Je to více než třetina zdrojů, kterými dotuje regionální školství MŠMT. Spravedlivý model financování není snadné připravit. Navíc současnou diskusi je třeba rozšířit o otázky vzdělávání dětí a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami - tzv. inkluzi. Jde o to, že podle nově navrženého systému by měla každá škola dostávat na běžného žáka normativ v určité výši podle počtu žáků ve třídě a podle druhu školy.
Za žáka se speciálními potřebami se má tento normativ navýšit řádově o několik procent. V praxi by to znamenalo, že různá škola dostane na žáka se stejnými potřebami různou sumu peněz. Je to nejenom nelogické, ale také z hlediska rovných šancí ke vzdělání, které zaručuje zákon, i nespravedlivé. Vždyť nároky na kompenzační pomůcky či plat asistenta s typem školy nijak nesouvisí. Stát ani samospráva by neměla přispívat k nerovnému financování znevýhodněných dětí.
Téma inkluze je v České republice bohužel ideologizováno a současně i posouváno na okraj zájmu. Jedná se o velmi složitou problematiku. Dobré řešení bude vyžadovat nejenom odborný přístup, ale i úzkou součinnost mezi řídícím orgánem MŠMT a výkonnou složkou, kterou zajišťují kraje a obce. Zde bychom měli začít.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Anna Putnová - profil