Rath: Pro pány Nečase a Kalouska jsou církevní restituce pouze odpustky za jejich hříchy

03.02.2012 13:48 | Zprávy

Projev na 33. schůzi Poslanecké sněmovny dne 3. 2. 2012

Rath: Pro pány Nečase a Kalouska jsou církevní restituce pouze odpustky za jejich hříchy
Foto: Hans Štembera
Popisek: David Rath

Dámy a pánové, je skutečně zvláštní, že v situaci, kdy jednáme o tom, že náš stát má vydat nějakých 135 miliard, tedy má vydat stát - stát není anonymní! - čili zaplatí to lidé, zaplatí to daňoví poplatníci, nebo se o tuto částku zvýší dluh celého státu, tedy, jak ráda říká pravice, zaplatí to příští generace. Tak v této situaci, kdy tady jednáme o tom, že vydáme 135 miliard, které všichni zaplatíme, tak tady není ani premiér, ani nejlepší ministr financí. Pravděpodobně jde o zcela bagatelní výdaj, který nikoho nezajímá!

Nedávno jsme tady zažívali debaty o státním rozpočtu, debaty o tom, že se musí zvýšit DPH, tedy zdražují se potraviny, léky, spousta základních životních potřeb. Samozřejmě toto zdražení asi má zaplatit i tento dar církvím. Ale podívejme se na to, kterým církvím. Samozřejmě z těchto 135 miliard jde drtivá většina, nějakých možná 80 %, jedné církvi, katolické církvi. Ty ostatní dostanou v podstatě drobné. Takže my tady rozhodujeme a vládní většina tady nejspíš prohlasuje, že všichni občané se zadluží a budou platit katolické církvi v příštích letech nějakých 100-135 miliard korun, a to v situaci, kdy jsme neustále bombardováni tím, že doba je zlá, že je málo peněz, že upadáme do velkých dluhů, že jsme tedy v hluboké krizi a že všichni musíme pochopit, že se lidé mají uskromnit. Proto se snižují platy zdravotním sestrám, záchranářům, lékařům, vědcům, jsou ataky na lidi, kteří jsou v invalidním důchodu, jsou ataky na lidi, kteří jsou ve starobním důchodu, rozhodnutím vlády, jak jsem tady již říkal, se zvyšují základní povinnosti lidí platit víc za potraviny a další věci, kde nemají možnost uhnout, a jedním z důvodů je pravděpodobně to, že tato vláda, tento ministr financí dříve za lidovce, dnes za TOP 09, a tento předseda vlády Nečas prostě chtějí s lehkostí neuvěřitelnou poslat nějakých 135 miliard církvím. Je to morální? Není to morální! Je to etické? Není to etické! Je to ekonomické?

Samozřejmě, že vůbec to není ekonomické! Dvakrát to není ekonomické v době, kdy víme, že země má vážné ekonomické problémy.

Dámy a pánové, a teď se podívejme na to, co říkají hlavní zastánci. Ti říkají, přece tohle je konečné vyrovnání s církvemi a už bude pak pokoj, stát ušetří a vždyť je to vlastně pro stát výhodné. Dámy a pánové, zkuste zapátrat v paměti, případně v archivech. K první vlně restitucí přece tady docházelo na začátku 90. let. Tam byly restituovány samozřejmě i církve. Tehdy se všem církvím, včetně katolické, vracely věci, které potřebovaly ke své činnosti, především ke své činnosti duchovní a ke své činnosti sociální. Když tehdy zapátráte a podíváte se do tehdejších diskusí, tak jasně zjistíte, že tehdy katolická církev říkala, my jsme spokojeni, nám to stačí.

Ano, tato vlna restitucí nás uspokojí, už potom nic chtít nebudeme. S tehdejší restitucí vyslovovala tehdy souhlas přímo nebo nepřímo většina společnosti. Jednoznačně jsem s tím souhlasil a souhlasím i já. Bylo dobře, že v 90. letech proběhly restituce včetně restitucí majetku církví. Byl to společenský konsensus, bylo to logické a všichni to očekávali. Ale všichni také očekávali, že tím je konec. Dokonce to tehdy deklarovaly i církve, tehdy to deklarovali vaši politici jako Václav Klaus a další. Na to jste všichni zapomněli, jako kdyby to nebylo, jako kdyby to tehdy církve neříkaly a jako by to i vaši politici neříkali.

Najednou jsme jinde a tváříme se, jako kdybychom tady poprvé po dvaceti letech šli napravit nějaké křivdy. Ty už se do značné míry napravily před dvaceti lety, kdy s tím souhlasila většina společnosti. Dnes lidé vidí, že není důvod k další vlně restitucí. Proč se tady bavíme o další vlně restitucí pouze vůči jedněm organizacím? Bylo tady přece spousta dalších křivd, které se nepodařilo odstranit v 90. letech, ale ty nás nezajímají, ty jsou vám zjevně jedno, vás zajímají jen církve. Zapomnělo se na to, že se tehdy už řeklo, že je to konec, dnes zase říkáme, že to není vyřešeno, že to musíme ještě dořešit transferem 135 miliard, že lidé znovu budou platit. Říkáte, že stát ušetří. Můžete mi říci, kde je garance toho, že stát ušetří? Dovolím si předpokládat, jak to bude. Teď to provalíte, lidé budou muset zaplatit ze svého 135 miliard, což se samozřejmě projeví na jejich životní úrovni. Znamená to, že to zaplatí celý národ pro relativně úzkou skupinu nikoliv věřících, ale církevního managementu. To nejsou ani faráři, farnosti, věřící, ti z toho nebudou mít nic. Garantuji vám, že jim bude kostel padat stejně na hlavu, jako jim leckde padá dnes a budou stejně čekat na dotaci obce, kraje nebo státu, aby jim nepršelo při bohoslužbách na hlavu. Z tohoto majetku neuvidí konkrétní farnost, konkrétní věřící ani korunu. To vám garantuji a klidně se s vámi o to vsadím. Kdyby tady byl nejlepší ministr financí a nejlepší premiér na světě, vyzval bych je k této sázce. Majetky zůstanou jinde.

Když mluvíte s řadou farářů a věřících, tyto obavy tlumočí. Není pravda, že by zde bylo velké hnutí většiny věřících a farářů, kteří by říkali, že to potřebují, protože jim to pomůže v jejich duchovní činnosti, nebo církevní charitativní organizace, které by říkaly, že to budou prostředky, z nichž budou žít. Jestliže to tak bude, tak tady jasně řekněte, jak tento zákon provalíte, tak obce, kraje a ani stát nebudou nadále přispívat na opravy kostelů, far, kapliček, klášterů, nebudou na to přispívat ani obce, ani kraje, ani stát a bude to všechno jen z tohoto majetku. Víte sami, že to nebude, že to není možné.

Také víte, že stát, kraj ani obce, že je konec, že církevní charitativní organizace nedostanou ze státního rozpočtu, z rozpočtu měst a krajů ani korunu. Pokud to tak je, jasně to zde řekněte, že dáte církvím 135 miliard, ale už nedostanou ani korunu. Víme, že to tak není a být nemůže, protože by jim kostely, fary a kláštery spadly na hlavu a charitativní organizace by musely zavřít dveře a vyhodit klienty, protože by neměly na provoz.

Je zajímavé se také podívat a ptát se, kde majetky skončí. Garantuji vám, že ne u běžných věřících, ne u řadových farářů a u farností. Těm pomáháme my. Jen Středočeský kraj každoročně vydává desítky milionů na opravy kostelů, far a klášterů. Co dostanou od arcidiecéze, co dostanou od Vatikánu? Ani korunu.

Můžete mi říci, kolik poslal stát Vatikán a vatikánská banka na opravy klášterů a kostelů? Ani halíř. To všechno dáváme my z rozpočtu krajů, měst, případně to posílá stát většinou z rozpočtu Ministerstva kultury. Komu ale tento majetek právně dáváme? Státu Vatikán, cizímu státu, ne duchovním hodnotám, charitě, sociálním službám, ale konkrétní politické síle. Nemůžeme se tvářit, že katolická církev není konkrétní politická síla, má svůj stát, hlavu svého státu, je tam jejich vlastní policie, vlastní banka, vlastní tajná služba. Tady je vládní většina, která rozhodne o vyvedení majetku státu a o tom, že občané budou muset ze svých příjmů platit cizímu státu, státu Vatikánu. Jsem zvědav, kolik peněz přijde zpátky do konkrétních kostelů, far a klášterů, které jsou ve velmi špatném stavu a je to naše ostuda.

Když se vracím do Středočeského kraje, proti našim předchůdcům, kde vládla ODS a lidovci, byť v době krize, dáváme do oprav kostelů, far a klášterů v kraji daleko více, než jste dávali v dobách prosperity, kdy v kraji vládla ODS a lidovci. Bible praví: po ovoci je poznáte, ne podle řečí, které vedete, ale podle skutečných skutků. Nejde vám vůbec o to dostat peníze do konkrétních farností, konkrétních kostelů a klášterů, vám jde o obrovský balík majetku šoupnout relativně úzké skupině katolického managementu.

Dostáváme se k tomu, s čím jsem začal. Jste v tomto úžasní, vždycky něco vymyslíte, používáte argumenty jako před dvaceti lety, že restituční vlna znamená vyrovnání všeho a už bude od všeho pokoj, pak chvíli počkáte, aby lidé zapomněli a potom přijdete znovu. Tady to bude totéž. Teď budete plakat a říkat, že stát ušetří, že je to výhodné, tak jen zaplaťte. Pojďte se se mnou vsadit, že za tři, pět nebo deset let přijdete vy nebo vaši následovníci a budou říkat, že to říkal tehdy premiér Nečas. Premiér Nečas říkal: Co říkal Topolánek, to mě nezajímá, to bylo, ale dnes je to jinak. Vaši následovníci řeknou, že co říkal Nečas s Kalouskem a lidé, kteří o tom rozhodovali, to je nezajímá, protože se mýlili. Na platy duchovních ale není, kostely hrozí spadnutím na hlavu, kláštery také, tak milý státe, církev přece nenecháš padnout na kolena, tak budeš muset platit dál. Bohužel majetek se rozkulačil, nebo se z něj tolik nevydělalo, případně se prodal pod cenou - a naši následovníci budou zde sedět znovu a říkat: Tehdy udělali chybu. Zažíváme to každý den. Co znamenala kuponová privatizace?

Když to dnes připomenete, většina se zeptá, proč to sem taháme, vylétlo komínem 100, 200 nebo 500 miliard - netahejte to sem. Daňoví poplatníci to zaplatí, budou to platit sice ještě dalších 100 let, ale stala se chybička.

Teď se stává druhá taková chybička, 135 miliard. O co vlastně jde? Vždy lidi to rádi zaplatí. Lidi rádi budou mít menší platy, dražší potraviny, dražší léky, dražší životní náklady, nižší životní úroveň, vždyť oni se rádi na katolickou církev složí. Skládali se na ni století, tak proč by se na ni nemohli skládat znovu?

Vždyť vlastně nejde o nic nového pod sluncem, nihil novum sub sole. Přesně tak. Tak o co jde? Přece legrace.

Dámy a pánové, dostáváme se k základní otázce. Je vůbec v tuto chvíli morální v dané ekonomické situaci naší země, v dané ekonomické situaci, ve které se nalézá většina našich obyvatel, debatovat o tom, že tito lidé, kterým je každý rok hůř a hůř, jejich životní úroveň více či méně rychle klesá, tak mají ještě platit katolické církvi? Ale pozor - v situaci, kdy se musí ještě připravit na to, že stejně tak budou muset zaplatit aspoň něco, aby ty kostely, fary a kláštery nespadly.

Prosím vás, podívejte se také, kdo ty majetky vlastně nakonec dostane. Je tam řada řádů. Já třeba s nimi v kraji komunikuji. Mnohé už dostaly majetky dávno právě v devadesátých letech. Podívejte se, jak ty mnohé majetky vypadají. O oni sami říkají - je to nad naše síly. Nás je třeba členů řádu - já nevím - dvacet, třicet, padesát. Ty řády se nijak nerozrůstají, nesílí, nebytní. Prostě jsou zatíženy rozpadajícími se budovami klášterů, rozpadajícími se budovami zámků.

Chodí za námi a říkají - kraji, my bychom vlastně byli rádi, kdybyste nám s tím pomohli, protože je to nad naše síly.

Samozřejmě, vy teď můžete říci, že dostanou další majetky a z toho to zaplatí. To je samozřejmě nesmysl. Řada těch majetků není dobře prodejných, ty dobře prodejné samozřejmě zmizí velmi rychle a zůstane tam balík špatně prodejných věcí.

Vždyť tam se převádějí lesy. Je hezké mít les, ale záleží na tom, v jakém je stavu. Jsou lesy, které jsou ve stavu, že budou další desítky let prodělečné. A já si dovedu představit, že zase vy přijdete a budete říkat - sice jsme jim převedli lesy, ale ony byly už docela zplundrované, takže nejenže nenesou peníze, ale potřebují investice. A církev na ty investice nemá. Tak jí budeme muset dát, jinak nám ty lesy úplně zpustnou, stejně jako pustnou mnohé kláštery a kostely v našem kraji, které patří církvi. A my jim pomáháme. My, kraj, z našeho rozpočtu. A znovu zdůrazňuji - daleko více než když tam vládli lidovci s ODS.

Neskonale více.

Dámy a pánové, proč jste tak lační převést ty peníze a majetek někam, kde nevíme, co s ním bude, čemu přesně bude sloužit? Kde nemáme žádnou garanci, tedy záruku toho, že katolická církev nepřijde za pár let a neřekne "nám to ale nestačí, my prostě nemáme na svůj provoz, my nemáme na platy duchovních". To jim pak chcete říci - pardon, promiňte, vy už jste dostali 135 miliard, tak vám nedáme ani korunu, duchovní vyhoďte, kostely zavřete, vy jste špatně hospodařili, když vám ten majetek nestačil. Nebo co uděláte?

Nebo přijdete s návrhem zavést církevní daň jako je třeba v Německu? To by bylo korektní. V Německu se platí církevní daň, věřící platí církevní daň. Jenže toho se u nás církve bojí. Logicky, protože kdybyste se věřících zeptali, kolik jsou ochotni platit na jejich církev, tak byste se možná divili. Divili byste se, jak málo se vybere. Když to vyslovíte někde jako reálný návrh, řeknete, že v Německu to funguje a funguje to dobře, církve jsou tam bohaté, daň je docela vysoká, tak když toto vyslovíte před vyjednavači z církví, tak zblednou a pomalu říkají "apage satanas" (Směje se.). Proboha, na něco takového ani nemyslete. To by v Čechách znamenalo totální finanční kolaps.

Takže asi nejsou tak úplně sebevědomí, že by si dovolili jít na logiku, nechť ti věřící platí tu církev, ke které se cítí býti příslušní, protože s vysokou mírou pravděpodobnosti by to v Čechách skončilo kolapsem všech těchto církví.

Představa, že nějaký Vatikán je tady zadotuje, je dost úsměvná. Myslím, že Vatikán - tam platí stále pro katolickou církev to historické rčení "co ruka církve schvátí, už nikdy nevydá. (Směje se.) To je taková jednosměrná ulice.

Konečně, i to byl důvod, proč katolická církev jako jedna z mála církví odmítala a stále odmítá i v dnešní době, aby se její kněží mohli ženit, protože mají strach, že by mohli o nějaký majetek přijít. No, ta hrůza, že by děti mohly něco podědit. Představa, že by zchudli, prokristapána, katolická církev! Co si to dovolujete?

V tom jsou třeba protestanti daleko modernější a lepší, ti nejsou tak fixovaní na majetek jako katolická církev. Ta není schopná se modernizovat, aby řekla, vždyť je to normální, aby naši duchovní měli své manželky, měly partnerky, měli děti. Jediný důvod je tradice /ano, ta je silná/, ale proč ta tradice vznikla? Aby se nepřicházelo o majeteček.

Vidíte, tady se dostáváme k samé podstatě té věci. Podstata věci je, komu to prospěje, celý tento návrh zákona, celá tato debata.

Myslíte, že to zvýší prestiž církví ve společnosti? To si myslíte? Fakt se najde v této Sněmovně někdo, kdo si myslí, že tento zákon a jeho přijetí zvýší prestiž a oblibu církví, především katolické církve, v České republice, mezi obyvateli? Já vám říkám, že tímto zákonem nejvíc škodíte církvím a nejvíc škodíte katolické církvi jako celku, a její pověsti, prestiži a významu ve společnosti.

Dneska církve, především katolická církev, čelí jedné z největších krizí ve své historii. Mně by to mohlo být celkem jedno. Já k ní necítím příslušnost, já se přiznávám, že nejsem věřící, jsem ateista, možná i proto, že jsem doktor a viděl jsem leccos, ale nikomu neberu jeho přesvědčení a jeho víru. Je to právo každého.

Na druhou stranu mě trochu mrzí jako člověka, který má rád historii, který má rád kulturu a který v našem Středočeském kraji také historii a kulturu velmi podporuje skutečně desetimiliónovými částkami, a říkám, že hodně i věci, které jsou spojeny s katolickou církví. Tolik nikdy v posledních dvaceti letech nedostávali jako dostávají za vlády sociální demokracie ve Středočeském kraji, právě do oprav kostelů, kapliček, klášterů, rekonstrukcí různých církevních uměleckých děl.

Do značné míry mě toto mrzí, protože naše západní civilizace je vyrostlá na kořenech židovské a křesťanské kultury a civilizace. Jsou to naše kořeny v této naší zemi, ale i v tom našem evropském prostoru. Je to součástí naší minulosti, životů našich předků. Někdy v dobrém, někdy ve špatném, ale patří to k nám. Mě prostě mrzí, že těmi neustálými dohady o majetku se z katolické církve čím dál tím více stává symbol hamižnosti. Vždyť si vezměte, v jaké souvislosti se v posledních letech mluví o katolické církvi.

Když si otevřete média, udělejte si rešerši, co se tam dozvíte? Ne o tom, jak se zabývají duchovním životem, jak přemýšlejí, jak víra má hrát roli v dnešním moderním světě, jak má reagovat na změny ve společnosti. Co se dočtete? Zneužívání chlapců, někde možná i holčiček. To je na denním pořádku, neustále omluvy za to, že to byl tamten a onen a že to byl prostě výstřelek. Ano, jsou to výstřelky.

A druhé téma, které se nejvíc probírá v souvislosti s katolickou církví, jsou majetky. Já myslím, že ani jedno z těch témat moc katolické církvi a církvím neprospívá. Výsledek je jednoznačný. Když si vezmete trendy ve společnosti za posledních dvacet let, tak prostě ubývá lidí, kteří jsou ochotni se přihlásit a identifikovat s jakoukoliv církví. A největší úbytek právě zaznamenává katolická církev.

Jestli si dobře pamatuji to číslo, tak podle statistických výzkumů za posledních pár let katolické církvi ubyl zhruba jeden milion lidí, kteří jsou ochotni se k ní přihlásit. Jaká je odpověď? Dejte nám víc majetku! Plaťte nám víc!

Dámy a pánové, nechci nikomu radit, je to věcí rozhodnutí každého. Ale pokud bych mohl vyjádřit názor a cítil bych zodpovědnost za další osud a vývoj, prestiž a reputaci katolické církve, pak především z pozice jejích vrcholných představitelů bych odmítl tento zákon jako zákon, který nejvíc poškozuje prestiž katolické církve a její pověst v české společnosti. Vy totiž té katolické církvi svoji přehnanou aktivitou, servilitou ty peníze jim nacpat, tak jim v podstatě děláte medvědí službu. Vy je v podstatě likvidujete. K čemu jim budou ty lesy, pole a peníze, když se od nich odvrátí drtivá většina jejich věřících. K čemu jim to bude? Neměla by spíš katolická církev a další církve přemýšlet o tom, jak budou působit dole mezi lidmi? Jak dostanou ty finanční prostředky do těch jednotlivých kostelů, farností? Ale o tom ta debata není. O tom ta debata vůbec není. Ta debata je čistě o tom : Milí lidé, byť je vám úzko a hůř, tak koukejte zaplatit a vysolit 135 miliard, protože tak je to správné, tak to my chceme!

Nutno korektně ale říci, že si toto vlastně lidé do značné míry rozhodli sami. Ano, podle průzkumů drtivá většina lidí odmítá tuto další vlnu církevních restitucí. To je pravda. To je názor lidí. Ale podstatná část těchto lidí zvolila strany současné vládní koalice. A tady musím korektně říci, že jak TOP 09, tak ODS minimálně to měly ve svém volebním programu. Dokonce si vzpomínám i na bilboardy, kde byl pan Kalousek v jeho oblíbeném hávu kardinála Richelieu, kde říkal: Děkuji, když nás zvolíte, dáme asi 200 miliard církvím. Tak polepšil se, je to jen 135 miliard. Ale toto bylo jasně deklarováno. Čili voliči tuto informaci měli, na rozdíl od jiných. Vy jste neříkali, že zvednete DPH, zdražíte potraviny, zdražíte léky. To je od vás do značné míry volební podvod, tam jste lidi podvedli.Ale musím zcela korektně říci, že v této věci jste byli docela otevření. Sice jste to úplně stoprocentně nepropagovali, nebylo to vaše heslo na prvním místě, ale celkem férově jste se k tomu hlásili.

Přesto ti lidé vám hlas dali, a dneska najednou se diví a jsou rozčarováni, že to budou oni, kdo to budou platit, že to budou tito vaši voliči, kteří to zaplatí.

Bohužel musím konstatovat, že to zaplatí i voliči sociální demokracie a jiných stran, které to odmítají, které s tím nechtějí mít nic společného. A vy tady svoji silou 115 hlasů to prostě převálcujete a bude to muset platit každý, i ten, kdo s tím nechce mít nic společného. Bohužel, tak to občas i v demokracii chodí. Člověk se musí podrobit diktátu většiny, byť s ním zásadně nesouhlasí a je pro něho hodně, hodně nevýhodný.

Možná to voliče povede k tomu, že v příštích volbách budou více zvažovat, komu ten hlas dají nebo nedají, a budou se možná starat víc o to, co ty strany skutečně chtějí nebo nechtějí, protože ono pak nestačí říci: Já s tím nesouhlasím, jsem proti, nechci to platit, vždyť je to špatně. Uvidíme.

Poslední poznámka. Víte, s trochou zlehčení a nadhledu, těch 135 miliard mně připadá možná jako takový pěkný tučný odpustek. Všichni si vzpomenete, že v určitém historickém období katolická církev si vylepšovala svoji ekonomickou bilanci tím, že za jakýkoliv hřích se dalo vykoupit. Čím těžší hřích, tím vyšší platba. To je přece logické. Když jsi zhřešil v myšlenkách, stálo to málo. Když jsi něco ukradl, stálo to víc. Když jsi někoho "zapích", stálo to hodně. Bylo to takové zvláštní. Asi si představovali, že když pak půjde ten člověk k tomu poslednímu soudu ke svatopetrské bráně, tak ukáže prostě ty kupónky a řekne: Já jsem si zaplatil, Svatý Petře, koukej mě pustit dovnitř.(Oživení v sále - smích.) Prostě zvláštní logika, nicméně fungovala.

A mně to přijde, že v této dobré tradici katolické církve se k tomu pan Nečas s Kalouskem vracejí. Mne by zajímalo, jakými těžkými hříchy je zatíženo svědomí pánů Nečase a Kalouska, že nás to bude stát na odpustku 135 miliard. Bylo by zajímavé, kdyby ten výčet svých hříchů nám tady předložili. Díky.

(Potlesk poslanců ČSSD.)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Lenka Knechtová byl položen dotaz

bydlení

Vámi kritizovaná digitalizace stavebního řízení je podle mě zanedbatelný problém v porovnání s tím, že má ČR problém s nedostatkem bydlení, které, když už je, tak je pro většinu smrtelníků nedostupné. A upřímně nemám dojem, že když jste byli ve vládě, že jste problém nějak řešili. Můj dotaz tak zní,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pokorná Jermanová (ANO): Byrokracie a nesmyslně nastavená zelená politika budou dál bujet

17:02 Pokorná Jermanová (ANO): Byrokracie a nesmyslně nastavená zelená politika budou dál bujet

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nové Evropské komisi.