Když na voliče ANO nezabraly ani Čapí hnízdo, daňové úniky v souvislosti s využitím korunových dluhopisů, záhadné koupě a prodeje firem majitele Agrofertu, protože jde podle Kubáčka často o kombinaci účetnické hatmatilky, ve které se veřejnost ztrácela, ale zapůsobila i záchrana prezidenta, blahovůle a opatrnost politických konkurentů, musela by věc, která by zviklala a odradila voliče ANO, být skutečně velmi vážná, že by odkryla „ledví Andreje Babiše“. „Musela by být tak razantní, že by se stala tématem i jeho médií, tak vážná, aby pro prezidenta i jeho politické partnery už bylo složité se ho zastat,“ vysvětlil Jan Kubáček, že by muselo jít o zásadní osobní selhání, aféru, která by zpochybnila integritu a váhu Babiše jako osobnosti, jeho dosavadní kariéru, způsob jeho zbohatnutí.
Sobotka je už politický itinerář, jeho atraktivita pro voliče se vytrácí
Vládnoucí sociální demokracie se ocitá ve stále větších problémech, její podpora zaostává o mnoho procent za vedoucím hnutím ANO. Její preference se pohybují kolem patnácti procent a nijak nerostou, i když se její předseda Bohuslav Sobotka snaží zoufale hledat témata, která by zaujala voliče. Důvod je podle Kubáčka v naprosto nízké atraktivitě současné nabídky ČSSD, jednak personální, ale i tematické.
„Sociální demokracie ústy svého předsedy Bohuslava Sobotky mluví úřednicky, odtažitě, šedě, často to nevzbuzuje důvěryhodnost, protože sociální demokraté s něčím přijdou, aby to po pár dnech odvolali nebo modifikovali. Témata, ač by lidem mohla pomoci, jsou často odtažitá nebo nesrozumitelně a úředním způsobem prezentovaná,“ vytýká politolog neschopnost sociálních demokratů „prodávat“ témata jako třeba Andrej Babiš.
„On má schopnost témata prodávat, přisvojovat si témata jiných, má schopnost to vysvětlit tak, aby tomu člověk rozuměl,“ oceňuje schopnosti šéfa ANO. Naproti tomu Sobotka podle něj své návrhy prezentuje jak nástěnku úředníkovi. „A druhý zádrhel je v tom, že Sobotka už je dnes politický itinerář, součást politické krajiny, téměř už jako Miroslav Kalousek a někteří další. Takže lidé jsou už z nich unaveni, jejich charisma nefunguje. A protože je Sobotka v politice pořád, jeho atraktivita pro voliče se vytrácí,“ dodal Kubáček.
V sociální demokracii se násobí uniformita a šeď
Voličům sociální demokracie také vadí ztráta rozmanitosti a názorové pestrosti ČSSD. Z vysokých funkcí nebo vrcholné politiky odchází spousta poměrně známých tváří jako Jeroným Tejc, Michal Hašek, Zdeněk Škromach, Jiří Zimola a další vypadnou ze sněmovny na podzim, protože se nedostali na volitelná místa na kandidátkách. Většinou jde o lidi z antisobotkovského tábora, sympatizanty Miloše Zemana.
„Části voličů mohou chybět, někteří reprezentovali bodré, lidové, levicovější křídlo nebo byli vnímáni jako potenciální tváře budoucnosti. Takže je řada voličů, kteří se začínají poohlížet po někom jiném, třeba zpátky po komunistech nebo po protestních stranách,“ míní politolog. A někteří středoví voliči se kvůli poslednímu příklonu ČSSD k levicovým tématům, jako jsou progresivní nebo sektorová daň, začali také poohlížet jinde, ať už po ANO nebo po Pirátech.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová