Základní teze politického programu
Preambule
[bude doplněno]
Ideové zdroje a cíle hnutí (viz zpracovaná Deklarace ideových a programových zásad)
1. Zaměstnanost
Zvýšeni flexibility pracovních sil
zrušení daně z převodu nemovitého majetku pro fyzické osoby
podpora výstavby nájemního bydlení
podpora rekvalifikace
podpora investic (jak domácích, tak zahraničních)
Zvýšeni dostupnosti pracovních sil
podpora rodin s dětmi
podpora cílené imigrace z jihovýchodní a východní Evropy (ze slovanských zemí)
podpora růstu vzdělanosti
Provázání tempa růstu minimální mzdy s tempem růstu HDP
Podpora tvůrčí práce
Podpora rozvoje sociální ekonomiky
2. Fiskální politika
Vyrovnaný státní rozpočet jako střednědobý a dlouhodobý strategický cíl
navýšením příjmové strany státního rozpočtu (veřejné rozpočty na 45% HDP)
zavedení daně z finančních operací
výrazné zvýšení daně z nemovitostí
zavedení více pásem pro zdanění příjmů právnických i fyzických osob
zvláštní zdanění jednorázově vyplacených vysokých mezd a platů (tzv. zlatých padáků)
navýšení spotřebních daní (alkohol, cigarety)
snížení spotřební daně u pohonných hmot na výši běžnou v sousedních státech, diferenciace daně ve směru podpory ekologických paliv
nezvyšovaní DPH, zachování snížené sazby DPH
zavedení nulové sazby DPH na dětské oblečení, obuv, pleny apod.
Podpora investic a rozšiřovaní fiskálního prostoru (3% HDP)
nové definování hospodářské strategie ČR
zavedení inovovaného systému investičních pobídek zaměřených na výroby a služby s vysokou přidanou hodnotou
podpora PPP projektů
podpora konkurenceschopnosti exportního průmyslu
aktivní příprava na evropskou finanční perspektivu v období 2014-2021
podpora (eko)technologických inovací a výzkumu a vývoje
Úspory ve výdajích SR (3% HDP)
snížením korupce ve veřejné správě
zvýšením efektivity veřejných výdajů
cílením jednotlivých sociálních dávek
Zavedeni majetkových přiznaní a zdanění majetku nad určitou velikost pokud nelze prokázat způsob nabytí majetku
2.1. Zavedení eura
Prosadit (větší) koordinaci fiskální politiky zemí EU ve střednědobém horizontu
Vstup ČR do Eurozóny musí být podmíněn reformou jejího fungováni a to tak, aby byla zajištěna stabilita Eurozóny a také fiskální disciplína jejích členů (např. za nedodržení společné fiskální politiky vyloučení ze společné měny)
Prosadit změnu maastrichtských kritérií
Usilovat o připravenost ČR na přijetí eura
3. Ekonomika ve střednědobém horizontu
Hospodářská politika zaměřená na zvýšení dynamiky ekonomického růstu, znalostní ekonomiku, ochranu životního prostředí a rozvoj průmyslu s vysokou přidanou hodnotou
navýšení investic do ekonomického a technologického rozvoje
cílené investice do infrastruktury a dalších odvětví národního hospodářství s vysokým multiplikačním efektem
působení na posílení sociální odpovědnosti velkých korporaci
Boj proti hospodářské recesi
bude předmětem samostatného materiálu
Proexportní politika
podpora ekonomické diplomacie především mimo státy EU
Zvýšeni konkurence na trhu existujících oligopolů (zejména telekomunikace, energetika a bankovnictví)
Podpora vzdělanosti a kvalifikace
Podpora průmyslového výzkumu a vývoje
4. Reforma sociální oblasti
Podpora natality
Reforma systému výplat sociálních dávek
Posílení podpory rodinám s dětmi formou zvýšení úlev na dani z příjmu a dávkách (zejména v období mateřství)
Posíleni dávek v období mateřské dovolené pro sociálně slabší rodiny
Dávky a sociální podpora studia na střední a vysoké škole
Zlepšeni sociálního dialogu ve společnosti
Přijetí opatření na podporu a stabilizaci poskytovatelů sociálních služeb
5. Reforma důchodů
Možnost předčasného odchodu do důchodu za důstojných podmínek
Posílíme závislost výše penze na počtu dětí, zvýhodníme samoživitele
Výši penzí provázat na HDP per capita (posílení 1. pilíře)
V případě zavedení 2. pilíře penzijního systému (důchodové fondy) prosadíme:
smluvní garanci 100% vkladů a úrok minimálně dle limitu stanoveném ČNB (technická úroková míra, vyhl.303/2004 Sb., vyhláška MF č. 434/2009) po celou dobu spoření
garanci výše doživotní renty nebo kapitálové výplaty již při podpisu smlouvy
každoroční přípis zisků nad rámec garance
ochranu proti inflaci volitelnou indexací a smluvním garantovaným každoročním navyšováním doživotní renty a kapitálové výplaty
výplatu garantovanou doživotní rentou (ročně navyšovanou o doplňkový důchod) nebo kapitálovou výplatou
při úmrtí (v průběhu trvání smlouvy) vyplacení veškerých vkladů a zisků pozůstalým
aplikaci daňových výhod
Definovat finanční produkty dobrovolného důchodového pojištění (3. pilíř), který by stát podporoval ke spoření na stáří (ponechat konkurenční volnost v jejich poskytování jakýmkoli subjektům, které splní „kvalifikační požadavky", ovšem pod přísnou kontrolou ze strany státu)
Zavedení zaměstnaneckého důchodového pojištění: doplnit možnost daňově zvýhodněného příspěvku zaměstnavatele i zaměstnance do produktů životního a úrazového pojištění s doživotní úrazovou či invalidní penzí
Státní příspěvek přidělovat každému produktu, který by splňoval „kvalifikační předpoklady"
státní příspěvek poskytnout pouze v případě výběru doživotní penze klienta
státní příspěvek (vzhledem k funkci státu jako představitele záruk a garancí) zásadně neposkytovat produktům rizikového investičního typu
Daňové zvýhodnění produktů spoření na stáří poskytovat pouze k produktům, které garantují mimo kapitálovou výplatu i doživotní penzi
Zastavit daňové výhody pro životní pojištění investičního typu a ostatní produkty, které umožňují předčasné výběry
6. Zdravotnictví
Žádné poplatky ve zdravotnictví
Bezplatná standardní péče
Zpoplatnění nadstandardní péče (úhrady formou zvláštního připojištěni)
Zvýšení podpory domácí péče
Úspory ve zdravotnictví a zvyšování přijmu zdravotnických zařízení přijetím následujících opatření:
snížením korupce
možnosti zpoplatnění nadstandardní péče
důslednější lékovou politikou
zavedením soukromého (podnikového) připojištění
Podpora programů zdravotní prevence
Prosadit, aby základní síť zdravotnických zařízení (nemocnic) byla na neziskovém principu
7. Udržitelný rozvoj, ochrana životního prostředí
Ochrana klimatu (odstraňování příčin globálního oteplování a eliminace následků klimatických změn)
Zvýšení kvality ovzduší
Ochrana přírody, krajiny a lesa, podpora biodiverzity, ochrana půdy
Ochrana vod
Zvyšování materiálového a energetického využití odpadů
Zjednodušení stávající legislativy životního prostředí
Snižování energetické a materiálové náročnosti hospodářství ČR
Zvyšování energetické účinnosti a úspory energie v dalších sektorech v souladu s požadavky EU
Podpora čistých technologií a čistých výrob
Vytváření podmínek pro udržitelný rozvoj území
Podpora a rozvoj udržitelné dopravy
Podpora udržitelné výroby a spotřeby
Environmentální výchova a osvěta občanů, podpora NNO
8. Energetika
Snižování spotřeby energie při její výrobě, rozvodu a spotřebě
Nezvyšování energetické závislosti země i se zřetelem na domácí zdroje a jejich budoucí využití
Podpora a rozvoj obnovitelných zdrojů
Rozvoj jaderné energetiky za podmínky zvýšení její bezpečnosti a v souladu s případnými zpřísněnými evropskými bezpečnostními standardy jako přechodného a dočasného zdroje
Řešení dopadu sníženi spalováni fosilních paliv (státní podpora přechodu na jiná paliva)
Podpora dlouhodobě ekologicky i ekonomicky udržitelné výroby energie
Bezpečnost zásobování energií
Podpora decentralizace energetiky
9. Regionální rozvoj
Podpora regionální veřejné dopravy
Zavedení vládních strukturálních grantů určených na regionální rozvoj a vyrovnávání hospodářských rozdílů v rámci republiky (podpora ekonomicky zaostávajících regionů a mikroregionů, výrazná podpora sociálně vyloučených lokalit)
Podpora obcí při zavádění podniků sociální ekonomiky
Udržitelné strategické územní plánování
Podpora udržitelného cestovního ruchu ve struktuře místní ekonomiky
Státní podpora půjček na pořízení bydlení pro mladé lidi do 35 let
10. Zahraniční politika
Politická a ekonomická orientace na země EU
Posílení obchodní orientace na klíčové země Asie (Čína, Japonsko, Indie), východní Evropy (Rusko, Ukrajina) a další regionální mocnosti (Brazílie, Mexiko, JAR)
Silná proexportní zahraniční politika
Posílení pozice ČR v mezinárodních politických a finančních institucích
11. Evropská finanční perspektiva 2014-2020
Zahájeni diskuze mezi vládou a opozicí a ve veřejnosti na toto téma
Zpracování vládního materiálu, který bude obsahovat:
strategii rozvoje ČR 2014-2030 „vydiskutované" s odbornou veřejností (termín do poloviny roku 2012, z ní vyplynou priority ČR)
stanovení prozatímních priorit čerpání peněz z evropských fondů
věda, výzkum, inovace, vysoké školství
rozvoj venkova
podpora rozvoje nových technologií při výrobě energií
podpora programu na šetření energií (zateplování veřejných budov a panelových domů)
12. Boj proti korupci
Nekompromisní postih korupčního jednání s důrazem na prevenci korupčního jednání
Zavedení obligatorní odpovědnosti veřejných činitelů za náhradu škody vzniklé při hospodaření se svěřenými prostředky státu bez nutnosti prokazovat jejich zavinění
Zpřísnění odpovědnosti jednotlivců - zaměstnanců státu - vůči státu v případech, kdy je škoda způsobena představiteli (pracovníky) státu při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
Povinné používání otevřených elektronických aukcí ve všech oblastech veřejné správy
Transparentní a veřejně kontrolovatelná činnost státních orgánů
Zavedení propracovaného systému státní služby
Zavedení nového a průhledného systému financování politických stran, stanovení limitů pro náklady volebních kampaní
Při odhalování korupce těsněji spolupracovat s profesními organizacemi
Pro firmy, které získaly neoprávněný prospěch díky korupčnímu jednání, bude tento prospěch odebrán a bude jim udělena také vysoká pokutu jako odstrašující trest
Pro fyzické osoby, které nedokáží doložit původ majetku či peněz nad 1 mil. Kč, bude zavedeno zvláštní zdanění vysokou sankční daní.
Zavést veřejné černé listiny firem, které se dopustily korupce s popisem jejich korupčního jednání
Do zákona o střetu zájmů zavedeme postih za zneužívání informací a postavení v případech, kdy úředník odejde do soukromé sféry
13. Bezpečnost - boj proti kriminalitě
Sníženi ekonomické kriminality
Posílení a znovuobnovení speciálních útvarů pro boj s ekonomickou kriminalitou
Snížení celkové zátěže policie odklonem od zásady legality v trestním řízení u vybraných trestných činů (některé bagatelní trestné činy by policie stíhala jen na základě podaného trestního oznámení nebo po souhlasu poškozeného)
Sníženi obecné kriminality
Posíleni prevence kriminální činnosti
Zastavit odchody zkušených policistů z Policie ČR
Finanční zainteresovanost zaměstnanců policie na snižování kriminality
Zvýšeni bezpečnosti na silnicích
zvýšeni pokut za přestupky ohrožující zdraví a životy občanů
zavedeni pokut za agresivní jízdu na silnicích
zvýšeni odpovědnosti za ublížení na zdraví způsobenou motorovým vozidlem
Vyšší propojení integrovaného záchranného systému, zejména:
sjednocení postupů ministerstev, krajských úřadů, obecních úřadů, právnických a fyzických osob
posílení civilní ochrany jako základního prvku ochrany zdraví obyvatel a životního prostředí před účinky závažných havárií
Zvyšování odbornosti všech bezpečnostních složek
Zavedení programů profesního vzdělávání
Znovuzavedení předmětu civilní ochrana do základních i středních škol
14. Spravedlnost a správní právo
Zavedeni sankce veřejných prací v přestupkovém řízení, zpřísnění postihu pachatelů přestupků, zavedení centrálního registru
Prodloužení doby zániku odpovědnosti za přestupek
Rozšíření počtu návrhových přestupků
Posílení práv poškozených v přestupkovém řízení
Reforma exekučního práva (limitace možnosti exekuce na drobné dluhy, zrušeni možnosti exekuce majetku osob, které nic nedluží)
Zákaz exekuce sociálních dávek
Propracováni institutu osobního bankrotu
Snížení věku pro trestnou odpovědnost za násilné trestné činy na 13 let
Zlepšení financování justice cestou ponechání části prostředků z vybraných soudních poplatků nebo nákladů řízení k její vlastní dispozici
Další zjednodušení procesního práva, zkracování lhůt
Prohloubení zásady kontradiktornosti v trestním řízení
Prosazování ukládání alternativních trestů, snížení počtu odsouzených ve věznicích
Posílení práv poškozených v trestním řízení
Reforma systemizace pracovních míst na soudech a státních zastupitelstvích
Pokračování elektronizace justice
Zlepšení postavení nejvyššího soudu jako sjednocovatele judikatury
Zlepšení předvídatelnosti soudních rozhodnutí
Revize pravomocí Ústavního soudu
15. Rozvoj přímé demokracie
Prosazení přímé volby prezidenta
Zavedení přímé volby hejtmanů
Zavedení přímé volby starostů a primátorů
Přijetí zákona o obecném referendu a rozšíření možností místních a krajských referend
16. Obrana a bezpečnost státu
Posíleni úlohy ČR v rámci NATO - podpora specializovaných jednotek (chemická jednotka, větší zapojení do „Smart Defence")
Posíleni spolupráce na obraně se sousedními zeměmi
Těsnější spolupráce na Společné obranné politice EU
Posíleni komunikace NATO s Ruskem v rámci obranné politiky
Sníženi výdajů na vyzbrojování armády, posíleni úlohy armády při řešeni živelných pohrom
Zvýšeni ekonomické výkonnosti armády (zaměření nejen na výdaje, ale i na možné příjmy)
Účast v zahraničních misích důsledně uplatňovat podle spojeneckých závazků a ekonomických možností ČR
17. Zemědělství
Posílení pozice tuzemských producentů a zpracovatelů
Zastavení zmenšování rozměru českého zemědělství, jeho stabilizaci a následný rozvoj formou udržitelného zemědělského hospodaření s cílem navýšení produkce o minimálně 10 % v horizontu 4 let (volebního období).
Vytvoření nových pracovních míst v zemědělství v řádu 15 tisíc a v horizontu 4 let (nárůst o 10 %)
Zapojení půdy, která není využita k potravinové produkci do energetické bilance státu (cca 600 tis. ha)- do výroby surovin pro výrobu energie, především s důrazem na produkci biopaliv pro výrobu elektřiny a tepla
Resort potravinářství:
Zvýšení soběstačnosti ve výrobě potravin, postupně na úroveň minimálně 80 % domácí spotřeby
Programy investic do zpracovatelských kapacit regionálního charakteru - plošný rozvoj středních a malých potravinářských kapacit s domácí produkcí
Programy informačních a reklamních kampaní ke zvýšení spotřeby českých potravin
Podpora domácího trhu s produkty ekologického zemědělství (biopotraviny)
19. Státní správa
Aplikace platných a účinných částí služebního zákona jmenováním Generálního ředitele státní správy, personálních ředitelů a státních tajemníků směřující k odpolitizaci státní správy (§254 zákona)
Připravit novou kodifikaci částí služebního zákona, jejichž platnost byla odložena
Definovat kariérní zásady vybraných funkcí ve veřejné správě (exekutiva, kraje a obce) s principem definitivy vyšších státních úředníků.
20. Bytová politika:
Odsunout platnost částí nového kodexu občanského práva, které se dotýkají vlastnického a nájemního bydlení a posílit ochranu vlastnických práv vlastníků nemovitostí před podvodník
Přijmout zákon umožňující exaktnější řešení sporů mezi pronajímateli a nájemníky - zákon o určení nájemného v místě obvyklého,
Rehabilitovat neziskové formy výstavby bytů formou obecně prospěšných společností bytových a bytových družstev,
Poskytnout řešení pro sociální roli obcí přijetím zákona o bytové asociaci
Revidovat roli a nástroje Státního fondu rozvoje bydlení pro rekonstrukci a ekologizaci staveb s akcentem na energetické úspory,
Revidovat podpůrné nástroje jako hypotéky a stavební spoření v duchu evropských standardů
Řešit koncepci pro práci v sociálně vyloučených lokalitách formou svépomocných oprav zanedbaného a zdevastovaného bytového fondu
21. Kultura:
Podpora národních tradic
zachování lidových škol umění (o kterých se dnes uvažuje jako o zbytečných s tím, že se jim snižují rozpočty)
činnost ostatních škol nasměrovat více na uchovávání pokladnice lidových a národních tradic
podporovat uchování drobných památek v krajině (boží muka, kříže, drobné technické artefakty apod.)
Podpora vícezdrojového financování
mecenášství, sponzorské dary, vlastní zisk kulturních institucí, daňová charita, daňové asignace, daňové úlevy, udílení kulturních cen atp.
Posílení kontrolních mechanismů při využívání veřejných prostředků
důraz na efektivnější udělování grantů a účinnější kontrolu jejich plnění
diferenciovaná grantová schémata zohledňující programovou náplň
Prodloužení otevírací doby muzeí a galerií - alespoň některé dny v týdnu (středa, pátek) prodloužená otevírací doba do 20 až 21hodin stejně tak, jako je tomu v mnoha jiných zemích EU
Podpora kultury a umění jako nástroje integrace sociálně vyloučených obyvatel
zaměřit kulturní grantovou politiku na neziskový sektor a sociálně vyloučené lokality
posílení dobrovolnických aktivit.
Optimalizace grantového systému
důraz na odstraňování vlivu lobbingu, korupce a politické tendenčnosti při rozhodování o poskytování grantů a dotací
prosazování víceletého grantového financování
grantové komise zastupitelstev obsazovat také respektovanými zástupci umělců
Znemožnění reklamy na tabákové výrobky a alkohol
Podpora trhu se současným uměním
podporovat sbírkové činnosti veřejných institucí, jednotlivců, i firem
lepší spolupráce při umísťování současného umění do zahraničních sbírek.
Digitalizace kulturního obsahu
chybí legislativa vymezující organizační a technické podmínky pro trvalé uchování digitálních dokumentů a jejich zpřístupnění budoucím generacím
novelizace legislativy ukládání povinného výtisku a vybudování certifikovaných datových úložišť a dalších systémů
Zjednodušení systému mediálních rad - Rady České televize, Českého rozhlasu a České tiskové kanceláře nahradit jedinou Radou veřejné služby.
Změnit způsob volby mediálních rad tak, aby přestaly být přímo závislé na aktuální většině v Poslanecké sněmovně. Posílíme v této oblasti prvky přímé demokracie.
V oblasti autorského práva odmítáme nové regulace a zásahy do svobody občanů vedené s cílem dát tržní výhodu držitelům autorských práv. Stavíme se proti ratifikaci Mezinárodní dohody o padělání (ACTA). Autorský poplatek u datových nosičů a některých zařízení je pouze další skrytou daní.
Ekonomická pomoc sbírkovým institucím a knihovnám tak, aby byla jejich akviziční činnost odborně regulována a díky neustálému snižování rozpočtů nedocházelo k omezení či znemožnění plnění jejich stěžejního poslání
Klademe důraz na zachování nižší sazby daně z přidané hodnoty u některých produktů a služeb odvětví kultury
22. Školství:
Aktualizovat národní program rozvoje vzdělávání
Posilovat autoritu pedagogů na všech stupních škol, umožnit vyloučit z výuky žáky hrubě narušující výuku
Poslední rok předškolní výchovy zdarma
V základních školách zavést povinnou výuku alespoň dvou cizích jazyků
Na středních školách nahradit státní maturity pružnějším systémem zkoušek ověřujících dosažení potřebné úrovně znalostí (centrálně vyhlašovaná zadání zkoušek z hlavních předmětů)
Zvýšit vhodnou dotační politikou určenou střednímu odbornému školství počet absolventů oborů s vysokou poptávkou na trhu práce
Transparentní podmínky pro získání grantové podpory na výzkumné a vývojové projekty, které jsou součástí odborné výchovy středních a vysokých škol
Státní vysoké školy bez poplatků
Důsledná kontrola dodržování akreditačních podmínek a úrovně výuky na vysokých školách
Podpora firem, které umožňují studentům středních a vysokých škol získávání a osvojování praktických znalostí a dovedností
23. Sport:
Aktualizovat národní program rozvoje sportu pro všechny se zvláštním zřetelem na podporu mládeže
Posílit financování sportu ze strany státu
Přijetí grantových schémat a závazných pravidel podpory sportovních organizací tak, aby byla jejich činnost dlouhodobě udržitelná
Přijímat taková opatření vedoucí k rozvoji sportu, aby byly v souladu s Evropskou chartou sportu zajištěno:
mládeži využívat tělovýchovné programy k rozvoji základních sportovních dovedností
každému dát možnost sportovat a účastnit se rekreační tělovýchovné činnosti
každému, kdo o to projeví zájem a bude k tomu mít předpoklady, možnost zdokonalovat úroveň své výkonnosti, rozvíjet svůj potenciál osobního růstu a dosáhnout úrovně, kdy vynikne s veřejným uznáním,
osobám či skupinám osob znevýhodněných či tělesně postižených, plně využívat přístup ke sportovním zařízením a sportovním činnostem
Přijmout na MŠMT taková opatření k rozvoji tělesných schopností mladých lidí, která zabezpečí:
kvalifikované učitele sportu ve všech školách
otevření vzdělávacích programů zabývajících se všemi aspekty provozování sportovních činností
Cílená podpora vrcholového sportu na základě příslušných profesionálních struktur tak, aby byli profesionální sportovci dosahující mimořádných mezinárodních úspěchů přiměřené chráněni, i po skončení kariéry zabezpečit jejich sociální status.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vasevec.cz