Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, než budu mluvit na téma, které dnes projednáváme, chtěl bych se zmínit několika argumenty o vystoupení pana ministra práce Drábka, který tady hovořil o vládách, které umožnily podle něj přehnaný růst důchodů, a že v tom je problém, dnešní problém tedy vládní koalice, resp. problém státního rozpočtu. Já tento názor nesdílím a chtěl bych uvést pár argumentů.
Především předchozí pravicová vládní koalice udělala změny, daňové změny k 1. 1. 2008, které ve svých důsledcích znamenaly to, že odplynulo nějakých 80 nenávratně, každoročně 80 až 90 miliard korun daňových příjmů. Kdyby tuto částku měla tato koalice k dispozici, tak by se nepotácela v těch stamilionových schodcích státního rozpočtu, v kterých se potácí. A mohl bych pokračovat dalšími argumenty, ale možná že bych vám spíše přátelsky poradil u takovéhoto materiálu, kde je těžké obhajovat špatnou věc, příště možná se nenechat vyprovokovat k vystoupení, protože prostě pan předseda Sobotka měl velice přesvědčivé a silné argumenty a vy jste v tomto souboji jasně prohrál ne na body, ale K.O.
Projednáváme návrh, jehož cílem je zásadní změna spočívající ve významném omezení valorizace penzí pro roky 2013 až 2015, tedy na tři roky. Vláda je zřejmě přesvědčena, že čeští senioři si stejně jako zbývající část společnosti - což si zřejmě vláda myslí, já si to nemyslím - žijí výrazně nad poměry, že mají jaksi předplaceno, a tak z nich hodlá v následujících třech letech vytřást téměř 48 miliard korun. Velmi pravděpodobně to bude znamenat pokles reálných důchodů. Ne velmi pravděpodobně, ale jistě. Musím říci, že ze strany vlády jde o velmi těžký zásah do životní úrovně dvou a čtvrt milionu seniorů, který je v přímém rozporu s předvolebními sliby stran vládní koalice - ty strany byly tři a jsou tři, i když z jedné strany už zbyl jenom spíše derivát - a zejména s veřejně deklarovaným závazkem vlády, že zvýšení DPH v souvislosti s penzijní reformou bude seniorům kompenzováno právě valorizací penzí. Vláda české důchodce prostě obelhala. To je fakt zcela neoddiskutovatelný a je dobře, aby si to naši senioři velmi dobře pamatovali, až před příštími volbami do Sněmovny, které se pravděpodobně rychle blíží, některé tzv. celebrity s ročními příjmy v řádech milionů korun přijdou s akcí typu "oblbni dědka a bábu".
Navrhovaná změna valorizačního mechanismu bude při skokovém nárůstu životních nákladů důchodců v důsledku daňových experimentů této vlády znamenat propad reálných důchodů. Průměrný starobní důchod, jehož výše se dnes pohybuje kolem 10 700 korun, bude v příštím roce měsíčně téměř o 300 korun a v dalších dvou letech téměř o 200 korun nižší, než by byl v případě valorizace podle platné legislativy. Ty částky nevypadají nijak dramaticky, ale ve skutečnosti dramatické jsou. To v situaci, kdy velká část seniorů již dnes čelí vážným existenčním problémům v důsledku narůstajících nákladů na bydlení, zejména cen energií, rostoucích cen potravin či vládou naordinované zvyšující se účasti ve zdravotnictví, a kdy vláda se nestará ani o tržní prostředí.
Dám opakovaně jeden příklad. Před několika týdny moji spolupracovníci udělali nákup 19 položek potravinářského zboží v české, konkrétně ústecké samoobsluze, supermarketu, a v drážďanském supermarketu. Vyšlo z toho to, že nákup v české samoobsluze byl zhruba o třetinu dražší. Přitom důchody v Německu jsou dvaapůlnásobně vyšší než v České republice. Takže dražší nákup potravin a přitom v Německu výrazně vyšší důchody.
Samozřejmě kdybych nešel na ty věci do hloubky, když jsem přemýšlel o těch záležitostech, tak bych zcela jednoznačně řekl, že je to vina vyšší DPH u nás než v Německu. Máme zatím 14 %, v Německu je 7 %. Ale to mi nevysvětluje těch 7 % rozdílu mezi německou a českou sazbou DPH ten rozdíl zhruba třetiny. V čem to je? Je to prostě v monopolně vysokých cenách a v kartelech, které podle mého názoru prodejci uzavírají.
V relaci k platu máme podstatně vyšší náklady u nás než v Německu u energií, v bankovních poplatcích, u vodného a stočného, u internetu, mobilních telefonních hovorů. Prostě je tady drahota. To je největší problém současné doby.
Takže to jedno nenavýšení o těch tři sta korun spolkne ten jeden nákup v Německu a v Česku, respektive to, že v české samoobsluze zaplatíte ten jeden týdenní nákup, těch tři sta korun prostě navíc, třetinu navíc.
Opatření, které vláda připravila, postihne silně především osaměle žijící důchodce, ženy a zdravotně handicapované, kteří rozšíří počty občanů České republiky pod hranicí chudoby. Nechci se tady pouštět do odhadů, jestli to bude padesát tisíc, dvacet nebo sto tisíc. Do značné míry tady vysvětloval místopředseda Sněmovny pan Zaorálek konstrukci tohoto ukazatele, podle kterého se určuje příslušnost pod hranici chudoby. Je to do značné míry statistická veličina, ale zhruba těch 9 300 korun, které ti lidé mají, kteří jsou na hranici chudoby, tak to prostě na vyskakování není, ani když někdo má deset nebo jedenáct tisíc důchod.
Jestliže Česká republika patří po šesti letech vlády pravice k zemím s nejnižší mírou chudoby v Evropské unii, jak stále opakuje premiér Nečas, pak zpomalením valorizace penzí země před námi zcela jistě rychle doženeme. To bude příspěvek této vlády občanům České republiky. Místo toho, aby vláda stabilizovala veřejné finance postupně sociálně citlivým způsobem a hledala zdroje tam, kde reálně jsou, to znamená například progresívním zdaněním příjmů fyzických osob, vyšším zdaněním podnikatelských subjektů s velkou tržní silou. Hovořil jsem zde o monopolně vysokých cenách a o kartelech, takže zcela nepochybně by tady bylo plné morální právo něco takového udělat a přitom ochránit české malé a střední firmy tím, že se jim zachová sazba daně, té korporátní daně. Takže subjekty s velkou tržní silou, posílit majetkové daně, zavést daně z finančních transakcí a hlavně nastartovat ekonomiku.
Vláda zatím jen marní čas. Teď už aspoň začala vypouštět nesmělé úvahy na toto téma. A samozřejmě nastartování ekonomiky by znamenalo když už ne růst důchod, to víme, že tady bude reálný pokles, a nastartovalo by třeba aspoň růst mezd a tím i vybraného pojistného. Vláda svým nekompetentním přístupem zcela zbytečně posílá do chudoby desetitisíce lidí, kteří se nemohou bránit. Pokles kupní síly domácností důchodců navíc negativně ovlivní spotřebitelskou poptávku a v konečném důsledku se projeví také v nižším výběru daní - daň z přidané hodnoty, spotřební daně a konečně také daň z příjmů.
Dámy a pánové, všichni dobře víme, že podíl výdajů na důchody ve vztahu k hrubému domácímu produktu se v České republice dlouhodobě pohybuje hluboko pod průměrem zemí Evropské unie. Jakékoliv další omezování výdajů na důchody je proto pro mne neakceptovatelné a budu hlasovat proti přijetí návrhu zákona. Za neschopnost vlády nastartovat růst hospodářství a zajistit rozpočtu dostatečné příjmy nesmí platit sociálně příjmově nejslabší.
Proto nemohu hlasovat o přijetí tohoto návrhu zákona.
Děkuji za pozornost.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR