Bylo by něco podobného myslitelné ještě před deseti lety? Zdá se, že místo poklidné konvergence národů a států Evropy jsme svědky pravého opaku – zvyšuje se napětí, mění se nálada veřejnosti, EU se pomalu dělí už ne na "staré" a "nové" členy ale místo toho na Sever a Jih.
Evropský politický establishment však nic z toho, zdá se, nereflektuje. Jediným lékem na potíže evropské integrace je mu – jak se zdá – další evropská integrace. Její zásadní koncepční nedostatky, například pokud jde o jednotnou měnu, jsou stále zamlčovány. Dnes například je jasné, že některé země neměly být do eurozóny nikdy přijaty. Nikdo si to však nedovolí z politických důvodů říci nahlas.
Po kostrbatém schválení zatím poslední smlouvy EU, tzv. Lisabonské, jsme slýchali, že teď má EU nadlouho od změn smluv pokoj. Uplynuly dva roky a máme na stole smlouvu novou, tzv. "fiskální kompakt". Není to žádné překvapení. Jako reakce na současnou krizi v eurozóně nabízí opět jediné řešení – odebrání další pravomoci členským zemím a její posun na nadnárodní úroveň, tentokrát v oblasti fiskální politiky.
Po ekonomické stránce smlouva nepřináší nic, co bychom už neznali z dřívějška. A to, co z ní můžeme vyčíst, se nebude líbit zastáncům tzv. evropského sociálního modelu (proto je s podivem, že k zastáncům smlouvy patří u nás ČSSD). Je to totiž nepřímé přiznání, že veřejné výdaje v mnohých zemích eurozóny překročily únosnou hranici a musí být výrazně seškrtány. Že je třeba skončit s žitím na dluh, s deficitními rozpočty, s prohlubováním státního dluhu. Až potud by bylo vše v pořádku.
Co ale není v pořádku, je skutečnost, že jde o další výrazný posun v politické unifikaci Evropy. Jinými slovy – členské země eurozóny se vzdají fiskální suverenity, odevzdají ji de facto nadnárodním evropským institucím a také silnějším evropským ekonomikám, zejména Německu. Výměnou za to se ty z nich, které jsou na tom nejhůře, stanou příjemci masivních finančních transferů od těch, co jsou na tom lépe. Rizika takového uspořádaní jsou nabíledni, popsal jsem je v úvodu.
Odmítavý postoj české vlády ke smlouvě je namístě. Dnes neexistuje v ČR žádná politická síla, která by měla od voličů byť jen symbolický mandát souhlasit s takovým posunem pravomocí, který obsahuje fiskální smlouva. Navíc smlouva, bez ohledu na počet podpisů, je závazná jen pro členy eurozóny. A podmínky členství v eurozóně, k němuž jsme se zavázali při vstupu do EU, se za 10 let dramaticky kvalitativně změnily. Proto je oprávněné náš tehdejší závazek přehodnotit a o vstupu (či nevstupu) ČR do eurozóny nechat rozhodnout občany v referendu. Dokud o tom nebude rozhodnuto, nemá náš podpis této smlouvy žádné opodstatnění. Argument, že ji podepsali (skoro) všichni členové EU, má nulovou hodnotu. Rozumný člověk také nevyskočí z okna jen proto, že před ním to udělali všichni ostatní.
Ing. Jan Zahradil
předseda poslaneckého klubu EP
místopředseda frakce Evropských konzervativců a reformistů v EP
člen strany
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ODS