Šebek (ODS): VOX POPULI aneb o přímé volbě a penězích na kampaň

14.02.2012 12:46 | Zprávy

Vox populi - hlas lidu byl v parlamentu vyslyšen. Spolu s přímou volbou přechází na lid i přímá odpovědnost za osobu nového prezidenta. Doporučuji už teď začít četbou Odyssea. Vábení Sirén bude mocné.

Šebek (ODS): VOX POPULI aneb o přímé volbě a penězích na kampaň
Foto: senat.cz
Popisek: Oficiální foto senátora za ODS Karla Šebka

Po několikahodinové rozpravě v Senátu nad přímou volbou prezidenta, kde převážně zaznívaly argumenty proti nedomyšlené změně Ústavy, stačilo pět minut na poradu klubu ČSSD a díky disciplině této v Senátu nejsilnější strany bylo vzápětí rozhodnuto. Česká republika opouští tradici nepřímé volby a veškerou odpovědnost za výběr prvního představitele státu přenechává všeobecné vůli občanů.

Pro toho, kdo si takový výsledek přál, je to jistě dobrá zpráva. Mohl by však popřát i sluchu těm, kteří si myslí, že to až takové vítězství vůle lidu není a nebude. Naší společností se už dlouho táhne „blbá nálada“ a prakticky každé volby vyvolávají naději, že se po nich něco radikálně změní k lepšímu. Poslední parlamentní volby vyhnaly z dolní sněmovny lidovce a zelené. Vedle politických dinosaurů KSČM, ČSSD a ODS zasedly na uprázdněná místa v poslaneckých lavicích neokoukané tvářičky Věcí veřejných a recyklovaní politici z TOP 09. Podařilo se sestavit většinovou reformní vládu, ale ouha, záhy začal lid zase brblat. Souhlasím s názorem, že volání po přímé volbě je výrazem nespokojenosti s obecným stavem společnosti. Nejsem však přesvědčen, že je to ten jediný a samospasitelný lék.

Orientační propočet státních výdajů na přímou volbu prezidenta se pohybuje v řádu jedné miliardy korun. Pro snazší představu by se za to postavily čtyři pěkné školy. Už teď je jisté, že klíčovou roli budou hrát peníze na volební kampaň, takže každý kandidát bude nějak závislý, ať na své straně, na svých sponzorech a nebo na obojím. Velmi silným hráčem na poli veřejného mínění jsou dnes média, kterým přímá volba prezidenta nepochybně přitáhne mimořádnou prodejnost a zisky z reklamy.

Všichni si zajisté přejí prezidenta moudrého, charakterního, odvážného a chápajícího. Volič hledá v politikovi možná i ty vlastnosti, které on sám nemá. Často pak i své vlastní neúspěchy promítá do nespokojenosti s prací a rozhodnutími „těch nahoře“. Není ochoten si připustit, že i on má dost možností každý den prosazovat svoji vůli. Možná, že před časem kroužkoval své zastupitele ledabyle nebo vůbec.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ODS

Lenka Knechtová byl položen dotaz

bydlení

Vámi kritizovaná digitalizace stavebního řízení je podle mě zanedbatelný problém v porovnání s tím, že má ČR problém s nedostatkem bydlení, které, když už je, tak je pro většinu smrtelníků nedostupné. A upřímně nemám dojem, že když jste byli ve vládě, že jste problém nějak řešili. Můj dotaz tak zní,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

18:33 Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

Komentář poslance SPD po sněmovní konferenci vědců, která zpochybnila teze o globálním oteplování zp…