Tak vězte, že stát si to uvědomuje, a přišel proto s dotacemi na pořízení elektromobilu. Akorát normální člověk si na ně nesáhne. Dotace to budou přitom vydatné. Podniky a podnikatelé si budou moci sáhnout až na 337 tisíc z eráru na jedno auto.
Za kolik se v průměru prodává ojeté auto?
Všimněte si prosím, že maximální výše dotace na jedno jediné auto je nad průměrnou cenou nejprodávanějších ojetých aut v Česku. Oborový server garaz.cz uvádí, že nejprodávanějším autem v loňském roce byla Škoda Octavia II s průměrnou cenou 138 505 Kč. A nejlevnějším autem v první desítce nejprodávanějších ojetin byla Škoda Fabia I, která se v průměru prodávala za 51 434 Kč
Nejlevnější tesla přitom vyjde na 1,2 milionu Kč a elektrická Škoda CITIGO začíná na 429 tisících Kč. Míra perverze vládního programu, který připravuje ministr Síkela nominovaný hnutím STAN, tak bije do očí. Zatímco se velká část národa musí spokojit s ojetým autem, protože zbrusu nové si nemůže dovolit, přichází stát s tím, že začne dotovat i manažerské limuzíny v plné výbavě.
Chudí budou přispívat bohatým
To je prostě Robin Hood naruby. Chudí ze svých daní budou bohatým dotovat luxusní auta. Víc asociální politiku snad ani nejde vymyslet. Jo, můžeme teď začít slovíčkařit o tom, že peníze na dotace budou mířit z fondů EU.
Ale ty peníze by šly využít jinak. Například na rozvoj infrastruktury. Klidně by ve větší míře mohly zamířit do budování nabíjecích stanic, což by byla investice, která by podpořila vznik pracovních míst a zároveň posloužila k vytvoření infrastruktury, která může v budoucnu sloužit všem.
Pojďme ale ještě na chvíli k podrobnostem celého programu. Celý program bude stát zhruba miliardu, přesněji se počítá s 940 miliony Kč. Kromě elektromobilů mají peníze zamířit i na nákup aut na vodíkový pohon a na nákup elektrických nákladních kol.
Jak konkrétně budou elektrická auta dotována?
Dotace na elektromobily mají být odstupňované podle velikosti podniku. Ty největší by měly získat na jedno auto maximálně 225 tisíc Kč, střední podniky pak 281 tisíc Kč a ty malé již zmiňovaných 337 tisíc Kč. Čerpat má být možné pouze na vozidla do pořizovací ceny 1 250 000 Kč.
A aby to náhodou nebylo jednoduché, vymyslelo si Ministerstvo průmyslu a obchodu úplně nesmyslně složitý vzorec pro výpočet dotací. Pokud si tak budete chtít dotované vozidlo pořídit, budete muset buď vy, nebo úředníci napřed zjistit, kolik stojí odpovídající auto na konvenční pohon. Navíc má hrát i v tomhle ohledu roli velikost a typ podniku.
„Velké podniky typu mid caps (250 až 3 000 zaměstnanců) by měly získat 40 % rozdílu ceny mezi elektromobilem a vozidlem se spalovacím motorem, malé podniky 60 % a státní podniky pak 50 %,“ uvádí k tomu podnikatel.cz.
Ještě je čas s tím něco udělat
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Michal Bok