Pane doktore, soud před pár dny rozhodl ve prospěch vašeho tehdejšího prvního náměstka na Ministerstvu zahraničí Petra Druláka, že jeho výpověď z Ústavu mezinárodních vztahů je neplatná. Jak jste celý ten případ vnímal?
Jsem rád, že fungují soudy. Podobně jako v případě učitelky, která byla vyhozena před časem a soud jí dal za pravdu. Dochází k tomu, že se tady účtuje s lidmi na základě ideologických nebo politických důvodů. Ti, co mají moc, se s nimi snaží zamést. Pro mě je důležitá zpráva, že v naší zemi fungují soudy, a jde o to, aby byly schopné svou funkci plnit nadále. Zažil jsem po roce 1968, kdy k politickým vyhazovům docházelo také a soudy byly bezmocné a fakticky pod rukou politického zřízení. Je skvělé, že se dnes můžeme obrátit na nezávislý soud.
Už od dob pronásledování čarodějnic na konci 17. století až po Výbor pro neamerickou činnost v 50. letech to byl vždycky souboj s celým soudním systémem, do jaké míry je schopen vzdorovat takové objednávce nebo tlaku. Toto je alespoň pozitivní, že soudy jsou těmi skeptiky, kteří se na to dívají a zkoumají skutečné důvody. Jde sice o rozhodnutí v první instanci, ale podle mě jde o důležitou věc. Tato kauza není pouze věc Ministerstva zahraničí, tendenci zametat s lidmi, kteří nejsou nositeli „správného politického názoru“, vidíme i jinde. Těchto případů mám kolem sebe víc.
Podobné typy institucí jako Ústav mezinárodních vztahů mají v zahraničí určitou svobodu a nezávislost, a dokonce se mohou ocitnout ve sporu s Ministerstvem zahraničí. Zažil jsem to v Nizozemsku, kde mají podobný ústav, a divil jsem se, jak tvrdě byl tento ústav schopen kritizovat zahraniční politiku vlády a nevybíravě ministra. Vůbec nepřicházelo v úvahu, že by proti tomu někdo zasahoval, to by tam absolutně nebylo možné a odporovalo by to tamní politické kultuře. Přitom ani u nás v Česku nebyl vždycky Ústav mezinárodních vztahů v souladu s názory ministra. Určitě by si to pamatovali Karel Schwarzenberg nebo Alexandr Vondra a nakonec, i když jsem byl ministrem já, ne vždycky jsem souhlasil se vším, co se v ústavu říkalo a dělo, ale respektoval jsem to.
Takže za vás nebylo myslitelné, aby vedení resortu říkalo ústavu, co má dělat, koho vyhodit?
Nikdy by mě nenapadlo do toho zasahovat a ctil jsem, že toto pracoviště si může a má myslet po svém, aby nebylo pouhým apendixem ministerstva. Dokonce jsme jim zvyšovali peníze. Jestli mluvili jinak nebo kriticky, pro mě nemělo souvislost s tím, abych omezoval jejich činnost. Naopak má být výsadou současného systému, ve kterém žijeme, že kvůli názorům nemůže být nikdo postihován.
Dříve bylo zvykem respektovat nezávislost Ústavu mezinárodních vztahů a je pro mě docela smutné, že si toto nepsané pravidlo dneska někdo dovolí porušit. Možná ani ti dotyční si neuvědomují, co dělají a jak zásadním způsobem vstupují do něčeho, co se dříve respektovalo. V případě Petra Druláka to bylo navíc zcela jednoznačné, protože byl pokyn z Ministerstva zahraničí od vedoucího odboru na této úrovni, který vyloženě žádal, aby se vyvodily závěry z toho, co Petr Drulák říká. Je proto jasné, že to bylo umělé a byly tam používány vytýkací dopisy jako způsob, jak se někoho zbavit, a uvedené důvody propuštění byly vykonstruované. Ministerstvo zahraničí se začalo chovat, jak si dříve nikdo nedovolil bez ohledu na to, jestli s někým souhlasilo, nebo ne. Hodnota ústavu je právě v tom, že tam lidé mohou smýšlet jinak. Jakmile se tohle začne měnit, tak se pohybujeme na strašně nebezpečné rovině.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka