopravce k vozidlu, odpovědnosti dopravce za provoz jeho vozidlem, snížení administrativní zátěže (v souvislosti s evidencí vozidla taxislužby), posílení odpovědnosti řidiče za své jednání nebo zvýšení ochrany spotřebitele.
Návrh novely zákona o silniční dopravě, který by měl nabýt účinnosti od 1. března 2013, obsahuje zčásti úpravu implementující právo Evropské unie, zčásti vnitrostátní úpravu. V implementační oblasti návrh v nezbytné míře reaguje na přímo použitelné nařízení EU č. 181/2011, o právech cestujících v autobusové a autokarové dopravě, a to zejména stanovením sankcí za porušení povinností uložených tímto nařízením. Dále návrh obsahuje dokončení transpozice směrnice 2002/15/ES o úpravě pracovní doby osob vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě – jedná se o vztažení určitých ustanovení směrnice i na některé dopravce – podnikatele, pokud sami řídí velké vozidlo nebo vykonávají činnosti s řízením související.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo dopravy