„Stačil jeden dobrý nápad, jeho sdílení a další nápady se začaly rojit a nabalovat,“ tvrdí Lukáš Herold, předseda Hospodářské komory v Praze 5

03.01.2017 18:40 | Zprávy

ROZHOVOR S projekty Obvodní hospodářské komory v Praze 5 jako by se roztrhl pytel. Před dvěma lety totiž převzal vedení Lukáš Herold, který komoru reorganizoval a nastartoval celou škálu zajímavých projektů, které přispívají k modernímu vzdělávání na školách a poskytují služby podnikatelům a odborníkům především v oblasti řemesel.

„Stačil jeden dobrý nápad, jeho sdílení a další nápady se začaly rojit a nabalovat,“ tvrdí Lukáš Herold, předseda Hospodářské komory v Praze 5
Foto: Archiv
Popisek: Lukáš Herold na udílení cen Podnikatel a Živnostník roku

Pane Herolde, s jakými plány jste vstoupil do Hospodářské komory v Praze 5?

Předně jsem věděl, co nechci. Nechtěl jsem, aby komora přežívala díky členství několika podnikatelských subjektů, jednou za rok pořádala vánoční večírek a případně přeposlala pár e-mailů. Trend podpory řemesel, polytechnické výuky, podnikatelských inkubátorů mě navedl na myšlenku soustředit se více na vzdělávání nové generace a přispět určitou měrou budoucnosti. Stačil jeden nápad, jeho sdílení a další nápady se začaly rojit a nabalovat. Je to velmi rozmanité a kreativní, takže tento směr u nás zvítězil.

Hospodářská komora v Praze 5 se stala pod vaším vedením aktivní organizací, která se angažuje především v podpoře polytechnické výuky.

Máte pravdu, rok 2016 se nesl v duchu nových projektů, které se hodně zaměřují na školy a podporu rozvoje polytechnické, přírodovědní a digitální gramotnosti. Máme k dispozici takové ty vděčné projekty, kde vidíme výsledky ihned, a pracujeme na projektech, které, pevně doufám, budeme moci zpřístupnit veřejnosti v průběhu letošního roku. 

Máte na mysli projekty Nářadí do škol, Cesta k budoucí profesi, Centrum praktické vzdělanosti a výchovy?

Toto je takový reprezentativní vzorek našich aktivit v podpoře vzdělávání především technického směru. „Nářadí do škol“, to je projekt, který měl okamžitě ohromný ohlas. A přitom je jednoduchý. Zeptáme se ředitele konkrétní základní školy, jak můžeme přispět do polytechnické, praktické výuky dětí. Prvním zadáním bylo aku nářadí. Podnikatelé z Prahy 5 na tuto poptávku zareagovali během několika dní, nářadí škole zakoupili a darovali. Nyní máme zadání do školy na Barrandově, která potřebuje zařídit cvičnou kuchyňku. To už je větší výzva. Zde jsme požádali o spolupráci Střední školu uměleckou a řemeslnou v Praze 5. Její žáci se ujmou této zakázky a my poté oslovíme podnikatele s prosbou o vybavení kuchyňky. „Cesta k budoucí profesi“ je další velmi úspěšný projekt pro žáky 8. a 9. tříd základních škol. Formou diskuze se zástupci různých profesí si ujasňují své rozhodnutí o střední škole a své profesní budoucnosti. Nevěřila byste, s jakým zájmem tito mladí lidé diskutují a co je všechno zajímá. Autory nejzajímavějších slohových prací na téma cesta k mé budoucí profesi odměňujeme elektronickými čtečkami knih.

Předpokládám, že Centrum praktické vzdělanosti a výchovy je dlouhodobější projekt.

Vše zatím směřuje k tomu, že bychom mohli ke konci příštího roku zahájit činnost Centra. Vznikne v areálu Smíchovské střední průmyslové školy, která se svým budoucím centrem technické vzdělanosti významně doplní naši aktivitu. Ve chvíli, kdy jsme projekt sepsali, byl velmi vstřícně přijímán veřejností, v podnikatelské sféře i veřejnými institucemi. Stěžejním partnerem je nám hlavní město Praha a samozřejmě smíchovská průmyslovka v čele s panem ředitelem Radko Sáblíkem, čehož si velmi vážíme.

Jaké aktivity chystáte na tento rok?

Rok 2017 bude pro Hospodářskou komoru v Praze 5 mimořádně náročný. Kromě zmíněných projektů, ve kterých budeme pokračovat a vylepšovat je, chystáme vyhotovit brožuru Řemesla pro seniory, kde chceme soustředit vybrané řemeslníky z oborů, které senior může potřebovat při péči o svou domácnost. Bude tam i desatero pravidel bezpečnosti a spousty dalších užitečných informací. Připravujeme rovněž spolupráci s Centrem fiktivních firem, což chceme zprostředkovat středním školám na území Prahy 5 a rovněž jako volnočasovou aktivitu základním školám. Máme rozpracovaný projekt „Senioři učí děti“. Chceme využít znalostí a zkušeností seniorů pro praktickou výuku dětí. No a s očekáváním vzhlížím ke dvěma veletrhům, které chceme zorganizovat, Veletrh školství, Veletrh řemesel, kam mimo jiné chceme zahrnout své dosavadní úspěšné projekty. Do svých projektů čím dál více angažujeme podnikatele a řemeslníky. Jejich podpora je pro nás důležitá a snažíme se jim u nás na oplátku vytvořit zázemí, které jim bude k užitku.

Jste nejen předsedou Hospodářské komory v Praze 5, ale zároveň působíte jako zástupce starosty Prahy 5. Dají se tyto dvě činnosti oddělit, aby nedocházelo k nějakým spekulacím o konfliktu zájmů?

Připravujeme jednání o memorandu s Prahou 5, které by se týkalo spolupráce v podpoře podnikání a ve vzdělávání. Praha 5 nás podpořila v již zmíněném projektu Cesta k budoucnosti. Příští rok už v tomto projektu budeme zcela samostatní, ale zvažujeme žádost o grant na zmíněnou brožuru pro seniory. My jsme se nedávno spolupodíleli na akci Podnikatel a živnostník roku 2016, spolupracujeme na tvorbě významných strategických dokumentů především v oblasti vzdělávání a podnikání, samozřejmě bez jakýchkoliv finančních nároků. Neúčastním se hlasování o záležitostech, které se týkají komory. Věřím, že už s ohledem na aktivity, které děláme a které považuji za prospěšné Praze 5, nás občané a podnikatelé budou i nadále podporovat. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mají vědět, do čeho jdou. Žantovský je rád, že v ČT už nepůjde pouštět si pusu na špacír

8:40 Mají vědět, do čeho jdou. Žantovský je rád, že v ČT už nepůjde pouštět si pusu na špacír

TÝDEN V MÉDIÍCH Zkuste upozornit na neobjektivitu, tendenčnost a propagandu ve vysílání České televi…