Tuto sobotu se v Duchcově chystá další demonstrace, tentokrát svolávaná Dělnickou stranou sociální spravedlnosti na náměstí Jiřího z Poděbrad. K ní a poslední dobou právě i ke zmíněnému „monitoringu“ v domácnostech má veřejnost řadu otázek, mimo jiné i na facebookovém profilu Duchcovské diskuzní fórum.
Paní starostko, některé romské rodiny se prý právem cítí dotčeně. Mohla byste říci, jak přesně ty kontroly v lokalitě nepřizpůsobivých vypadají, zda je to na bázi toho, jako to bylo v Litvínově a Mostě, kde takzvané „mapování“ realizovala pracovní skupina tvořená zástupci bytového družstva, městské policie, odboru sociální péče o dítě a podobně?
Je fuk, jestli to nazýváme monitoring nebo mapování. Podle mne jde pouze o využívání pravomocí úřadu – stavebního úřadu, sociálního odboru, odboru životního prostředí, městské policie - u městských vyhlášek - či státní policie třeba u černých odběrů elektrické energie. Zkušenosti jsme opravdu přebírali od jiných obcí. Nemyslíme si, že bychom mohli objevit něco zcela převratného.
Jste pod mediálním lynčem občanského sdružení Květina: Prý „putujete“ po bytech dle etnického klíče. Pokud ano, jak se s tím vypořádáváte, aby nešlo o porušení zákona v tomto smyslu?
Nevím, co označuje občanské sdružení Květina za zákonné či nezákonné, ale podle mě černé odběry elektřiny nebo neoprávněně obsazený byt asi nebude v souladu se zákony.
Od května prý už inspekční skupiny takto zkontrolovaly 68 domů a 164 bytů. Existuje číslo, kolik bytů či domů je obydleno romskou menšinou?
Čísla o zkontrolovaných domech či bytech nemám právě u sebe, ale některé domy, kde byly nalezeny závady - třeba z pohledu stavebního úřadu, byly kontrolovány již několikrát. Já na rozdíl od Agentury pro sociální začleňování nedělím lidi na Romy a ostatní. Zajímá mě, jestli je to slušný člověk, který plní své občanské i rodičovské povinnosti a barva pleti je mi docela ukradená. Obávám se, že jsme v podobné situaci jako rodiče několika dětí, z nichž jedno mělo nějaký handicap. Pokud budou rodiče donekonečna ono dítko preferovat, chránit, zametat mu pěšinku - byť v dobré víře, najednou zjistí, že z dítka vyrostl jedinec, který věří, že ostatní mají povinnost mu pomáhat. Naučí se žít na jejich úkor a sourozenci ho nejspíš začnou nenávidět. Já bych byla opravdu opatrná při hodnocení práce mnoha neziskovek. Často mám pocit, že jsou v pozici onoho rodiče, který dítku říká jen to, co chce dítko slyšet. A tito rodiče se mohou nakonec i divit, když jim ono „dítko“ nakonec sebere důchod.
Prý jste na nic protiprávního nepřišli, vyjádřila se do médií vedoucí duchcovské neziskové organizace Květina Barbora Bočková… Dle toho by v Duchcově ze strany minority mělo být vše v pořádku. Proč je tedy Duchcov stále místem demonstrací proti ní?
Myslím, že vyvolat pochody v kterémkoli městě je docela snadné, ale to přece není to důležité. Hlavní je najít vůli všech tu neutěšenou situaci řešit. Už jsem několikrát vysvětlovala, jak se z normálního občana stane „rasista“. On není klasický rasista. On to může být prostě jen člověk, frustrovaný z ničení svého majetku, z nedostatku spánku, z obavy o bezpečí členů jeho rodiny - vykradená garáž, zničená fasáda, ukradený okapový svod, kravál na ulici, odpadky ze sousedního domu na jeho zahradě, klesající cena nemovitosti, přepadená babička, zmlácený a okradený syn, manželka stresovaná průpovídkami party puberťáků. Navíc třeba přišel o práci nebo mu její ztráta hrozí. Je to občan zatlačený do kouta.
- TÉMA: Romové
Když se někde řekne, že zákony a vyhlášky musí platit pro všechny, je to vnímáno jako výtka menšině a tedy politicky nekorektní. Vy si – jako lidé volající po lidských právech a důstojnosti bez rozdílu rasy - nemyslíte, že k menšinám bychom měli být shovívavější?
Zákony a vyhlášky platí pro všechny, ale někteří jejich uplatňování vnímají jako diskriminaci. Druzí tak vnímají jejich nedodržování. Tak co s tím? Podle mého leda zkusit táhnout za jeden provaz a jedním směrem. Ale to funguje jen tehdy, když mají všichni jeden směr, stejný cíl. Já bych chtěla klidné a bezpečné ulice.
Jižní část Duchcova je označována některými médii a romskými aktivisty za tu „chudou“, do které prostě radnice sype mnohem méně peněz, což není fér, pokud se tak děje na základě etnického klíče. Můžete vysvětlit, proč tomu tak je?
Nechci komentovat články o dělení Duchcova na chudý jih a bohatý sever. Jsou to argumenty hodné nejmenované agentury. My prostě na jihu máme historicky cenné, ale zdevastované domy a za nimi šachtu, a na severu paneláky a volný prostor. Já nemůžu za to, že nemocnice, sportovní areály či parcely pro rodinné domy jsou na severu města. Nemůžu za historický vývoj – odsun obyvatel a příliv nových, za ohrožení Duchcova těžbou hnědého uhlí a dvacet let dlouhou stavební uzávěru v jižní části města. Můj původní záměr byl snažit se o zajištění turistického ruchu, a tedy i pracovních příležitostí pro občany Duchcova. Dnes jsme se zasekli u řešení pochodů a dohadů s neziskovkami a aktivisty. Nevím, zda to prospěje Duchcovu, ale asi těžko.
Proč jste odmítli 10 plánovaných opatření, předložených jednou z agentur? Třeba by prospěla…
To by bylo na hodně dlouho… Ale upřímně - inteligentní zastupitel by neměl odhlasovat nic, dokud nezjistí, kolik to bude město stát…
Starostka před několika měsíci na Facebooku nechala zřídit Duchcovské diskuzní fórum, kde odpovídá na dotazy a podněty, samozřejmě zejména duchcovských obyvatel, ale napsat sem může kdokoliv. Příspěvky se to tu denně hemží a téměř pod každým lze nalézt reakci starostky či dalších jejích kolegů z městské rady. |
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Bartoš