ODS: Nedostatečná splavnost Labe ohrožuje konkurenceschopnost exportérů

23.09.2011 12:34 | Zprávy

Kvůli špatným plavebním podmínkám na Labi hrozí zánik české vnitrozemské vodní dopravy. Situací se zabývají odborníci z komise ODS pro konkurenceschopnost.

ODS: Nedostatečná splavnost Labe ohrožuje konkurenceschopnost exportérů
Foto: ods.cz
Popisek: Bývalý poslanec za ODS a místopředseda strany Pavel Drobil

„Česká republika je jedinou zemí v EU, která nemá kvůli dlouhodobě neuspokojivé situaci ve splavnosti Dolního Labe spolehlivý přístup k moři po vodních cestách," upozornil garant Odborné komise ODS pro konkurenceschopnost a místopředseda strany Pavel Drobil.

Úsek od státní hranice s Německem do Ústí nad Labem je po větší část roku buď neefektivně splavný, nebo nesplavný vůbec. „Proto je tento úsek mimo jiné v oficiálních dokumentech Evropské komise označován jako „bottleneck" - úzké hrdlo," vysvětluje náměstek ministra dopravy za ODS a člen Odborné komise ODS pro konkurenceschopnost Ivo Toman.

Zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Skalický doplňuje, že cena dopravy zboží převáženého na trase Šanghaj - ČR se z 20 % skládá z ceny lodní dopravy mezi Šanghají a Hamburkem a z neuvěřitelných 80 % ji tvoří doprava jen z Hamburku do ČR. O ceně přepravy zboží při obchodech se zámořím a konkurenceschopnosti zboží tak rozhoduje hlavně pozemní přeprava Hamburk - ČR. „To má samozřejmě velký vliv na konečnou cenu zboží pro domácí spotřebitele a obdobně se projeví i při exportu našich výrobků do zahraničí," vysvětluje Jan Skalický jeden z důvodů, proč je zapotřebí splavnost na Labi urychleně řešit.

Lodní doprava je z pohledu labského dopravního koridoru ve směru na přístav Hamburk jediným dopravním módem, který má i v dlouhodobém výhledu dostatečně volnou kapacitu pro přepravu nákladů na evropské a zámořské trhy. Je také nejekologičtější a nejlevnější. Odborníci upozorňují, že pokud bude nadále pokračovat devastace labské flotily plavidel a odliv kvalifikovaných pracovníků, dojde k zániku české vnitrozemské vodní dopravy.

Odborná komise ODS pro konkurenceschopnost pod vedením místopředsedy ODS Pavla Drobila už v minulosti doporučovala zabývat se splavností Labe a kvůli zvyšující se poptávce po dopravní infrastruktuře hledat alternativní a ekologické způsoby dopravy i s ohledem na posílení energetické bezpečnosti ČR. Vodní cesty dokáží například v případě výpadku plynovodu nebo ropovodu nahradit přepravu stlačeného plynu či ropy.

Komise proto vyslovila podporu Tomanem předloženému materiálu „Podpora vnitrozemské vodní dopravy v České republice", revitalizaci vodní dopravy a rozvoj potřebné infrastruktury na vodních cestách v ČR a žádá ministry za ODS ve vládě o odsouhlasení tohoto materiálu na jednání vlády v zájmu zachování energetické a surovinové bezpečnosti ČR.

Komise pro konkurenceschopnost je poradním orgánem ODS v oblasti průmyslu, obchodu, dopravy a životního prostředí. Jejím cílem je identifikovat problémy uvedených rezortů a navrhovat doporučení a opatření, která mají vliv na zlepšení stavu konkurenceschopnosti české ekonomiky. Členové komise se aktivně zabývají odbornými tématy a věcně přispívají ke spoluvytváření názorových stanovisek ODS.

Dále čtěte:
Jez na Labi Bárta chce. Jenže stavba začne až v roce 2016
Splavnění Labe. Nejdůležitější vodní cesta v zemi trpí pod byrokracií

##PROFIL 1973##

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ODS

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

změna kurzu

Dobrý den, chápu vás dobře, že vy nemáte problém s tím, když ODS ústy jejího předsedy dává nereálné sliby? V čem se ale pak lišíte od populistů, kterých je v parlamentu dost? Co se stalo s kdysi pragmatickou stranou, která hájila zájmy živnostníků a byla i racionální a často oprávněně kritická k EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Jurečka: Dětská sousedská skupina je levnější variantou

23:08 Ministr Jurečka: Dětská sousedská skupina je levnější variantou

Projev na 123. schůzi Poslanecké sněmovny 20. prosince 2024 k zákonu o poskytování služby péče o dít…