Paroubek: Jak pomoci malému a střednímu podnikání

24.03.2012 18:00 | Zprávy

Současná vláda svými pseudoreformami, necitlivými rozpočtovými škrty, zastavila hospodářský růst.

Paroubek: Jak pomoci malému a střednímu podnikání
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předseda NS-LEV 21 Jiří Paroubek

To je dnes již zcela zjevné. Spolu se skokovou vysokou inflací se jedná o velmi vážnou ránu na plexus solaris nejcitlivějšímu sektoru hospodářství - malým a středním podnikatelům.

Tito podnikatelé a živnostníci jsou přitom motorem české ekonomiky. Pokud jako ukazatel výkonnosti živnostníků a obecně OSVČ vezmeme výši výběru jejich daní z příjmu, daří se jim nejhůře od roku 1990. Pro srovnání – výběr daně z příjmu fyzických osob – podnikatelů – za rok 2011 se odhaduje ve výši necelých 4% (!) průměrného výběru těchto daní v letech 2002-2005.

 Přitom ještě v roce 2010 činil výběr daně z příjmu podnikajících fyzických osob 30% dojem již zmíněného výběru z let 2002-2005! Vládní stimuly pro podnikání, například ty v podobě institutu mimořádných odpisů pro hmotný majetek pořízený v období od 1. 1. 2009 do 30. 6. 2010, se tak jako forma státní podpory ukázaly být zcela neúčinné. Jen napomohly k další daňové optimalizaci. V posledních šesti měsících je navíc zřejmá i nižší ekonomická aktivita drobných podnikatelů, která přímo souvisí mj. poklesem spotřeby domácností a konečně i s poklesem veřejné spotřeby.

 Je možné za této situace vůbec zvrátit nepříznivý trend? Cílem je samozřejmě dosažení hospodářského růstu a toho lze dosáhnout především podporou programů na zvyšování zaměstnanosti. Pro tento účel by bylo velmi účinným opatřením zavést nové formy podpory živnostníků a malých podnikatelů. Ta je z makroekonomického hlediska dokonce účinnější (a také s rychlejším dopadem) než podpora zahraničních investorů. Naši živnostníci a malí podnikatelé totiž i v době finanční krize prokázali, že mají schopnost se o sebe postarat. Pokud je budeme cíleně podporovat a zajistíme, aby alespoň polovina z nich zaměstnala navíc přinejmenším jednoho člověka, dojde ke skokovému snížení nezaměstnanosti a tím ke zlepšení bilance veřejných rozpočtů.

 Je také nutné motivovat zaměstnavatele k tomu, aby do svých firem přijímali více absolventů vysokých i středních škol. Zaměstnavatelé nyní jednoznačně preferují přijímat nové zaměstnance, kteří již mají praxi. Pokud například za zaměstnané absolventy (zaměstnané do 1 roku od ukončení studia) budou odpuštěny odvody, třeba na jeden rok, velmi výrazně se o ně mezi podnikateli zvýší zájem.

 Aby však byli malí podnikatelé schopni zvýšení svého ekonomického růstu, musí být schopni svůj rozvoj také podpořit dostatečnými investicemi. Potřebují jednoznačně vylepšit přístup k potřebným finančním zdrojům. Jedním z takových programů podpory může být např. zavedení systému mikroúvěrů. Mikroúvěr se v EU definuje jako půjčka ve výši do 25 000 EUR. Je určená mikro podnikům s méně než 10 zaměstnanci (91 % všech evropských podniků) a nezaměstnaným či neaktivním lidem, kteří chtějí začít podnikat, ale nemají přístup k běžným bankovním službám.

 Obecně se v případě mikroúvěrů jedná v českém bankovnictví o relativně nový produkt. Mikroúvěry se podle své definice mají poskytovat formou drobných půjček malým podnikatelům a OSVČ, kteří nejsou podle standardních měřítek posuzováni jako bonitní.

 Mikroúvěry tak jsou primárně určeny těm, kteří nejsou schopni dosáhnout na bankovní záruky, a tudíž jejich úvěrový profil obecně nesplňuje ani minimální požadavky pro získání tradiční formy úvěru.

 Mikroúvěr z tohoto pohledu vnímáme jako součást mikro financování (úvěry, úspory, mikro pojištění aj.) začínajícím podnikatelům a těm podnikatelům, kteří se rozhodli zaměstnat uchazeče o zaměstnání evidované na Úřadech práce.

 Chceme v této oblasti prosadit, aby bylo relativně snadné získat finanční zdroje pro start podnikání.

 Co však živnostníkům a OSVČ podle mého názoru dlužíme nejvíce, to je pomoci navrátit jim společenskou prestiž. Protože právě oni jsou těmi, kdo vytvářejí skutečné, nevirtuální hodnoty a kdo jsou schopni významným způsobem snížit nezaměstnanost a zvýšit tak i celkový hospodářský růst.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: NS - LEV 21

Kdo stanovuje, kolik se bude platit za jednoho migranta?

A to bude každá země platit stejně? Protože co si budeme nalhávat, co je pro nás půl milionu, není to samé, co to je třeba pro Němce. A to je už definitivní, že se bude za nepřijetí platit? Nedá se s tím ještě něco udělat? A kdo bude určovat, kolik a jaké migranty máme přijmout?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Drahoš: Stejnou argumentaci používali komunisté a henleinovci

16:04 Senátor Drahoš: Stejnou argumentaci používali komunisté a henleinovci

Projev na 5. schůzi Senátu ČR 22. ledna 2025 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o…