Je potřeba v prvé řadě podotknout, že za skutečný plnohodnotný audit lze považovat materiál, který vypracovalo konsorcium Nexia, a.s. a A.T. Kearney spolu s odborníky z IT (KVADOS, a.s., Trifid Consult, a.s.). Oproti dalším tzv. „auditům" firmy e-FRACTAL, s.r.o. a APOGEO audit, s.r.o. zkoumá projekt Opencard komplexně a ve všech souvislostech.
Je tedy nepochopitelné, proč muselo město vyhodit další milióny za tyto analýzy, které nepřinášejí v lepším případě nic nového, v tom horším se naopak snaží zamést zásadní pochybení pod koberec. Zejména prověrka zákonnosti a správnosti zadávání veřejných zakázek a uzavírání smluv, která byla zadána předsedou kontrolního výboru Františkem Hoffmanem (KSČM) je toho příkladem. Odhlédneme-li od faktu, že prověrka byla zadána firmě APOGEO audit s poněkud nejasnou vlastnickou strukturu, základním problémem tohoto materiálu je jeho povrchnost (jak sami autoři přiznávají, prověrka nepředstavuje plný audit a tudíž se soustředí jen na formální porovnání se zákonem). Pokud by se skutečně chtěl autor prověrky zabývat správností zadávání veřejných zakázek, nemohl by dojít k závěru, že bylo vše více méně v pořádku.
Ačkoliv jak forenzní audit, tak i interní audit poukazují na záměrné dělení zakázek na odboru informatiky, firma APOGEO dochází k závěru jinému (přitom jen za rok 2009 odbor INF rozepsal zakázky malého rozsahu tj. pod 2 miliony v hodnotě cca 320 mil. korun!). Nepřipadá jí vůbec divné, že odbor zadával práci externím firmám na vedení projektu, marketingové a právní služby stejného charakteru s nulovým výsledkem. Dokonce mají pochopení pro chaotičnost a nekoncepčnost práce odboru, která je pak pro ně adekvátním vysvětlení pro zadávání zakázek na stejný předmět plnění. Neschází jí u podlimitních a nadlimitních zakázek povinnost kalkulace hodnoty kontraktů. Další absurditou je pak tvrzení firmy APOGEO, že zadávání zakázek malého rozsahu prostřednictvím elektronického tržiště AllyTrade vyhovuje zásadám rovného zacházení a transparentnosti, přitom interní audit, který proběhl na odboru informatiky na jaře 2009, tvrdí opak. Navíc forenzní audit ve spolupráci s odborníky z IT věrohodně zpochybnil důvod k udělení zakázky na zajištění provozu SKC přímo firmě Haguess bez prozkoumání výhodnosti a adekvátnosti nabídky. Konec konců prodraženost služeb firmy Haguess dokazuje i nedávný podpis dodatku, který se snaží situaci přivést do přijatelných mezí.
Nemohu se proto ubránit dojmu, že prověrka správnosti a zákonnosti zadávání veřejných zakázek v rámci projektu Opencard je spíše snahou bagatelizovat závažná pochybení, ke kterým došlo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Veciverejne.cz