„Vezmou zavděk i Českem," varuje před migranty profesor od Klause ml. Politici prý zavařili na generace dopředu

19.07.2019 18:30 | Zprávy

ROZHOVOR „Pokračující migrační krize bude mít nedozírné a dalekosáhlé důsledky na Evropu,“ říká Mansoor Maitah, profesor Vysoké školy ekonomické a člen hnutí Trikolóra. Varuje, že i když nyní migranti míří na Západ, v budoucnu mohou vzít zavděk také Českem. A jeho názory na kolonialismus a německou kapitánku by si na Západě asi za rámeček nedali: „Kolonialismus v mnoha zemích po sobě zanechal relativně funkční státy s fungující infrastrukturou.“

„Vezmou zavděk i Českem," varuje před migranty profesor od Klause ml. Politici prý zavařili na generace dopředu
Foto: Repro Facebook
Popisek: Člen Trikolóry Maitah Mansoor s předsedou hnutí

Stále pokračuje krize kolem osoby sociálnědemokratického ministra kultury Antonína Staňka a jeho nahrazení Michalem Šmardou. Andrej Babiš s Janem Hamáčkem požádají prezidenta Miloše Zemana o opětovnou schůzku, už několikátou. Co prakticky nulový vývoj v celé věci říká o ČSSD?

Není pochyb, že daná situace ČSSD ani trochu nepomáhá s volebními preferencemi. ČSSD se svým nerozhodným jednáním dostala do složité situace, ze které nevede jednoduchá cesta. V současné době s prezidentem hrají vabank, který pro ně však může skončit velmi špatně, resp. ztrátou všech ministerstev. Je zřejmé, že ČSSD si za svého předsedu nezvolila toho nejlepšího lídra a nyní musí nést důsledky své volby.

Podle některých je vedlejším produktem celé krize i zjištění, že Andrej Babiš není tím silný vyjednavačem, za kterého byl považován. Souhlasíte?

Nesouhlasím. Vůči Babišovi mám mnoho výhrad, nicméně si nemyslím, že by nebyl silný vyjednávač. V současné době je jeho prioritou být zadobře s prezidentem, a ne vystavovat svaly silného vyjednávače.

Německý gigant Deutsche Bank má problémy. Banka oznámila, že do roku 2022 plánuje zrušit 18.000 pracovních míst, o práci tedy přijde každý pátý zaměstnanec, banka také výrazně omezí například globální obchodování s akciemi. Jen restrukturalizace samotná má vyjít na takřka 190 miliard korun. Jak závažný je problém Deutsche Bank? Hrozí, že by spustil novou finanční krizi?

Podíváme-li se na pokles cen akcií této banky, vidíme obdobný vývoj jako kdysi u banky Lehman Brothers, která v roce 2008 zkrachovala. Není to poprvé, co u Deutsche Bank vznikly problémy. Před několika lety této bance chybělo 12 miliard eur a její guvernér tuto skutečnost před akcionáři zatajil a výkazy zfalšoval. Ztráta této banky v roce 2016 dosáhla výše sedmi miliard eur a problémy měla i v dalších letech. Dnes je považována za nejrizikovější banku světa a její budoucnost je nejistá. V dnešních podmínkách, kdy pomalu i bezdomovci získávají úvěry, může krach banky takové velikosti skutečně přivodit novou finanční krizi, která může vést až k světové ekonomické recesi.

Jak hodnotíte aktuální kondici české ekonomiky? Nezaměstnanost se stále pohybuje v oblasti rekordního minima, průměrná mzda rychle roste, ale zlé jazyky tvrdí, že dobám hojnosti již odzvonilo a že přijdou horší časy. Může nás případná nová hospodářská krize stáhnout opět k problémům, kterým jsme čelili v letech 2009-2012? Dělá současná vláda něco pro to, aby problémům předcházela?

V současné době se naše ekonomika nachází v excelentním stavu. Bohužel se v poslední době objevují zprávy, že by se německá ekonomika mohla dostat do problémů.  Příčiny takového pesimismu souvisí s obchodní válkou mezi Spojenými státy a Čínou a s nejistotou ohledně odchodu Velké Británie z Evropské unie.

Jsme malá a exportně orientovaná ekonomika a zahraniční obchod má pro nás mimořádný význam. Náš vývoz je poháněn hlavně automobilovým průmyslem a jeho produkty míří především do Německa. Případná nová hospodářská krize by nás rychle stáhla k nemalým problémům. Potřebujeme diverzifikaci struktury našeho vývozu, která povede k vymanění se ze závislosti na automobilovém průmyslu. Takového stavu lze dosáhnout podporou pokročilých odvětví (letectví, umělá inteligence, robotizace, kybernetická bezpečnost atd.).

Obdobně je to také u našeho agrárního zahraničního obchodu, jenž je poháněn vývozem surovin, které se k nám následně vracejí ve formě dovozů drahých výrobků s vysokou přidanou hodnotou. V tomto případě musíme podpořit odstranění všech překážek, které brání lepší efektivnosti zemědělských podniků. Též musíme podpořit zpracování domácích zemědělských produktů a zvyšování konkurenceschopnosti potravinářského průmyslu.

Co se týče vlády, tak ta bohužel zatím dělá jen málo proto, abychom v budoucnu předcházeli obdobným problémům jako v dobách poslední finanční krize.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marek Korejs

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Deportace nelegálů.“ Syřané v Evropě slaví pád Asada, Okamura se neudržel

15:25 „Deportace nelegálů.“ Syřané v Evropě slaví pád Asada, Okamura se neudržel

Fialova vláda navrhuje zvýšení sociálních dávek pro zdravotně postižené Ukrajince v České republice,…